"אמאאאאא, הוא לקח לי".
"אבאאאא, תגיד לו".
"אני שונא אותו".
"דייייי, תחזירי לי".
2 צפייה בגלריה
משפחה בהפרעת קשב
משפחה בהפרעת קשב
משפחה בהפרעת קשב
(צילום: shutterstock)
זו המוזיקה העולה בימים אלה ממרבית הבתים. ימי הקורונה, היעדר המסגרות החברתיות והסגרים מאתגרים את כל בני המשפחה.
ומה קורה כשבתוך הבית לאחד הילדים יש הפרעת קשב?
הוויכוחים הופכים לשדה קרב, שלעיתים קשה מאוד לעצור אותו.
קראו גם:
כשיש אחות או אח עם הפרעת קשב הכל הרבה יותר מוקצן. לרוב התחושה של האחיות והאחים האחרים היא שתמיד עליהם לוותר, להתחשב ולהבין, כי לו או לה קשה יותר.
כתוצאה מכך הם נוטים לדחוק את צרכיהם ואת רגשותיהם. מכאן הדרך לפיצוץ היא קצרה.
2 צפייה בגלריה
לקבוע כללים ולהתחשב ברגשות של כולם
לקבוע כללים ולהתחשב ברגשות של כולם
לקבוע כללים ולהתחשב ברגשות של כולם
(צילום: shutterstock)
אז מה לעשות?
שגרה מייצרת יציבות. יצירת שגרה עוזרת להפחית חרדות ונותנת עוגן להישען עליו. היעדר לוח הזמנים מגביר את הלחץ, במיוחד אצל ילדות וילדים עם הפרעת קשב.
בנו כללי התנהגות מוסכמים. מריבות בין אחים הן בלתי נמנעות בכל זמן, במיוחד בתקופת הקורונה, כשאין לימודים מסודרים ובחלק מהזמן המשפחה מצויה בסגר. התמקדו בכמה כללים בסיסיים. למשל, שבמשפחה שלנו אין אלימות מכל סוג שהוא. ילדים צריכים לדעת שחילוקי דעות הם לגיטימיים, מותר לכעוס, אבל יש דרך שבה מקובל להביע דעה ולהתנהג.
עודדו שיח ושיתוף. כהורים עלינו לעזור לילדינו ללמוד דרכים להרגעה עצמית. זה מתחיל ביכולתם לזהות את תחושותיהם ולהביע אותם. למשל, מתחיל ויכוח. הילד מרגיש שהכעס עולה. הוא מכריז: "אני כועס, מאוד כועס!". זה בדיוק הזמן שלנו להתערב, לתת עצה שתעזור לו להירגע במעט ולא לחזור לידוע והמוכר.
פעילות ספורטיבית מסייעת לשחרר לחצים. פעילות גופנית עוזרת מאוד להרגעה ולשחרור, מסייעת לקשב ומאפשרת לגוף לפרוק מתחים ולחץ. אפשר להציע להפוך את הפעילות לחווייתית, לעשות ספורט ביחד, בין אם בבית ובין אם בחוץ.
היוועצות בעת הצורך. המצב החדש מעלה הרבה דילמות, שאלות וחוסר בהירות: מה נכון לעשות? איך להתמודד עם המצב? כהורים, אם אתם חשים בהצפה ובאיבוד שליטה. זה הזמן לפנות לעזרה וליווי מקצועי שיסיעו לכם לעבור את התקופה ולצאת ממנה מחוזקים.
לסיכום, היכונו לעבודה משפחתית משותפת. משאב הזמן שלנו כהורים מוגבל ונמצא בתחרות מתמדת בכל ימות השנה. מאבקים בין האחים והאחיות מוכרים לנו, והם מופיעים ביתר שאת כשאחד מהילדות או הילדים עם הפרעת קשב. בתקופה זו, שבה הלחץ והמתח גדולים הרבה יותר בעקבות המצב, עלינו לנסות לעשות הכל כדי לצמצם ולהפחית אותם על ידי עבודה משפחתית משותפת הכוללת קביעת כללים, רגישות והתחשבות בצרכים של כולם.
שמר ארזי, מומחה לטיפול בהפרעת קשב ולקויות למידה. מחבר הספר "אל תוותרו עליי"