לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ב, שיצוין ביום ה', 28.4.22, יוקרנו היום ומחר (26-27 באפריל) בבתי הקולנוע ברחבי הארץ "סרטים שזוכרים": מגוון סרטים עלילתיים, חדשים ומדוברים, העוסקים בנושא השואה והגבורה.
1 צפייה בגלריה
משחק המלכים
משחק המלכים
משחק המלכים
(צילום: מתוך הסרט)
מאחורי היוזמה עומד המשרד לשוויון חברתי, והסרטים יהיו פתוחים לכלל הציבור במחיר סמלי של 10 שקלים לכרטיס.
קראו גם:
"יצאנו השבוע למהלך יחד עם בתי הקולנוע ברחבי הארץ כדי להנכיח את זיכרון השואה, ולהנגיש את הנושא לכולם בדגש על הדור הצעיר", אומרת השרה לשוויון חברתי, מירב כהן.
"בית הקולנוע הוא מקום מפגש לקהלים שונים בגילאים שונים וזו דרך חזקה לצרוב את הנושא בזיכרון של הציבור. בסוף כולנו זוכרים את הילדה במעיל האדום מרשימת שינדלר, את סצנת הסיום המטלטלת בחיים יפים, את הפסנתרן. בסרטים האלו יש סצנות שאני לפחות אזכור לעד.
"לכן, על מנת לוודא שכמה שיותר אנשים ייחשפו לסיפורים וליצירות, הוזלנו משמעותית סרטים חדשים ואיכותיים בנושא השואה בשבוע הקרוב, ואנחנו מקווים שהציבור הרחב ייענה להזמנה שלנו וייקח חלק במיזם הזה. אנחנו במשרד לשוויון חברתי פועלים כל ימות השנה גם כדי לאפשר לשורדים ולשורדות להזדקן בכבוד וגם על מנת לשמר את זיכרון השואה לדורות הבאים. נמשיך לעשות זאת בכל הכוח ואין לנו זמן לבזבז".
הסרטים שיוקרנו במסגרת המיזם:
איפה אנה פרנק, שארלוט, הוועידה, השורד, משחק המלכים, תוכנית א', שיעורים בפרסית.
לפירוט בתי הקולנוע המשתתפים, שעות הקרנה ואופן הזמנת כרטיסים, ניתן להיכנס לאתר המשרד לשוויון חברתי
איפה אנה פרנק מדובב + אנגלית (בימוי ותסריט: ארי פולמן)
כתוצאה מסערת ברקים מטורפת מתעוררת לחיים קיטי, חברתה הדמיונית של אנה פרנק. אותה קיטי שלה הקדישה אנה פרנק את היומן המפורסם בהיסטוריה. קיטי איננה יודעת שחלפו יותר מ-75 שנה מאז ראתה לאחרונה את אנה.
היא צוללת בקריאה אל תוך היומן ומעלה זיכרונות מימי המלחמה, אבל כשהיא מבינה שאין ביומן פתרון למה עלה בגורלה של אנה, היא יוצאת למסע מלא דמיון ברחבי אירופה העכשווית כדי לעלות על עקבות חברתה. שמונה שנים הקדיש פולמן לעשיית הסרט, שבהפקתו השתתפו 35 אמנים ישראלים ועוד 350 אנשי מקצוע מרחבי העולם: ציירים, מעצבים, אנימטורים ואנשי הפקה, שהיו אחראים יחד על 159,000 האיורים המרכיבים אותו.
שארלוט (בימוי: אריק וורין, תאיר ראנה)
זהו סיפורה האמיתי של שרלוט סלומון (1943-1917), אמנית גרמנייה יהודייה המתבגרת בצל פרוץ מלחמת העולם השנייה וכנגד כל הסיכויים יוצרת יצירות מופת על זמניות. דרמת האנימציה מציגה את סיפורה של שרלוט סלומון, המתגוררת בברלין ערב תחילת מלחמת העולם השנייה. שרלוט המוכשרת והיצירתית חולמת להפוך לאמנית.
אהובה הראשון מריע לכישרונה, מה שמחזק אף יותר את רצונה להגשים את חלומותיה. אך העולם מסביבה משתנה במהרה ונעשה מסוכן יותר, עובדה המגבילה את האופציות של שרלוט וממזערת את חלומה.
