לאט לאט חוזרת רעננה לשגרה, לאחר הסגר שהוטל בעקבות הקורונה. יותר ויותר חנויות נפתחות, מערכת החינוך כבר חזרה לשיגרה והחופש הגדול כבר נראה באופק. אחד השירותים שהוגדרו כחיוניים בשמירה על שגרת החיים, גם בימי הסגר, היה תאגיד מי רעננה שעובדיו הוגדרו כחיוניים והמשיכו בעבודתם. לפני כחודש התפרסם גם שמתקני מים ברחבי ישראל היו מטרה למתקפת סייבר איראנית. מתקני המים של התאגיד, כך לפי ליאת ליבוביץ, מנכ"לית תאגיד מי רעננה, לא נפגעו מהמתקפה כתוצאה מהיערכות מוקדמת. נפגשנו לשיחה עם מנכ"לית התאגיד על מתקפת הסייבר והאתגרים העומדים בפני התאגיד.
3 צפייה בגלריה
חידוש תשתיות מים גם בתקופת הקורונה
חידוש תשתיות מים גם בתקופת הקורונה
חידוש תשתיות מים גם בתקופת הקורונה
(צילום: מי רעננה)

3 צפייה בגלריה
רו"ח ליאת ליבוביץ, מנכ"לית מי רעננה
רו"ח ליאת ליבוביץ, מנכ"לית מי רעננה
רו"ח ליאת ליבוביץ, מנכ"לית מי רעננה
(צילום: רונן טופלברג)
כיצד התנהלתם במהלך הסגר שהיה?
המטרה הראשונה מבחינתנו היא שמירה על אספקת מים רציפה וטיפול מקצועי ברשת המים והביוב בעיר. החל מאספקת מים, דרך טיפול בשפכים, מיחזור וכו'. ובאתגר הזה עמדנו, ולדעתי בהצלחה. לא היה מצב בו תושב לא קיבל מים או מענה לפנייה, בגלל הקורונה. יתרה מכך, ניצלנו את הסגר ואת מיעוט התנועה כדי לזרז ולקדם פרויקטים הנדסיים שבזמן רגיל היו לוקחים זמן ארוך יותר, וכאן, בגלל שהיה קל יותר לסגור רחובות- סיימנו אותם תוך זמן קצר.
אילו עוד השפעות של הקורונה אתם רואים אצלכם?
כתוצאה מהסגר, אנשים שהו בבית זמן ממושך ולאורך כל שעות היום, ובעיקר צרכו הרבה יותר מים. אנחנו רואים את זה עכשיו, בחשבונות המים. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד- הצריכה קפצה באופן משמעותי.
לפני כחודש התפרסם שמתקני מים בכל רחבי הארץ עמדו תחת מתקפת סייבר איראנית. האם תושבי רעננה צריכים לחשוש מפגיעה באספקת מים?
ממש לא. קודם כל, אנחנו עובדים צמוד עם רשות המים, הרגולטור שלנו. הם מנחים אותנו בכל ההיבטים המקצועיים. החל מהתגוננות מפני מתקפות סייבר, דרך פרוטוקולי ציוד ונהלים שנקבעו על ידם. ברגע שקיבלנו את ההתראה על המתקפה, ניתקנו מיידית את כל מערכות המחשב, על פי הנוהל שאושר. המערכות בארגון שלנו מופרדות בין המנהלתי, הכולל את המיילים, ניהול חשבונות וכו', לבין המערכת 'המבצעית' שאחראית על ניהול ותפעול מערכות המים השונות. פעלנו על פי הפרוטוקול, והתוצאות הוכיחו את עצמן. גם הגנו על אספקת המים של תושבי רעננה, גם הגנו על המערכות והכי חשוב – מבחינת התושבים, הם לא ראו שום שינוי. שזה, בראייתי, ההישג הכי חשוב. וכאן אני גם רוצה לומר מילה טובה לדירקטוריון שלנו, בראשותו של אריה מאור, שסייע לנו רבות בנושא. ההיכרות של אריה עם מערכות ברמה הלאומית, סייעה לנו רבות במוכנות, לא רק בהיבט הסייבר, אלא גם אל מול העירייה וגופים נוספים.
