כולנו רוצים לגדל ילדים לעולם ירוק יותר, אבל לא תמיד יודעים איך לעשות את זה.
כמו תמיד, דוגמה אישית, פעילות משותפת וחוויות מרגשות יהיו הדרך הטובה ביותר להשגת המטרה.
5 צפייה בגלריה
איך רותמים את הילדים להגן על הסביבה?
איך רותמים את הילדים להגן על הסביבה?
איך רותמים את הילדים להגן על הסביבה?
(צילום: shutterstock)
"בשנים האחרונות, כשתופעות טבע שונות מכות ברחבי העולם ומשקפות את משבר האקלים המתעצם, ניכרת עלייה במודעות לשמירה על איכות הסביבה ועל הכדור", אומר גיהן ישין, מנכ"ל Beko ישראל. "משפחות רבות כבר נוהגות להפריד אשפה ולמחזר פלסטיק, אבל יש הרבה יותר מה לעשות.
"למרות שבבתי הספר מלמדים על משבר האקלים, הסמכות האמיתית והדוגמה המשמעותית ביותר מגיעות מהבית. מאתנו הילדים יוכלו לקבל כלים והרגלים שיעזרו להם להיות טובים יותר כלפי עצמם וכלפי הסביבה. איך עושים את זה? הנה כמה רעיונות":
דוגמה אישית
אל תבהילו את הילדים ואל תערערו את ביטחונם. הסבירו להם שההתנהלות בחיי היום יום שלהם משפיעה על העתיד (למשל: מה קורה לקופסת הקורנפלקס שהם אכלו ולבקבוק השמפו שנגמר).
אם תתנו להם דוגמה אישית ותקפידו בעצמכם על אורח חיים שמתחשב בסביבה, גם הם יאמצו את ההרגלים שלכם – וזה אומר להפריד אשפה, למחזר פלסטיק, להפחית שימוש בכלים חד פעמיים, ללכת לסופר עם שקיות רב פעמיות ולקנות פחות.

5 צפייה בגלריה
השבועיים הקשים של החופש הגדול
השבועיים הקשים של החופש הגדול
בלו בים, בפארק ובאוויר הפתוח במקום לשהות בבית, בקניון ומול המסכים
( צילום: shutterstock)

טבע במקום מסכים
אחת הדרכים לטעת בילדים מודעות סביבתית היא לחבר אותם לטבע: צאו איתם לאוויר הפתוח, שהו בפארק במקום בבית או בקניון, לכו לים, רכבו איתם על אופניים, הפגישו אותם על בעלי חיים, הפנו את תשומת ליבם לצמחים שגדלים ליד הבית, למסלול הנמלים ולתעופת הפרפרים.
לכו יחד לקניות
הסופרמרקט הוא מקום שבו תוכלו ללמד את הילדים המון דברים על איכות הסביבה: תראו להם מה כתוב על האריזות (למשל, מוצרים שלא נוסו על בעלי חיים), איזה מוצרים עשויים מחומרים ממוחזרים ומאילו פריטים כדאי להימנע (מחלקת הפלסטיק החד פעמי).
השתדלו לקנות מהחקלאים, ולהפחית קנייה של ירקות ופירות שארוזים בניילונים ובקלקר.

5 צפייה בגלריה
סידור ארונות לקראת פסח
סידור ארונות לקראת פסח
הכינו יחד איתם פריטים לתרומה: לבגדים הישנים יש חיים חדשים וגלגולים נוספים
(צילום: shutterstock)

