התמודדות עם מגיפת הקורונה, קצב אירועים מסחרר, התאמת השירותים למטופלים ולמציאות המשתנה מיום ליום וההיערכות לחורף המאתגר. סיגל דדון – לוי ראש מחוז השרון במכבי שירותי בריאות מסכמת תשעה חודשים מאז פרוץ הקורונה בישראל.
1 צפייה בגלריה
סיגל דדון לוי. מסכמת תקופה
סיגל דדון לוי. מסכמת תקופה
סיגל דדון לוי. מסכמת תקופה
(צילום: סם יצחקוב)
 מה הם האתגרים איתם התמודדת מאז פרצה המגיפה?
"התפרצות המגיפה דרשה מהרופאים ממנהלים ומטפלים במערכת הבריאות שינויים והתאמות על מנת להמשיך ולהעניק השירות הטוב ביותר לחברי מכבי".
איך עושים את זה?
"הטמענו הרגלים חדשים בקרב הצוותים ובקרב חברי מכבי – שינוי דפוסי צריכת שירותים רפואיים משירות פרונטאלי לשירות וטיפול מרחוק, הקפדה על ריחוק ועטיית מסיכה ומיגון הצוותים במרכזים הרפואיים במעבדות הקורונה.
"הריחוק והסגרים הגבירו את הדרישה לשירותי רפואה באופן מקוון בזמן קצר. השלמנו פריסת את כל התשתיות הנדרשות במרפאות על מנת לאפשר לחברי מכבי להמשיך ולצרוך שירותי הרפואה בקהילה .
"פרט לכך, האתגר שלנו היה לעודד מטופלים להמשיך בבדיקות סקר לרפואה מונעת לבצע את הבדיקות והחיסונים הנדרשים , להמשיך ולקיים אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית . בפעילות יזומה רחבת היקף פנינו ועודדנו את המטופלים להגיע לבדיקות הנדרשות על פי גילם ומצבם הבריאותי . בדיקות ממוגרפיה, בדיקות לגילוי מפרצת בעורק הראשי , בדיקת לחץ דם, בדיקות דם ושתן לחולים כרוניים ועוד. את שנת 2020 אנחנו מסכמים עם אחוזי היענות מאוד גבוהים- ברעננה 79% מהמטופלים באוכלוסיית היעד בצעו בדיקה לאיתור מפרצת בעורק הראשי, בהרצליה 90% מחולי הסוכרת הקפידו על בדיקות מעקב בכפר סבא 76% מהנשים באוכלוסיית היעד בצעו בדיקת ממוגרפיה.
"בנוסף לכל אלה מכבי הייתה הראשונה מבין הקופות שפעלה להעביר ביצוע בדיקות לגלוי קורונה למעבדות מכבי ייעודיות שהוקמו בקהילה בפריסה רחבה. תשתית זו ואפשרה לחבריה לבצע בדיקות קרוב לביתם ולקבל תשובות במקרי רבים תוך עוד ביום ביצוע הבדיקה
"הקמנו 19 מעבדות לבדיקת קורונה במחוז השרון כולן מחוץ למרפאות הקופה באיזורים פתוחים, ברחבי הערים. מאות דוגמים עובדים כל ימות השבוע כולל סופי שבוע כדי לתת מענה לבדיקות השוטפות וגם כמענה למקרי התפרצות ממוקדים כפי שהיה בבתי הספר ברעננה ובכפר סבא בקיץ".
אלו פרויקטים חדשניים סייעו לכם לתת שירות למטופלים בתקופה מאתגרת כמו זו?
"הקורונה עודדה את כולנו לתקשר מרחוק. עשינו התאמות כדי לתת את השירות האישי ביותר, גם אם זה בצורה מקוונת. לאחרונה השקנו שירות חדשני במחוז השרון, המשלב לראשונה בדיקה פיזית בעזרת פרמדיק שמגיע לבית החולה יחד עם אבחון של רופא מומחה מרחוק. באמצעות מערכת טלמדיסין מתקדמת וגישה לתיק הרפואי של החולה במכבי, הרופא יכול להתרשם ממצבו של החולה וכך לאבחן את מצבו בצורה מיטבית ולהמליץ על המשך טיפול. השירות מיועד לאוכלוסיות בסיכון, חולים מורכבים, מבודדים או חולי קורונה בהפניית רופא או אחות.
"זאת ועוד, במסגרת שיתוף פעולה עם חברת "טלסופיה" שפיתחה טכנולוגיה מיוחדת, שלחנו סרטוני הסברה מותאמים אישית באמצעות מסרונים למטופלים שחלו בקורונה ולאוכלוסייה בבידוד. הסרטונים כללו מידע בנוגע לשגרת הטיפול הנדרשת בזמן המחלה, שימוש במערכת הבדיקות והניטור העצמי ועוד. מאז פרוץ המגיפה נשלחו מאות מסרונים אישיים שסייעו בהסברה ובשיח מול המטופלים".
האם מטופלים שינו הרגלים בעקבות הקורונה?
"כן. חד משמעית. הקורונה האיצה תהליכים ושינויים בהרגלים של כולנו, גם בצריכת שירותים רפואיים. מאז תחילת המגיפה חלה עלייה של מעל 50% בשימוש בשירותים המקוונים של מכבי ביניהם בקשה למרשם וזימון תור טלפוני. מספר הביקורים הטלפוניים אצל רופאי המשפחה, הילדים והנשים כמעט הכפיל את עצמו בהשוואה לשנת 2019.
"לדוגמא מאז פרוץ הקורונה התקיימו ברעננה 101,585 ביקורים מקוונים אצל רופאי משפחה (בהשוואה ל 52,325 בשנת 2019), בהרצליה התקיימו כ 10,000 ביקורים מקוונים אצל רופאי נשים (בהשוואה ל6198) ובהוד השרון התקיימו 14,192 ביקורים מקוונים אצל רופאי הילדים (בהשוואה ל7101). הקורונה "אילצה" אותנו לשנות הרגלים אבל אני מאמינה שגם רבים גילו שזה קל ונוח לבצע פעולות רבות באתר ובאפליקציית מכבי".
איך מכבי נערכת לקראת עונת חורף מאתגרת המשלבת תחלואת שפעת וקורונה?
"החורף כבר כאן ואנו נערכנו לצמצם את תחלואת שפעת והנגשנו החיסונים בשלב הראשון לאוכלוסיות בסיכון ובהמשך לכלל האוכלוסייה. 18 מתחמי חיסוני שפעת הוקמו מחוץ למרכזים הרפואיים בכדי למנוע התקהלות במרפאות וחשיפה של אוכלוסייה בסיכון לחולים. ברמת השרון הקמנו מתחם הכולל 9 עמדות חיסון בחניון העירייה ברחוב הנצח, בכפר סבא הקמנו מתחם חיסונים במרכז מסחרי וכך גם ברעננה. מאז תחילת מבצע חיסוני השפעת התחסנו מעל 132,587 חברי מכבי. 71% מכלל חברי מכבי במחוז השרון בני 65 ומעלה כבר הגיעו להתחסן. ברעננה הנתון עומד על 77% בהרצליה 74% בכפר סבא 73% ובהוד השרון 82%.
"בארבע השנים האחרונות מכבי היא הקופה הצומחת ביותר מול שאר קופות החולים. בשנת 2019 מכבי הייתה היחידה שרשמה צמיחה במספר החברים ברעננה, הוד השרון והרצליה. בשאר הקופות מספר החברים שנטשו את הקופה היה גבוה ממספר המצטרפים. בסך הכול, מעל 35,000 תושבי השרון בחרו להצטרף למכבי".