לא משנה איך נסתכל על זה, לחגי תשרי יש יתרונות משפחתיים, אבל הרבה חסרונות סביבתיים.
זה מתחיל בהעמסת עגלות עצומות בסופר, ממשיך בתפריט מוגזם בערבי החג ומסתיים באופן שבו אנחנו מטיילים ועושים פיקניקים בטבע.
5 צפייה בגלריה
ראש השנה והגנת הסביבה
ראש השנה והגנת הסביבה
ראש השנה והגנת הסביבה
(צילום: shutterstock)
לדברי מנכ"לית חברת אורגניקזון, שרונה רומנו לזר, מומחית לשמירה על הסביבה, זה לא חייב להיות ככה. אפשר לעבור את החגים בלי לפגוע בסביבה, וגם לדאוג שהאירוח יעלה פחות - וגם יהיה אקולוגי, בריא וידידותי לכדור הארץ:
קניות חכמות
רגע לפני שאתם מוציאים את הארנק הציצו במקרר ובמזווה שלכם ועשו ספירת מלאי. בדקו אילו מוצרים, מצרכים וכלים שיש כבר בבית יכולים לשמש אתכם להכנה ולהגשת המנות בערב החג.
בין שמדובר בפירות שיומרו ללפתן או יתווספו לרוטב של המנה העיקרית או בבצק הפילו המאוחסן במקפיא שיכול לשמש להכנת מנה ראשונה, עדיף לנצל מצרכים קיימים מאשר לרוץ ולקנות חדשים. כך תצמצמו בזבוז מזון בקלות – ואת ההבדל תרגישו בקופה.
רשימה מסודרת
אחרי שהחלטתם מי יהיו המוזמנים, ביררתם רגישויות, העדפות ואלרגיות למזון וקבעתם אילו מנות הן חובה בשולחן החג, הגיע הזמן לגבש רשימת קניות מסודרת.

5 צפייה בגלריה
רימונים ותפוחים שיתפזרו על השולחן עם תפאורה נהדרת לארוחת החג
רימונים ותפוחים שיתפזרו על השולחן עם תפאורה נהדרת לארוחת החג
רימונים ותפוחים שיתפזרו על השולחן הם תפאורה נהדרת לארוחת החג
(צילום: shutterstock)

עדיף להכין את הרשימה לפי קטגוריות או לפי מיקום המוצרים בסופרמרקט, בעיקר כדי להימנע מקניות מיותרות.
זהירות, מבצעים
המבצעים שמציעים לכם ברשתות השיווק לא באמת מוזילים את הקנייה וגם לא שומרים על הסביבה. הם רק גורמים לכם לקנות מצרכים ומוצרים מיותרים, שחלקם יעופו לפח.
קניות מקוונות
קניות באינטרנט מקנות לכם שליטה רבה יותר ומסייעות להימנע מפיתויים של מבצעים מיותרים. היא גם חוסכת את הנסיעה, הדלק, החנייה והזמן המתכלה בפקקים.

5 צפייה בגלריה
הימנעו משימוש בכלים חד פעמיים ושקיות ניילון שהפכו את הארץ לפח זבל אחד נרחב
הימנעו משימוש בכלים חד פעמיים ושקיות ניילון שהפכו את הארץ לפח זבל אחד נרחב
הכלים החד פעמיים הופכים להררי פסולת שמזהמת את מי התהום
(צילום: shutterstock)

סופו של החד פעמי
לפני למעלה משנה אושר המס על הכלים החד־פעמיים העשויים פלסטיק. כעת הם עולים הרבה יותר מכפי שעלו בעבר. הכלים הללו הופכים להררי פסולת, שמוטמנת בקרקע, מזהמת את מי התהום. לעיתים תפגשו אותה אחרי שנשטפה במי הים או התפזרה על היבשה.
הכי ידידותי לסביבה, וגם יותר אסתטי, לארח, לבשל ולהגיש בכלים רב־פעמיים. אם אתם מארחים הרבה מאוד אנשים ואין לכם מספיק כלים (או מעדיפים את הפתרון הקל), יש פתרונות אקולוגיים חד־פעמיים. למשל, תבניות אפייה מתכלות העשויות נייר לא מולבן, נטול כלור ועמיד בפני שמן, המיועדות לאפייה ולהגשה.
מומלץ להשתמש ברדיד אלומניום העשוי 100 אחוז אלומיניום ממוחזר ובנייר אפייה אקולוגי וטבעי.


