החלום של בר אנדן מרעננה ובן זוגה אסף צייטלין, שני צעירים אחרי צבא שיצאו לטיול הגדול, הפך בימים אלה לסיוט. כבר שבוע וחצי שהם נצורים בתאם בספינה. במהלך שיט שעשו לאנטרקטיקה ובשל משבר הקורונה עגנה הספינה באורוגוואי, אך הרשויות לא מתירות לזוג הישראלים היחיד בספינה לצאת ולטוס חזרה לארץ. "אנחנו לא ישנים בלילות ומתחננים שיוציאו אותנו מכאן", אמרו השבוע.
2 צפייה בגלריה
בר ואסף במהלך הטיול
(צילום: פרטי)
לפני שלושה שבועות יצאו בר, 23, ואסף, 25, לשיט באנטרקטיקה. השבועיים הראשונים היו באמת חלום. בזמן שהעולם התמודד עם משבר הקורונה, בר ואסף התרועעו עם פינגווינים והיו עמוק בטיול שעליו חלמו עוד בזמן ששירתו ביחידה 8200 היוקרתית.
בזמן שהיו מנותקים מהעולם ומאינטרנט החלה מגפת הקורונה להתפשט בעולם והגיעה גם לישראל. השניים לא האמינו שאחרי שבועיים השלווה שאיתה יצאו לשיט תהפוך לאימה. לאנטרקטיקה הם כבר לא יכלו לחזור וחיפשו חוף מבטחים - מדינה שתסכים לקבל אותם.
השבוע הגיעו לאורוגוואי, אך נאסר עליהם לרדת מהספינה. שאר נוסעי הספינה הם מאוסטרליה ולבר ואסף נודע כי מתארגנת טיסה להחזירם לאוסטרליה, אך גם הניסיונות לצרף לטיסה זו את שני הישראלים לא צלחו. "הם לא מוכנים להכניס זרים למדינה שלהם", סיפרה השבוע סיוון אנדן אחותה של בר.
משפחתה של בר עושה לילות כימים בניסיון להשיבם לארץ. חברת אמסלם טורס מסייעת אף היא בהזמנת כרטיסי טיסה עבורם מדי יום כדי להוכיח שהם לא נשארים בשום מקום וחוזרים מיד לארץ, אלא שבכל יום נאלצת המשפחה לבטל את כרטיסי הטיסה בשל אי מימושם ולהזמין שוב כרטיסים חדשים למחרת. "אנחנו לא ישנים בלילות. כל הזמן במתח. מזמינים, מבטלים, מנסים שוב למחרת, אבל כרגע אין איך להוריד אותם מהספינה".
המשפחות פנו גם לחברת מגנוס שמטפלת בניסיונות חילוץ ושילמו עבור ייעוץ ראשוני ובדיקה. לדברי סיוון, בר ואסף לחוצים ורוצים כבר להיות בבית. "נתנו להם הוראה לצמצם באוכל ומים. והם סגורים כמעט שבועיים בתא בספינה".

"אנחנו דואגים להם"

סיוון פונה לראש הממשלה, לאנשי משרד החוץ ולכל מי שיכול לעזור בתחינה להשיב הביתה את אחותה הצעירה ובן זוגה. "הם שירתו בקבע, נתנו הכול עבור המדינה, הרבה מעבר לשירות הבסיסי שלהם. בסך הכול הם יצאו להגשים את טיול החלומות שלהם. כל כך שמחנו לקבל מהם תמונות של צבי ענק מהגלאפגוס ושחייה עם כרישים, טראקים מטורפים ובעיקר פרצופים מחייכים.
"לפני קצת יותר משלושה שבועות הם סיפרו לנו שהם עומדים להגשים עוד חלום ולשוט לאנטרקטיקה, אלא שפתאום זה התהפך לחלום רע. הם בהסגר. רוב הזמן אין לנו תקשורת איתם והם סגורים בחדרים. בשלושה נמלים כבר סירבו שהם ירדו לחוף וזאת למרות שכולם בריאים.
