שיאה של עונת המטאורים נרשמת מדי שנה במהלך חודש אוגוסט, וזה בדיוק הזמן לשלוף טלסקופים ולהשקיף רחוק.
7 צפייה בגלריה
רואים כוכבים במצפה רמון
רואים כוכבים במצפה רמון
רואים כוכבים במצפה רמון
(צילום: מוטי הינוך)
סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה והחברה להגנת הטבע מזמינות את הציבור להשתתף באירועי "רואים כוכבים", פרי שיתוף פעולה שבמסגרתו יתקיימו תצפיות כוכבים באמצעות טלסקופים וגם הדרכות במוקדים שונים ברחבי ישראל, מרמת הגולן ועד אילת.
האירועים יתקיימו מדי ערב בבתי ספר שדה של החברה להגנת הטבע, וכן בקרני חיטין, בבנימין, בחוף אכזיב, בשדה בוקר, באנדרטת הבקעה, באגם ניצנים, בגבעת המאגורות באר שבע, בכרמל, בדיונה הגדולה באשדוד, בערד, בחניון הר יהורם, בחאן יותם ועוד.
האירועים יהיו עם אופי משפחתי: במחיר סמלי של 10 שקלים לסבב תצפיות, תוכלו לפגוש את קבוצות הכוכבים ואת גרמי השמיים, להכיר את כוכב הצפון ואת המזלות, ולראות את הירח, את כוכבי הלכת וגרמי שמיים מרוחקים מבעד לטלסקופים גדולים ומקצועיים.
7 צפייה בגלריה
תצפיות כוכבים לכל המשפחה
תצפיות כוכבים לכל המשפחה
תצפיות כוכבים לכל המשפחה
( צילום: מטאור תצפיות כוכבים)
לדברי המארגנים, באתרי התצפית הקרובים לערים ניתן יהיה לצפות במגוון גרמי שמיים, ביניהם שבתאי, הירח ובכוכבים כפולים.
בשעות התצפית המאוחרות (23:00) אפשר יהיה לראות גם את צדק וירחיו. במקומות החשוכים יותר, בגולן, במדבר יהודה בנגב ובאילת, ניתן יהי לצפות גם בגרמי שמיים חיוורים יותר, כצבירים פתוחים וצבירים כדוריים.
קראו גם:
המטרה העיקרית של השבוע היא לאפשר תצפית כוכבים קיצית, קרוב לבית של הציבור הישראלי ולכן הפריסה לאורך השבוע תהיה ביותר מ- 20 מוקדי פעילות, בפריפריה ובערים, ברמת הגולן ובעמק החולה, בגליל, בכרמל ובחוף הכרמל, בערבה, בים המלח ובבנימין וגם קרוב לערים, כחיפה, ירושלים, אשדוד, אשקלון, טבריה, נהריה, ערד, מצפה רמון ואילת.
7 צפייה בגלריה
להכיר את כוכב הצפון ואת המזלות
להכיר את כוכב הצפון ואת המזלות
להכיר את כוכב הצפון ואת המזלות
( צילום: מטאור תצפיות כוכבים)
שלי רון אדיב, יועצת חינוכית, סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה: "מדי שנה אנחנו מציינים בחודש אוגוסט חגיגה של צפיה בשמי הלילה. השנה, אור הירח יפריע לצפייה בפרסאידים המגיעים בסמוך לתאריכי האירוע, אך הדבר לא מונע מאתנו להמשיך ולהנגיש את תחום האסטרונומיה לקהל הרחב.
"האירועים השנה יהיו בפעם הראשונה בפריסה ארצית רחבה ויאפשרו למספר רב של משתתפים לבצע תצפיות שמים, צפייה בטלסקופים, סדנאות ופעילויות חווייתיות בתחום החלל. אין מקום נפלא יותר מהטבע להעצים את החיבור בין החלל החיצון, האדם והסקרנות".
מאור בקל, מנהל הפעילות מטעם החברה להגנת הטבע: "הכוכבים נמצאים מעלינו, כל השנה ובכל מקום. מספיק לצאת קצת מהעיר על מנת לראות מגוון של גרמי שמים מרתקים. השמיים קשורים קשר הדוק להתפתחות התרבות, המדע והטכנולוגיה.
"בשבוע הזה אנחנו מקרבים את גרמי השמיים אל הקהל קרוב לבית בהדרכה איכותית ואמיתית. צוותי החברה להגנת הטבע, שמחים ומתרגשים להביא פעילות אסטרונומית איכותית קרוב לכל בית בישראל".
7 עד ה-11 באוגוסט, החל מהשעה 18:00.
הרשמה ופירוט מוקדי הפעילות, שעות הפעילות וכל האירועים, באתר סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה:
7 צפייה בגלריה
פסטיבל "נוקדים עם כוכבים"
פסטיבל "נוקדים עם כוכבים"
פסטיבל "נוקדים עם כוכבים"
(צילום באדיבות כפר הנוקדים)