כאשר האנטישמיות גוברת היא עוזבת את ברלין לדרום צרפת הבטוחה. שם היא מתחילה לצייר בשנית ומוצאת אהבה חדשה. אך עבודתה שוב נעצרת, הפעם עקב טרגדיה משפחתית החושפת סוד אפל עוד יותר. בעוד שרלוט מאמינה שרק כוח עליון יוכל להציל אותה, היא מתחילה את המסע המפרך של ציור סיפור חייה.
הועידה (בימוי: מתי גשונק)
דרמה עוצרת נשימה המגוללת את סיפור אירועי בוקר אחד בחודש ינואר 1942, לצד אגם ואנזה המרהיב, שם התקבצו בכירי השלטון הנאצי לארוחת בוקר מפנקת ולהחלטה שחרצה גורל מיליונים. ריינרד היידריך אינו מוטרד מקרבות המלחמה ותוצאותיה. בעיה אחרת מטרידה את ראשו. הוא מזמן לפגישה את בכירי השלטון הנאצי לארוחה ודיון קצר.
הנושא המרכזי הינו היהודים והצורך בפתרון לבעיה שהםפ מהווים. הסרט עוקב בשחזור מדויק אחר אירועי הבוקר, התחושות של הנוכחים בחדר מהתפתחות השיחה והתוצאות שהניבה – תכנון ההוצאה לפועל של תוכנית "הפתרון הסופי" שהובילה להשמדה המונית של יהודי אירופה.
השורד (בימוי: בארי לוינסון)
סיפורו האמיתי של הארי האפט, מתאגרף יהודי, שהתאגרף במהלך שהותו במחנה השמדה במטרה לשרוד. בתום המלחמה, כשהוא רדוף טראומות ורגשות אשם, הוא מנסה לארגן קרבות מתוקשרים עם מתאגרפים בעלי שם עולמי כמו רוקי מרציאנו, בעודו מנסה להחיות מחדש את האהבה הגדולה שלו לאגרוף ולהשאיר מאחוריו את עברו.
משחק המלכים (בימוי: פיליפ שטולצל)
1938 – הנאצים צועדים ברחובות וינה. עורך הדין יוזף ברטוק, המנסה להימלט עם רעייתו לארצות הברית, נעצר ונכלא בגפו במלון מהודר שהולאם בידי הגסטאפו. הוא מסרב לשתף פעולה עם חוקריו הנאצים, המנסים לחלץ ממנו מידע רגיש על לקוחותיו.
הבדידות מאיימת על שפיותו ורוחו עומדת להישבר, עד שברגע אחד של הפוגה מהבידוד, הוא מצליח לגנוב ספר ישן על שחמט – אקט שמשנה את מהלך חייו, אך הופך בהדרגה לאובססיה מסוכנת. עיבוד קולנועי מרהיב ומרגש לספרו של שטפן צוויג "נובלת שחמט".
תוכנית א' (בימוי: יואב פז, דורון פז)
השנה היא 1945. קבוצה של שורדי שואה מחליטים לנקום באומה הגרמנית כולה ולהרעיל את מקורות המים של גרמניה. הסרט מתאר את המבצע הסודי והמסוכן אשר התקרא – תוכנית א'.
שיעורים בפרסית (בימוי: ודים פרלמן)
1942, גרמניה. ז'יל נעצר על ידי האס אס ונשלח למחנה ריכוז, שם הוא מצליח לחמוק מהמוות כשהוא נשבע שהוא לא יהודי, אלא פרסי. השקר היצירתי עובד, הרבה תודות לעובדה שאחד מבכירי המחנה, קוך, נחוש בדעתו ללמוד את השפה מתוך רצון לעבור לאירן ולפתוח שם מסעדה אחרי המלחמה. ז'יל מוצא את עצמו נאלץ ללמד את קוך שפה שלמה אותה הוא לא מכיר, מודע לחלוטין לעובדה שטעות אחת קטנה תעלה לו בחייו.
"שיעורים בפרסית" הוא סרטו של ודים פרלמן, סיפור אירוני שאם לא היה מתקיים באחת התקופות החשוכות שידעה האנושות, עוד היה יכול להיות משעשע. עם הופעות משחק מרגשות של נהואל פרז־ביסקיארט ("120 פעימות בדקה") ולארס אידינגר ("יצירה ללא מחבר"), ובכורה במסגרת פסטיבל ברלין היוקרתי, זוהי דרמה סוחפת ומרגשת על אומץ, הישרדות והרבה מזל.