מעבר לסייבר, האם ישנם איומים נוספים על התאגיד?
יש עוד אתגרים העומדים בפני התאגיד. אחד מהם הוא תוכנית התיאגוד האזורי שאמורה לצאת לפועל בחודשים הקרובים. ע"פ החלטת ממשלה, יצומצמו ויואחדו תאגידי מים בארץ. אנחנו, לדוגמא, אמורים להתאחד עם תאגיד המים של הרצליה וגם כפר שמריהו.
על פניו נראה שמדובר במהלך נכון, שיצמצם ביזבוז ויתירות.
בדיוק ההיפך. תאגיד מי רעננה הוא אחד מחמשת תאגידי המים המובילים בארץ. זאת לא אמירה שלי, אלא של רשות המים שדירגה את התאגידים על פי פרמטרים של שירות, איכות מים, תווי איכות ועוד. יתרה מכך, הגענו לרמת מקצועיות כזאת, אחרי שנים של עבודה, מאמץ והשקעה. לאחר יישום התיאגוד האזורי, כספי המים של תושבי רעננה, ילכו בעצם לשיפור ושדרוג תשתיות של מקומות בהם לא בוצעו כלל שדרוגים ופיתוח תשתית. איזו סיבה יש שתושב רעננה יממן את החלפת התשתית בכפר שמריהו או הרצליה?
אתם פועלים נגד ההחלטה?
אנחנו פועלים על פי חוק. אולם, ברגע שהתפרסמה התוכנית פנינו לראש העיר, ואני שמחה לומר שמצאנו אצלו אוזן קשבת לבקשה שלנו לצאת למאבק משותף בהחלטה הזאת וראוי לציין שכך פועלים גם רוב התאגידים במדינה.
אתם עובדים הרבה עם ראש העיר?
בראשית דרכם של תאגידי המים ראשי הערים הביעו התנגדות להקמתם. שיתוף הפעולה עם ראש העיר וצוותו טובים מאוד. ראוי לציין, שכל ראשי הערים שבעבר פעלו נגד התאגידים, הפנימו שתאגיד מים מיטיב עם העיר ותושביה והפכו לתומכים בהמשך פעילות התאגיד בעירם.
אז מה היעד הבא?
רק אחד? יש לנו הרבה. השנה אנחנו מתכננים לסיים את הרחבת מתקן לטיהור שפכים (מט"ש). שתסייע לנו להתמודד עם העלייה בהיקף האוכלוסייה בעיר. אנחנו רוצים לצאת בפרויקט ראשוני מסוגו בארץ של התקנת פאנלים סולאריים לייצור חשמל במאגרי הקולחין במט"ש, דבר שיצמצם את עלויות החשמל. נמשיך בשדרוג וחידוש תשתיות המים והביוב בעיר. וכמובן – נעשה מה שאפשר עבור התושבים ואספקת מים איכותית עבורם.
3 צפייה בגלריה
אדריכל אריה מאור
אדריכל אריה מאור
אדריכל אריה מאור
(צילום: רונן טופלברג)
נראה כי גם יו"ר תאגיד המים, האדריכל אריה מאור, מרוצה מהתנהלות התאגיד למען התושבים. "תאגיד מי רעננה נחשב בעיני רשות המים כתאגיד מצטיין בזכות ניהולה המקצועי של המנכ"לית וצוות העובדים הראויים להערכה בכלל ובתקופת מגיפת הקורונה בפרט", מסר לנו אריה מאור. "בשיתוף פורה עם ראש העירייה מר חיים ברוידא והדירקטוריון, נעשה כל אשר לעיל ידינו למנוע הצטרפותנו לתאגיד האזורי שיגרום להערכתנו לנזק משמעותי בכל תחומי תשתיות המים והביוב העירוניים".
לסיום, מציין מאור בסיפוק שדירקטוריון התאגיד אישר בימים אלו העברת 2.5 מש"ח כדיבידנד לרווחת תושבי רעננה וזאת בגין ניהול כספי יעיל וחסכוני על ידי הנהלת התאגיד.