פסטיבל המטאורים "נוקדים עם כוכבים"

לקראת עונת המטאורים ששיאה מדי שנה במהלך חודש אוגוסט, מקיים כפר הנוקדים זו הפעם השישית את "פסטיבל נוקדים עם כוכבים".
מדובר בפסטיבל חווייתי לכל המשפחה המתקיים במדבר הפתוח, בו השמיים נקיים ורחבים ובזכות כך ניתן לראות גשם של מטאורים עם זיהום אור מינימלי. פסטיבל "נוקדים עם כוכבים" יתקיים במשך שלושה סופי השבוע הראשונים של חודש אוגוסט, בתאריכים 5/8 , 12/8 , 19/8, והוא מתחיל מידי סופ"ש בשעות אחר הצהריים מלווה במוזיקה בכיכר הכפר.
עוד בפסטיבל: סדנאות ליליות "מסע בין כוכבים", סיורים בעקבות חיות הלילה, דוכני יצירה ושוק יוצרים מקומיים, שוק שקיעה ססגוני ודוכני אוכל, מתחם המים "נוקדים ומתרעננים", מופעי מוזיקה איכותיים ומסיבות עם די ג'יי שיקפיץ את האווירה.
7 צפייה בגלריה
פסטיבל "נוקדים עם כוכבים"
פסטיבל "נוקדים עם כוכבים"
פסטיבל "נוקדים עם כוכבים"
(צילום באדיבות כפר הנוקדים)
פסטיבל "נוקדים עם כוכבים" מתחיל אחר הצהריים עם מוזיקת צ'יל-אאוט בכיכר הכפר. עם חשיכה יוצאים המבקרים ל"מסע בין כוכבים" - סדנת הכרות עם שמי הלילה בה לומדים על הכוכבים, הירח, מטר המטאורים של חודש אוגוסט וגרמי שמיים נוספים.
בשיא הלילה, במקום הסמוך לכפר, מחכה למבקרים מתחם חשוך לצפייה במטר הפרסאידים (שמו של מטר המטאורים) שישטוף את שמי המדבר. זה המקום לבקש אין ספור משאלות ולהתכסות בשמי הקטיפה המדבריים.
כפר הנוקדים, 5/8, 12/8, 19/8. להזמנות: 08-9950097
7 צפייה בגלריה
מכתש רמון
מכתש רמון
מכתש רמון
(צילום: מוטי הינוך)

כוכב נולד במכתש רמון

ברשות הטבע והגנים מציעים מגוון פעילויות וסיורים בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע.
אחד מהם הוא מכתש רמון - שמורת כוכבים בינלאומית, הראשונה במזרח התיכון. המכתש מתהדר בשמיים זרועי כוכבים ובסביבה לילית טבעית בלתי מופרת, שבה נחשפים מראות יוצאי דופן של שמי הלילה.
המרחב, על ערכיו המדעיים, התרבותיים והחווייתיים, הוכרז לאחרונה כ"שמורת אור כוכבים בינלאומית". בחאן בארות נפתח גן חלל, אזור חדש ומיוחד לצפייה בכוכבים שנחנך לאחרונה בשטח החניון. בגן מוצבים טלסקופים קבועים שבאמצעותם אפשר לצפות בגרמי השמיים.
הטלסקופים פתוחים לאורחי החניון בכל שעות הלילה. הפעילות היא עצמאית ובלי הדרכה. בלי תשלום נוסף על דמי הלינה בחניון. דמי הלינה מוזלים למנויי מטמון.
חאן בארות, מכתש רמון, בכל יום החל מהכוכב הראשון.
7 צפייה בגלריה
שבוע הכוכבים
שבוע הכוכבים
שבוע הכוכבים
( צילום: באדיבות פארק קרסו למדע)

שבוע הכוכבים בפארק קרסו למדע בבאר שבע

חוויה ייחודית לכל המשפחה ולכל הגילאים תתקיים השבוע בפלנטריום בפארק קרסו למדע בבאר שבע: המשתתפים שיגיעו לפעילות בפלנטריום יוכלו לצפות בכוכבי השמיים וללמוד עוד לגבי היקום והגלקסיה.
הפלנטריום הינו מבנה ייחודי ובו יוקרנו קבוצות הכוכבים המופיעים בשמי הלילה. המשתתפים יעברו הדרכה חווייתית עם מדריך הפארק, יכירו את קבוצות הכוכבים וכוכבי הלכת ואף ילמדו כיצד לזהות את כוכב הצפון.
הפלנטריום יפעל עד יום חמישי, 4.8, כל שעה עגולה החל מ-11:00 ועד 16:00. מתאים לילדים החל מגיל חמש.