היום חזרה בתי הצעירה מהסופר הקטן שליד הבית עם תובנה מרעישה."את יודעת שאם קונים בקבוק שתייה קרה זה יותר יקר משאר הבקבוקים שבתוך החנות?", היא אמרה לי בנימה נרגשת.
חייכתי ושאלתי אותה, "איך גילית את זה? המוכר אמר לך?".
"לא", היא השיבה. "הבנתי את זה מחבר שהיה איתי".
"וזה ברור לך למה, נכון?", שאלתי, "הם בעצם נותנים לך שירות של קירור הבקבוק, לכן הם גובים מחיר גבוה יותר".
תוך רגע האסימון ירד לה והעיקרון הובן, אבל לי היה ברור שמדובר באנקדוטה שלא מוכרת לכולם, ורבים נופלים בה בקלות. גם מבוגרים, ועל אחת כמה וכמה ילדים.
את מקרה הבקבוק והתובנה הקטנה שנולדה איתו החלטתי לנצל לטובת חפירה קלה, ולהאיר לבת שלי (וגם לכם, אם אתם כבר כאן), את נושא תמחור המוצרים והשירותים.
זאת היתה הזדמנות להפנות את תשומת ליבה למגוון אקסטרות, שהן בעצם תשלום על השירות שהיא מקבלת, לפעמים אפילו בלי לשים לב. ולפעמים ללא צורך. כמו בקבוק השתייה, שאותו היא קנתה כדי להביא לכיתה ביום שלמחרת, כך שכמובן לא היה צורך לקנות אותו קר.
אז איך נלמד ילדים לחשוב לפני שהם קונים שירות?📷
בואו נתחיל בזה, שאנחנו, כהורים, נהיה מודעים ונחליט אם שווה לנו לשלם עבור השירות. כדאי לנצל כל הזדמנות כדי להמחיש לילדים ששירות עולה כסף. במסעדה, כשמשאירים טיפ, זה הכי ברור ומובן. אבל יש מצבים שתוספת המחיר עבור השירות סמויה או לא הכרחית.
אין לי כל כוונה לחנך ילדים שלא לצרוך שירות, אלא רק ללמד אותם לצאת מהפעולות האוטומטיות. שירות עוזר ומקל עלינו, ולפעמים זה הכי נכון ויעיל לשלם בעבורו: להתפנק בבית קפה, לאכול ארוחה במסעדה או להזמין סרט באינטרנט בשעות צפייה מבוקשות. אבל חשוב לדעת שלפעמים, כדי לחסוך כסף, אפשר לוותר עליו.
למשל, אפשר להיכנס לבית קפה או מסעדה בשירות עצמי. בתחנת הדלק אפשר לתדלק בעמדת שירות עצמי, ואז מחיר הדלק נמוך יותר ואינו כולל את עמלת השירות.
חשוב לספר לילדים (בדרך כלל הם לא ישמעו את זה מאף אחד אחר) שעבור הזמנת כרטיסים באינטרנט הם משלמים כמה שקלים נוספים עבור כל כרטיס. אם אין עומס והם מתכננים ממילא להגיע בזמן, זה ממש לא הכרחי. אם הם ידעו שבאפשרותם לחסוך כך, אולי יחליטו להגיע לקולנוע מבעוד מועד ולקנות כרטיסים בקופה.
כשרוצים פיצה או סושי, יש לנו נטייה להזמין באופן אוטומטי, אבל כדאי לשתף את הילדים, שאם מישהו יאסוף בדרך את ההזמנה, נוכל לחסוך את עלות המשלוח ואת עלות הטיפ לשליח. כבונוס, רוב הסיכויים שנתחיל את הארוחה גם הרבה יותר מהר, כי לא נצטרך לחכות למשלוח.
קונים מתנה? יש לא מעט מקומות שגובים כסף עבור הקופסאות והאריזה. אם מתאים לכם לשלם על זה, סבבה, אבל לפעמים אפשר להשקיע באריזה מיוחדת בבית, ליהנות מהיצירתיות ולחסוך את העלות הזו.
בצעתם הזמנה באינטרנט? למדו את הילדים לשים לב לעלות המשלוח. יש מוצרים שהםfree shipping ויש כאלו שלא.
ואם כבר מדברים על משלוחי אינטרנט, היום אחד הטרנדים הוא שליח שאוסף למענכם את ההזמנה או דואג שהיא תגיע אלינו במונית. כמובן שמדובר בפינוק שחוסך זמן, השאלה אם הוא שווה את הכסף. קחו בחשבון שאם קניתם מוצר באינטרנט בגלל מחירו הזול, העלות עלולה להסתכם בהרבה יותר בגלל השירות.
בשורה התחתונה: תיהנו מהשירות – כשצריך. דלגו עליו – כשאפשר. והכי חשוב: תסבירו להם. רק אם ידעו, יבינו, ישוו ויעריכו, הם יהפכו להיות צרכנים מודעים ונבונים יותר.
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il