אין ספק שהחודשיים האחרונים היו הזויים ומאתגרים, וכבר התרגלנו לחיות קצת אחרת. הדיווחים החיוביים שמגיעים אלינו נותנים תחושה שהאור נראה בקצה המנהרה.
עכשיו, כשכולם מדברים על חזרה לשגרה, כשיותר ויותר עסקים נפתחים, כדאי לכם לחשוב לאיזה שגרה אתם רוצים לחזור. כי למרות שהקורונה גרמה לנו לעלות במשקל, הצלחנו להשיל מאיתנו הרגלים אחרים.
1 צפייה בגלריה
מצמצמים בהוצאות
מצמצמים בהוצאות
מצמצמים בהוצאות
(צילום: shutterstock)
אז איך אפשר לחזור לשגרה משודרגת בלי שומנים מיותרים ועם הרגלים בריאים יותר?
להתחיל בשיחה משפחתית. שתפו בדברים שהיו נעימים בתקופה האחרונה ותחליטו מה מהם תרצו לשמר: ארוחת ערב משותפת או משחק משפחתי שתפס חזק והיווה גורם מלכד. תופתעו לגלות שהדברים המשמחים לא היו קשורים להוצאות ולכסף.
‏לקבוע סדר יום חדש שמתאים לכולם. ‏כיוון שבמרבית הבתים נרשמה התרופפות בכל הקשור לתזונה, שעות השכמה ומטלות, כדאי לעשות תיאום ציפיות מחודש ולהכניס את הלו"ז והמחויבויות לסדר היום האישי של כל אחד.
לאפס את בני הנוער. למרות הלמידה מרחוק, רבים הפכו את היום והלילה וחלק מהצעירים גם התחילו לעבוד. קבעו כללים לגבי העבודות המזדמנות, במיוחד לקראת הבגרויות שבפתח.
‏להמשיך לקצץ בהוצאות. בימי הקורונה קוצצו תקציבי המסעדות, הבילויים והקניות הספונטניות בקניונים, מה שאפשר לייצר חיסכון כספי. למרות פתיחת העסקים ההדרגתית - בלי קשר לגובה ההכנסה המשפחתית - אתם ממש לא חייבים לחזור להרגלי טרום המגיפה. הקורונה לימדה אותנו שאפשר להוציא פחות ולהרגיש עם זה ממש לא רע.
לקבוע תקציב יעד לפי תחומים וזמנים. כשההכנסה המשפחתית יורדת וצריך לחסוך בהוצאות, קל יותר לעשות זאת כשמתייחסים לחודשים הקרובים כאל תקופת מעבר.
לצמצם בפינוקים. בכל משפחה (כמו בכל ארגון) נוצרים עם הזמן שומנים שניתן לוותר עליהם: אתם לא באמת מוכרחים שיהיה לכם כרגע מנוי למגזין, לתיאטרון ולמכון הכושר, שלושה חוגים לכל ילד, שירות ייחודי מפנק שמגיע עד הבית וביטוחים כאלה ואחרים. אז זה הזמן לשחרר ולזכור: לא האקסטרות הן שהופכות אותנו למאושרים.
לאמץ את הטוב. אם התרגלתם לבשל אוכל ביתי במקום לאכול בחוץ, אל תרגישו צורך לשבור את הכלים. זה תמיד זול יותר ובריא יותר.
להפחית קניות באינטרנט. את החודשיים האחרונים העברתם בישיבה בבית בטרנינג, ואם תעיפו מבט לכיוון הארונות, תראו שהם מפוצצים בבגדים. אז תחשבו ירוק וחסכוני, צמצמו קניות חדשות, ובטח כאלו שהן לא תוצרת ישראלית. כן, זה הזמן לתמוך בעסקים המקומיים, לקנות כחול לבן ולהרגיש קצת פטריוטים.
להתחיל לחסוך. ימי הקורונה הוכיחו מה שאולי ידענו, אבל העדפנו להתעלם: תמיד צריך להקצות חלק מההכנסות לחיסכון. הפתעות כנראה ימשיכו לקרות, וכדאי שיהיה סכום זמין בצד לעת צרה. כדאי לפתוח הוראת קבע לחיסכון ולהכניס אפילו סכום קטן כל חודש (גם אם זה כרוך בצמצום הוצאה אחרת).
עדנה קורן, מנכ"לית "אודם", חברה להכשרת עובדים, גם בתקופת משברים. עצות נוספות באתר: