המחסור בסייעות בכל רחבי הארץ הביא את עיריית רעננה, כמו גם את יתר הרשויות בארץ, לנסות ולגייס תומכי הוראה וסייעות בדרכים יצירתיות, אלא שבזמן סיעור המוחות כיצד ניתן לגייס עוד נשים נוספות למערך החינוכי, התברר כי אלו שמעוניינות להוביל את הגיוס הן לא פחות מאשר הסייעות בעצמן העובדות זה מכבר מספר שנים בעירייה: "העירייה מעצימה אותנו ומעניקה לנו הטבות והערכה כל השנה, אז איך אנחנו נעמוד מנגד ולא נביא עמיתות נוספות לתפקיד המופלא הזה".
7 צפייה בגלריה
צוות אגף החינוך בהפנינג גיוס סייעות עירוני
צוות אגף החינוך בהפנינג גיוס סייעות עירוני
צוות אגף החינוך בהפנינג גיוס סייעות עירוני
(צילום: עיריית רעננה)

העובד במקום הראשון

"תומכי ותומכות מערכת החינוך מערכת החינוך הינם אחד המשאבים החשובים ברעננה", אומרת אלה אלון נומה בת ה-41 (נשואה + שלושה ילדים) מנהלת מחלקת משאבי אנוש באגף החינוך, "אנו רואים את תומכי ותומכות ההוראה במקום הראשון, ומתוך כך פועלים להעצמתם, שימורם, וכמובן, כחלק מכך שותפים במאבק על שיפור ושדרוג ושיפור תנאי ההעסקה ותומכים בהעלאת שכרם.
7 צפייה בגלריה
אלה אלון נומה, מנהלת משאבי אנוש באגף החינוך
אלה אלון נומה, מנהלת משאבי אנוש באגף החינוך
אלה אלון נומה, מנהלת משאבי אנוש באגף החינוך
(צילום: עיריית רעננה)

"עיריית רעננה מאגדת תחת כנפיה את מכלול העשייה החינוכית עבור ילדי העיר, החל בגיל הרך וכלה במערכת החינוך העל יסודית הן במוסדות החינוך הפורמאלי והן בתחום הבלתי פורמאלי. מתוך כך, אנו מציעים מגוון עשיר של אפשרויות תעסוקה למעוניינים להצטרף למערכת החינוך בעיר. כך למשל, תומכי ותומכות החינוך בגני הילדים מועסקים במתווה חדש של יום עבודה מלא, הכולל עבודה במשרה מלאה חמישה ימים בשבוע, שמשמעותו כאלף שקל תוספת שכר ליום לימודים ארוך.
"לצד זאת אנו מלווים את העובדים באופן מלא, מעניקים להם פיתוח ואופק מקצועי כחלק מצוותי החינוך בעירייה, תמיכה הכוללת תנאים סוציאליים המעניקים ביטחון כלכלי ותעסוקתי, השתתפות במימון לימודים ועוד.

7 צפייה בגלריה
יום כיף לסייעות רעננה בבריכה העירונית
יום כיף לסייעות רעננה בבריכה העירונית
יום כיף לסייעות רעננה בבריכה העירונית
(צילום: עיריית רעננה)

"מעבר לכך העירייה עוטפת את העובדים לא רק באהבה אלא גם דואגת לשמר אותם. דבר זה מתבטא בהכשרות מקצועיות שונות וראיית העובד 360 מעלות, עם מענה כולל המעניק פיתוח מקצועי, העשרה, ליווי אישי, המתבטא גם באירועים ופעילויות חברתיות, ימי גיבוש, מעגלי שיח, ועוד. בקיצור, שמים את העובד במרכז".
את המאבק העירוני לשיפור תנאי ההעסקה של צוותי החינוך מוביל ראש העיר רעננה, חיים ברוידא, המביע דעתו הנחרצת בנושא בשלוש השנים האחרונות: "השלטון המקומי חייב ללכת יד אחת עם המורים הגננות ותומכות ותומכי ההוראה כדי לפתור אחת ולתמיד את המשבר בחינוך. החינוך הוא הביטחון של המדינה שלנו. לא נוכל לפתוח גנים ללא רפורמה מקיפה בתנאי תומכות ותומכי ההוראה ויש לראות בהם חלק בלתי נפרד מסגלי החינוך. זהו המאבק של כולנו, ולא נוותר".