5 צפייה בגלריה
בדקו שעגלת הקניות מכילה ירקות ופירות בחמישה צבעים
בדקו שעגלת הקניות מכילה ירקות ופירות בחמישה צבעים
השתדלו לקנות ירקות טריים שגדלו בארץ כדי לתמוך בחקלאות הישראלית
(צילום: shutterstock)

הכי טבעי
חג טעים מתחיל מירקות ופירות טריים, וכדאי לקנות אותם בשוק. השתדלו לקנות ירקות טריים שגדלו בארץ כדי לתמוך בחקלאות הישראלית. השוק הוא לא רק חוויה צבעונית, אלא גם בילוי שמקרב את הצרכן אל המזון שהוא צורך.
אפשר לשמור על טריות הפירות והירקות במקרר באמצעות ביצת הפלא, מוצר אקולוגי שמאריך את חיי המדף של הירקות ושומר עליהם רעננים לאורך תקופה ארוכה.
אפשרות נוספת: לעטוף אותם בנייר סופג, ששומר על הטריות.
ערוכים לאירוח
במקום לקנות קישוטים למרכז השולחן שייזרקו בסוף הערב לפח, קשטו את השולחן במה שמצאתם בגינה או בטבע: עלים, ענפים ופרחים מהגינה, זר נענע במקום זר פרחים (היישר מהגינה ההידרופונית), אצטרובלים שאספתם עם הילדים או עציצים קטנים שיש לכם בבית או בגינה.
גם רימונים ותפוחים שיתפזרו על השולחן הם תפאורה נהדרת לארוחת החג.
ליהנות מהשאריות
כדי לחסוך את כאב הלב שבלזרוק בסוף הערב מזון איכותי וטעים ועל הדרך גם להימנע מלבשל שוב מחר ומחרתיים, הזכירו לאורחים להביא מהבית קופסאות רב־פעמיות שבהן הם יוכלו לקחת הביתה בסוף הערב את האוכל. הרי ידוע שתמיד יהיה משהו שיישאר, ואם כבר בישלתם מהלב, אז למה לא ליהנות מזה עוד קצת?

5 צפייה בגלריה
קחו אתכם את הזבל
קחו אתכם את הזבל
אספו את הפסולת לפני עזיבת המקום – והעירו לכל מי שנוהג אחרת
(צילום: shutterstock)

קראו גם:

עשו סדר באשפה
אירוח בחג, עם כל האוכל וההנאה, מייצר גם לא מעט פסולת. גייסו את האורחים להפריד את האשפה בסוף הערב. הכינו מראש פחים לאיסוף בקבוקי השתייה מזכוכית או מפלסטיק, פסולת רטובה ואריזות קרטון.
נצלו את ההזדמנות לשתף את הילדים ואת יושבי השולחן ביתרונות המיחזור, אולי אפילו הגדילו וקיימו תחרות ביניהם בסגנון "מי ממחזר וממחזרת יותר מהר", ועל הדרך תיעזרו בהם בפינוי השולחן.
יוצאים לטייל?
טיולים ברגל ופיקניקים הם דרך מצוינת לבלות את החגים, אבל אליה וקוץ בה: מדי שנה בחגים נערמים בחופים ובשמורות הטבע הרים של פסולת שלא נאספת על ידי המטיילים.
זה מאוד פשוט: קחו אתכם כלים רב פעמיים, אספו את הפסולת לפני עזיבת המקום – והעירו לכל מי שנוהג אחרת. ככל שתמזערו את הפגיעה בטבע – החוויה האישית שלכם תהיה מהנה יותר.