לא זורקים, תורמים
את הבגדים, הצעצועים והתיקים הישנים – לא זורקים, כי יש להם חיים חדשים וגלגולים נוספים. ארגנו יחד איתם אריזה לתרומה (הם יחליטו ממה להיפרד), והראו להם איך הזבל של האחד יכול להפוך למציאה של האחר.
סיירת ביתית ירוקה
הקימו בבית סיירת ירוקה של "נאמני איכות הסביבה" שמקפידה על מחזור ומתזכרת מה הכללים. זה יעצים את הילדים וייתן להם תחושת אחריות.
תנו להם רשות להעיר ולהסב את תשומת הלב של מי מבני הבית שפוגע בסביבה, הטילו עליהם את האחריות להפריד את האשפה – עיתונים, זכוכית, מזון ושבחו אותם על כך בכל הזדמנות.
ברגל במקום באוטו
ותרו על נסיעה ברכב לטובת הליכה ברגל. לוו אותם לחברים במקום להסיע אותם לשם. הסבירו להם מדוע זה חשוב - בהיבט הבריאותי והסביבתי. המציאו ביחד משחקים וחוויות שינעימו לכם את משך ההליכה – ספרו צעדים, ספרו עצים, המציאו שירים.

5 צפייה בגלריה
בשלו יחד, השקיעו בקישוט המנות וצלמו אותן
בשלו יחד, השקיעו בקישוט המנות וצלמו אותן
זה טעים וזה מגבש: הכינו יחד ארוחה משאריות
(צילום: shutterstock)

יד שנייה עדיף
יש היום המון חנויות יד שנייה שהביקור בהן יכול להיות חוויה. גשו איתם לחנות כזאת, תביאו אתכם בגדים או כלים שניתן למסור או למכור בה ותערכו להם היכרות עם עולם ומלואו שרוחש מעבר לחנויות ולמותגים שבקניון.
מוצרים ידידותיים לסביבה
כשאתם עומדים לפני רכישה משמעותית של מוצר חשמלי לבית, שתפו את הילדים בהתלבטויות. הגיעו יחד איתם למסקנה שעדיף לרכוש מוצר שעשוי מחומרים ממוחזרים, שעושה שימוש בטכנולוגיות ידידותיות לסביבה.
הסבירו להם את המשוואה שצריכה מופחתת של חשמל ומים, לא רק שומרת על הסביבה אלה גם חוסכת בכסף.
אוספים את הזבל
כאשר אתם יוצאים מהבית, לים, לטיול בשטח או לפיקניק, ארזו שקיות אשפה ומנו את אחד הילדים להיות זה שמוודא שאף אחד לא משליך או משאיר פסולת בטבע.
הרשימה השבועית
הכינו יחד עם הילדים רשימת קניות שבועית. נצלו את הפעולה הזו לזמן איכות ולמדו אותם כיצד להפחית בזבוז מזון. בדקו יחד איתם מה נותר במקרר והתקלקל והגיעו יחד למסקנה שצריך לקנות פחות כדי לבזבז פחות. בהתאם הרכיבו את רשימת הקניות והחליטו יחד מה וכמה צריך.

5 צפייה בגלריה
כלים שונים, שתשתלו בהם צמחי תבלין, יכולים להפוך לגינה ביתית קטנה
כלים שונים, שתשתלו בהם צמחי תבלין, יכולים להפוך לגינה ביתית קטנה
כלים שונים, שתשתלו בהם צמחי תבלין, יכולים להפוך לגינה ביתית קטנה
(צילום: shutterstock)

יצירות מפסולת
הפסולת שאתם מייצרים בבית יכולה להפוך לשלל רעיונות יצירה: קופסאות שימורים יכולות לחבור לכפות ולהפוך לכלי נגינה וקרטוני ביצים לעבודת צביעה מלאת גבהים וגוונים.
בקבוקים, צנצנות וכלים שונים, שתשתלו בהם צמחי תבלין, יכולים להפוך לגינה ביתית קטנה. תנו לילדים את האחריות להשקות אותה.
ארוחת שאריות
איזה מטעמים נפלאים אפשר להכין משאריות: היכנסו יחד עם הילדים למטבח והכינו ארוחה של מוצרים שנשארו במקרר. זה יכול להיות שיעור מצוין עבורם, שגם ממעט אפשר ליצור הרבה.
גיהן ישין, מנכ"ל Beko ישראל. החברה מבצעת פרויקטים לשמירה על הסביבה בנציגויות השונות בעולם