7 צפייה בגלריה
חיים ברוידא והפוסט בו נמחקו התגובות
חיים ברוידא והפוסט בו נמחקו התגובות
ראש העירייה חיים ברוידא
(צילום: מסך, אלי דסה)

"זו תחושת הסיפוק הגדולה ביותר שיש לי"

כאמור, עיריית רעננה רואה חשיבות עליונה בנושא גיוס המשלבים והמשלבות למוסדות החינוך בעיר, ופועלת במאמץ תמידי, למניעת מחסור כוח אדם החיוני לתפקוד בתי הספר וגני הילדים, ושמירת שגרת הפעילות. בהתאם יצאה העירייה באחרונה בקמפיין מסיבי ורחב לגיוס סייעות לפתיחת שנת הלימודים. הגיוס כלל פרסום המשרות באתר העירוני, בעיתונות, בפייסבוק העירוני ובלשכות התעסוקה, מודעות מעוצבות הופצו בקבוצות ווטסאפ שונות, התקיים יריד תעסוקה ופרסום בשלטי חוצות ברחבי העיר. כמו כן בוצע קמפיין פרסום נוסף וממוקד באתרים השונים המיועדים ומכוונים למשרות בחינוך. כחלק מאותו מערך גיוס נרתמו גם הסייעות העירוניות בעצמן לגייס עוד נשים למצבת כוח האדם המופלא המכהן בתפקיד.
7 צפייה בגלריה
שיינדי כהן. "תחושת סיפוק אדירה"
שיינדי כהן. "תחושת סיפוק אדירה"
שיינדי כהן. "תחושת סיפוק אדירה"
(צילום: פרטי)

כאשר יושבים ושומעים את הסייעות, מבינים שעבודת הסייעת מתחילה ונגמרת באהבה ובלב ענק. החיבור שלהן עם הילדים והתלמידים, בין כסייעות בגנים, או כתומכות הוראה בתיכונים, אפילו בחינוך המיוחד, הוא חיבור יוצא דופן.
אחת מהן היא שיינדי כהן בת ה-31, אמא לשלוש בנות, המכהנת כסייעת בכיתה קטנה לחינוך מיוחד בתיכון מטרו ווסט: "אני מאוד אוהבת ילדים, למעשה, מאז שאני זוכרת את עצמי, אהבתי ילדים, גם כשלמדתי מחשבים באקדמיה, עבדתי במקביל בגני ילדים. אחרי שהתחתנתי התחלתי לעבוד בבתי ספר בתור סייעת וללא שום גוזמה אני אומרת שזו תחושת הסיפוק הגדולה ביותר שיש לי".
במה זה מתבטא?
"ראשית, עבורי זו שליחות, וכשיש אהבה לילדים השליחות מתעצמת, ועוד יותר לתלמידים בחינוך מיוחד. זו אהבה לא תנאים, וככל שתתן ממנה עוד אי אפשר להיות שבעים. עבור התלמידים שלי, אני תמיד נמצאת וזמינה, גם לא בשעות העבודה, אפילו בלילה. זו העבודה הכי מדהימה שאני עושה בחיים שלי.

7 צפייה בגלריה
יום הוקרה לסייעות בבית הספר יבנה
יום הוקרה לסייעות בבית הספר יבנה
יום הוקרה לסייעות בבית הספר יבנה
(צילום: עיריית רעננה)

"לדוגמה שתמחיש את מה שאני אומרת אביא רק המקרה האחרון, הייתה לי תלמידה שסיימה השנה תיכון, כשהיא הגיעה אליי הייתה לה בעיה גדולה במתמטיקה. היא לא אהבה את המקצוע ובחטיבה היא כלל לא הגיעה לשיעורים, הציונים שלה במקצוע היו ברף הנמוך ביותר, היא 'ליטרלי', לא ידעה חשבון. ליוויתי אותה בכל השיעורים דיברנו המון, זה היה קשה, ודרש מאמץ רב הן מצידה והן מצידי, אבל זה השתלם, כל הציונים שלה היו מאיות בתיכון. כשרואים דבר כזה מרגישים את הסיפוק באופן מוחשי.
"העבודה בעירייה רעננה כתומכת הוראה היא דבר שלא ניתן לבטא אותו במילים, יש הרגשה של שייכות למשפחה גדולה וערכית, העירייה דואגת להיטיב איתנו, וגם זה חשוב, גם בתנאי ההעסקה והשכר. מרגישים שאנחנו לא שקופות ושיש הערכה רבה למה שאנחנו עושות".

