לראשונה היא חושפת את הרגעים הצובטים שחוותה (לגמרי לבדה) ואת הנקודות מהן צמחה.
בראיון אישי ונוגע, צללתי עם נורה למסע בזמן, בו היא לקחה אותי לרגעים הקשים, ונתנה לי את הזכות להסתכל בגאווה על אישה חזקה, צנועה, ואופטימית, שלא הרימה ידיים.
1 צפייה בגלריה
צמרת הוצאה לאור
צמרת הוצאה לאור
צמרת הוצאה לאור
(צילום: ספרי צמרת)
  1. אשמח שתספרי קצת על עצמך- שמי נורה בראל, החלטתי להוציא לאור את הספר תחת שם-עט בגלל החשיפה והרגישות הבאים לידי ביטוי בו והרצון בעקבות זאת לשמור על האנונימיות של ילדיי.
  2. כיצד נולד הספר? למעשה לא תכננתי מעולם לפרסם.. כתבתי לאורך השנים כצורך לפרוק עומס ריגשי רב בעקבות אירועים או חוויות שעברתי. המחשבה להוציא חלק מהחומרים הבוערים האלה לאור נולדה בערך לפני כשנה, לאחר שנוכחתי שאירועים שעברתי לפני שנים עדיין חיים וקיימים וקורים שוב ושוב סביבנו. הכל כל כך רלוונטי עדיין.. חשבתי שהגיע הזמן להשמיע את קולי ובאותה הזדמנות להשתחרר מסודות מעיקים מן העבר.
  3. במה עוסק הספר? שמו של הספר "פורמת סודות אורגת חיים" מרמז למעשה על תוכנו. הספר עוסק בכמה תקופות חיים ומתפרש על פני כ-40 שנה. הוא מחולק למספר שערים: "ככה זה היה" ו"מאחורי דלת סגורה" מדברים על חיי שיגרה כביכול שהופכים צעד אחר צעד למקום של פחד ובדידות בעקבות אלימות מתגלגלת, כזאת שהיא לעיתים גלויה ולעיתים סמויה אך תמיד "עומדת באוויר"- איך מתנהלים חיים שכאלה מאחורי הדלת הסגורה. השערים "בית משלי" ו"מטמורפוזה של אהבה"– מדברים על החיים המתגלים וצומחים לאחר ההיחלצות משם וההתנסות בבניית חיים חדשים מלאי חוויות ואהבה מתקנת. יש שער נוסף המתייחס לתקופת הקורונה שלפתע נפלה עלינו וגם ההתמודדות שלי מול אמי העוברת תהליך של דמנציה. אפילוג קצר מסיים בנימה אופטימית ושמחה.
  4. איך הגיבה אלייך הסביבה הקרובה? לא שיתפתי את סביבתי הקרובה, זה היה תהליך מאד אישי ומורכב עבורי והיו רגעים לא פשוטים בעיסוק בסצנות מן העבר. גם לא רציתי להיות מושפעת מזוויות ראייה או תגובות של אחרים אלא להתמקד בקול שלי באופן הכי נקי ואותנטי ללא לחצים סמויים.
  5. האם קיבלת חיזוק ממישהו קרוב שעזר לך לקדם את התהליך? כמה אנשים מעטים קרובים במיוחד שמלווים אותי בחיי היו שותפי סוד לעצם התהליך אך לא לתכנים. מהם קיבלתי עידוד ורוח גבית ברגעי משבר.
  6. מה המסר שלך לנשים שנפגעו/נפגעות ממצבים דומים? אני רוצה לומר להן- הייתי שם, קשה, מורכב ומפחיד לשנות, זה תהליך ולא קורה ברגע. לכן - תתחילו בידיעה שאנחנו כבר לא לבד. יש הרבה ארגונים ועמותות ואנשים טובים שיעזרו וילוו אתכן בתהליך. אל תעשו את זה לבד ללא כל תמיכה. אני מאמינה שזה אפשרי ומחזקת אתכן. המסר שלי לכולנו כקהילה- היו קשובים, ללא שיפוטיות. הושיטו יד, דברו על כך, היו נגישים, יש הרבה א.נשים שתצילו בכך את חייהם. בין אם פיזית ובין אם נפשית.
  7. אם היית יכולה להחזיר את הזמן לאחור, האם היית פועלת אחרת? תראי, אני היום מי שאני באמצעות כל הדרך שעשיתי, לא חלקים ממנה, אז זה כולל גם את אלו הכואבים שבה. בכל דרך אחרת שהייתי צועדת לא הייתי נמצאת בנקודה הזו של חיי באופן שאני כרגע כאדם. כמובן שהייתי מעדיפה לא לחוות חלק מהדברים הקשים, אבל אז גם לא הייתי זוכה בילדיי האלה האהובים. כך שלשאלתך - אינני מסתכלת אחורה, לא בזעם ולא בחרטה וגם לא בגעגוע. מה שהיה היה, אני משתדלת להיות בכל מאודי בחיים שלי כאן, עכשיו, בזה הרגע...
מראיינת- ניצן יהושע
'פורמת סודות, אורגת חיים', מאת נורה בראל. הוצאת "ספרי צמרת" 2022. לרכישה בחנויות הספרים ובאתר NETBOOK