"אנחנו דואגים להם ורק רוצים לראות אותם חזרה בארץ. היינו רוצים להאמין שהמדינה שלנו תדאג גם לשני חיילים משוחררים שיצאו לטיול גדול בעולם ושהם האנשים האהובים עלינו ביותר. בבקשה, החזירו את אחותי הקטנה לארץ!".
שגריר ישראל באורוגוואי, יועד מגן, מסר בתגובה: "זה מורכב לאור המצב. הם היו אמורים להיכנס לנמל בואנוס איירס אך ארגנטינה אינה מאפשרת עגינה/ ירידה. האורוגוואים כן מאפשרים כי הם עדיין לא סגרו את הגבולות לגמרי. אנחנו בקשר עם הדרגים הגבוהים במדינה אשר מנסים לסייע. הספינה הגישה לרשויות כאן בקשה לעגון ואנחנו ממתינים לאישור כזה. אנחנו בקשר שוטף עם בר ואסף. הבטחתי להם שלא נעזוב אותם עד שיעלו על טיסה חזרה הביתה".
2 צפייה בגלריה
בר באנטרטיקה
(צילום: פרטי)
מחלום לסיוט
בר אנדן מספרת על הימים המתוחים בספינה ועל התקווה שהתרסקה ‰ ומתחננת: עזרו לנו לחזור הביתה
"לפני שלושה שבועות יצאנו להגשים חלום - שיט לאנטרקטיקה. כשעלינו על הספינה, העולם נראה אחרת לגמרי: רוב המדינות בעולם היו פתוחות, ובדרום אמריקה היו מקרים בודדים של קורונה. בשבועיים הראשונים של השיט היינו מנותקים לחלוטין מאינטרנט, כל מה שחשבנו עליו היו המקומות המדהימים שאליהם הגענו והחוויות שאנחנו צוברים. לא האמנו שבשבועיים כל כך הרבה יכול להשתנות. המשך השיט שלנו בוטל בפתאומיות לאחר שבועיים ומאותו רגע המטרה השתנתה מלהגיע חזרה לאנטרקטיקה למצוא מקום שיסכים לקבל אותנו.
בגלל שכולנו יצאנו ביחד מארגנטינה, ולרוב הנוסעים בספינה הייתה טיסה חזרה הביתה משם, זו המדינה שאליה ניסינו להגיע בהתחלה. קיבלנו סירוב מעיר אחר עיר בארגנטינה, כאשר בפעם האחרונה שסורבנו, הסירוב היה סירוב כללי לעגון בארגנטינה שנכנסה להסגר מלא באותם ימים. היו לנו כבר כרטיסים חזרה לארץ ותקווה גדולה ללב שהתרסקה פתאום.
"כרגע אנחנו עוגנים בלב ים בקרבת חופי אורגוואי ומקווים לקבל אישור לעגון שם כדי שנוכל לרדת סוף סוף מהספינה ולטוס בחזרה לארץ. ממשלת אורוגוואי טרם נתנה לנו אישור וגם לא צפי אם ומתי יתקבל אישור כזה.
"מתוך 190 אורחים ו-120 אנשי צוות על הספינה, אנחנו שני הישראלים היחידים. החברה שאחראית על השיט היא אוסטרלית, וכך גם הרוב המוחלט של הנוסעים. כתוצאה מכך, רוב הפתרונות שמוצעים לאנשים פה תקפים רק לבעלי אזרחות אוסטרלית, לדוגמה טיסת צ'רטר לסידני שרק אוסטרלים יכולים לעלות עליה. חשוב לציין שלמרות בהלת הקורונה בעולם, כל נוסעי הספינה בריאים כרגע ללא יוצא מן הכלל. מודדים לנו חום כל יום. היינו בבידוד בחדרים וכרגע אנחנו במצב של אי ודאות וכל מה שאנחנו רוצים זה לחזור הביתה. החשש הגדול שלנו הוא שעד שיינתן לנו אישור לרדת מהספינה, כבר לא יהיו טיסות לארץ. עזרו לנו להפעיל לחץ על ממשלת אורוגוואי על מנת שתיתן לנו לעגון בחופיה, לפני שנפספס את ההזדמנות האחרונה לחזור הביתה".