"גם כשאפרוש אמשיך להתנדב בגנים"

גם שושי מסילתי בת ה-62, (נשואה + ארבעה ילדים) העובדת כסייעת בגני הילדים בעיר כבר 24 שנים, מתוכן ב-19 השנים האחרונות כסייעת בגן אגוז, מפצירה בכל מי שהיא מכירה להצטרף למערך הסייעות: "אנחנו משפחה אחת גדולה", אומרת שושי, "וזו משפחה ערכית שעושה הרבה דברים גדולים. עבורי החיבור לילדי הגיל הרך הוא משהו שאין שני לו. יש לי אהבה גדולה אליהם, ולמקום העבודה. אני מרגישה שאנחנו המראה שלהם, כיצד לנהוג, ממש בתחילת הדרך. הרי המפגש הראשון שלהם עם מערכת החינוך מתחילה אצלנו, ורוים ממש מול העיניים כיצד הם סופגים הכול, כיצד הם מתבגרים, סקרנים, ואם זו לא שליחות אני לא יודעת שליחות מהי.

7 צפייה בגלריה
שושי מסילתי. "משפחה אחת גדולה"
שושי מסילתי. "משפחה אחת גדולה"
שושי מסילתי. "משפחה אחת גדולה"
(צילום: פרטי)

"אף אחת מאיתנו לא מגיעה לעבודה", ממשיכה שושי, "כולן מגיעות למשפחה אחת גדולה עוטפת וחמה, וכשרואים שהעירייה, כלומר המעסיק שלנו, מבחינים בעבודה המאומצת והקשה, מעבר לתנאים המעולים, ולשיפור ושדרוג השכר באמצעים שונים, כמו קורסים, השתלמויות והכשרות, אז מרגישים עם זה טוב מאוד. שיש הערכה למה שאתם עושים בעבודה, אז זה מרגיש שנמצאים במקום הכי נכון שיכול להיות. אני למשל קיבלתי עובדת מצטיינת לפני חמש שנים, זו לא רק התוספת בשכר שחשובה, אלא ההרגשה שמעריכים את מה שעושים וזה לא נעלם מעיני אף אחד, עבורי זה מקום עבודה אידיאלי. זה כל כך אידיאלי, שכשאני עתידה לצאת לגמלאות אני מתכוונת להמשיך ולהתנדב בגני הילדים ברעננה".
"אנו נמשיך לפעול בכל הערוצים ובמחשבה יצירתית לגיבוש פתרונות והתמריצים בכל האמצעים העומדים לרשותינו למען כלל תומכי ותומכות החינוך בעיר", מסכמת אלה אלון נומה, "נמשיך לפעול במלוא היצירתיות כדי להעניק להם את מלוא התנאים לרווחתם ולהעצמתם וכדי להמשיך את הרצף החינוכי החשוב כל כך לילדינו. זוהי המחויבות שלנו כלפי ציבור ההורים והילדים וכלפי תומכי מערך החינוך היקרים, למען דור העתיד של העיר שעל חינוכו אנו אמונים".
להצטרפות לצהרוניות בבתי התלמיד ניתן להתקשר לטלפון:
09-7610860 09-7610289
מייל: batels@raanana.muni.il
תומכת חינוך בבתי הספר (סייעת) בשעות הבוקר ניתן להתקשר לטלפון:
 09-7610899 /09-7610522
מייל: morando@raanana.muni.il
סייעות לגני ילדים ומובילות גן ניתן להתקשר לטלפון:
09-7610366
מייל: tovak@raanana.muni.il
בשיתוף עיריית רעננה