למה כואבת לי הכתף?
כאמור, לכאבי כתפיים יכולות להיות סיבות רבות המשתנות מאדם לאדם. לעיתים מדובר במתיחת שרירים הקשורים אל מפרק הכתף, לעיתים זו בעיה בגיד הכתף כגון קרע בגיד הסופרהספינטוס, ולעיתים הבעיה מערבת את כל המפרק כמו במקרה של בורסיטיס או הסתיידות בכתף. מצב של דלקת בשרירים ובגידים מתבטא בגירוי שלהם ובכאבים המופיעים בתנועות מסוימות, ולרוב הוא מאפיין מתאמנים בחדר הכושר ושחקני טניס. לעומת זאת, קרע בשרירי הכתף מלווה לרוב בהסתיידות הגורמת לכאבים, וללא טיפול נאות אף עלולה להיגרם ארתריטיס חמורה. מעבר לכך, ישנם גורמים כמו צמילת זיז גרמי שלוחץ על העצבים ועל מבנים במרפק ומוביל לכאבים, חוסר איזון מבני כמו סקוליוזיס או קיפוזיס, פריצת דיסק או בלט צווארי, ועוד. אלו רק מספר גורמים ובעיות בעלי שכיחות גבוהה במפרק הכתף, ולפיכך מובן כי טיפול יעיל חייב לעבור דרך אבחון מקצועי והתווית תוכנית התערבות הולמת.
למה לא כדורים?
מקומן של תרופות לשיכוך כאבים במקומן מונח. אין חולק על כך שהן מועילות להפחתת כאבים ולעיתים מרגישים חייבים לקחת אותן בשביל להמשיך את היום. יתר על כן, לעיתים הכאבים הם אלו המשפיעים ואף יוצרים את מגבלת טווח התנועה, כי האדם נמנע מכאב על ידי השארת המפרק ללא תנועה, ולכן הקלת הכאב ואפילו בתרופה יכולה להועיל. יחד עם זאת, אין זה סוד שכדורים לשיכוך כאבים, טובים ככל שיהיו, מבצעים אך ורק את העבודה שלשמה הם נועדו – להקטין כאב. במילים אחרות, הם אינם מיועדים לטפל בשורש הבעיה ואף אינם עושים זאת. יתר על כן, עובדה ידועה היא שנטילה ממושכת של משככי כאבים אינה מומלצת, עקב החשש לפגיעה במערכות גופניות כדוגמת הכבד. בדיוק מסיבה זו רשומות הנחיות גם בעלות לצרכן, המורות על מגבלות נטילה של כדורים בבת אחת ולאורך זמן. מעבר לכך, לעיתים לכדורים יש השפעות בלתי רצויות, למשל על הערנות, על התפקוד, על השינה וישנה רשימה ארוכה של תופעות לוואי אפשריות בכל עלון לצרכן. אם לא די בכך, חשוב להבין כי ללא טיפול הולם היורד אל הגורמים ואל השורש של בעיה אורטופדית, היא בהחלט נוטה להחמיר ומכאן שיהיה צורך בטיפול יותר ממושך, מורכב, יקר ולעיתים אף בניתוח על כל המשתמע מכך. לכן, במקום להסתמך על כדורים שלכאורה מאפשרים להתנהל "בסדר" לתקופה ממושכת, עדיף לפנות לאבחון ולקבל פתרונות הולמים.
1 צפייה בגלריה
כאב בכתף
כאב בכתף
כאב בכתף
(צילום: FREEPIK)
אילו פתרונות יש לכאבים בכתף?
כפי שיש סיבות שונות לכאבי כתפיים כך יש התערבויות שונות. קודם כל, בקו הראשון של הטיפולים עומדת הפיזיותרפיה אשר מטרתה העיקרית היא למנוע את המגבלה ההולכת וגדלה על טווח התנועה, ולהיפך – להרחיב אותו. יש לציין כי במרפאות המתמחות בתחום מציעים כיום גם טיפולי טווינה, פיזיותרפיה סינית הכוללת מתיחות, רוטציות וטכניקות שונות לשיפור זרימת הדם אל המפרק ולהגדלת טווח התנועה שלו. טיפולים אלו של פיזיותרפיה עשויים להתלוות אל מספר פתרונות אפקטיביים אחרים. כך לדוגמא, פתרון יעיל לכאבים בכתפיים הוא ללא ספק הטיפול באמצעות גלי הלם. מדובר בגלים אקוסטיים בלחץ נמוך אשר משודרים אל המפרק הפגוע. הגלים חודרים את מעטפת העור ומגיעים אל רקמות השריר והגידים, ובשלב הראשון מפרקים הסתיידות של דלקות – אם ישנן. מכיוון שההסתיידויות אחראיות במידה רבה על הכאבים, הרי שההקלה מורגשת יחסית מהר עם תחילת הטיפולים. בנוסף, גלי ההלם תורמים לשיפור הזרמת הדם והחמצן אל הרקמות הפגועות, על ידי שיקום כלי דם ועידוד היווצרות חדשים באזור, ומכאן שהטיפול מאיץ את ההחלמה מהשורש. למעשה, יש קשר ישיר בין טיפול בגלי הלם ובין פיזיותרפיה. טיפול זה בו משתמשים כבר למעלה משלושה עשורים בתחום האורטופדיה מהווה תחליף מצוין להתערבויות ידניות מסוימות, מפני שניתן לבצע את "הפעולה" שוב ושוב מבלי להתעייף, ומפני שניתן לכוון את הפעולה באופן מדויק אל האזור המצריך טיפול. יש לציין כי הטיפול בגלי הלם נחשב לבטוח מאוד, ללא סיכונים ועם מעט מאוד תופעות לוואי קלות ונדירות.
עוד פתרונות לכאבי כתפיים
מלבד גלי הלם, פיזיותרפיה מערבית וטווינה סינית, יש עוד כמה התערבויות שיכולות להוות פתרון טוב לכאבי כתפיים. כך למשל, במקרים שבהם התערבויות אחרות לא הועילו ניתן להשתמש בפולסים אלקטרומגנטיים. מדובר בטיפול שבדומה לגלי הלם מעודד את זרימת הדם והחמצן אל המפרק, מחזיר את התאים לרמה תקינה של תפקוד, ותורם להחלמת המקום ולשיכוך הכאבים במפרק הכתף. עוד טיפול הינו דיקור יפני הדומה מאוד לדיקור הסיני, אך בו נעזרים במחטים קטנות יותר שאינן כואבות, וגם יש הבדלים בהתייחסות לנקודות הדיקור. עבור מקרים של כאבים עקב הסתיידויות בכתף, למשל, הדיקור היפני תורם להחלמה על ידי עידוד הפרשת חומרים נוגדי דלקות בגוף.
השורה התחתונה
לסיכום הדברים, קיימות מספר דרכים אפקטיביות להתמודדות עם כאבי כתפיים ואף לפתרונם, וזאת ללא צורך ליטול כדורים לזמן ממושך או אפילו בכלל. יחד עם זאת, קביעת התוכנית הטיפולית חייבת להתבסס על אבחון מדויק, אותו ניתן לבצע במרפאה המתמחה בתחום. מרפאה כזו גם תוכלו להציע מגוון התערבויות העומדות בפני עצמן או משלימות זו את זו.