על פי נתונים רשמיים ועדכניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לכ-7% ממשקי הבית במדינה יש גם בעלות על אופניים חשמליים. המספרים הללו מתחברים גם עם דו"ח רשמי שפורסם לאחרונה על ידי מבקר המדינה, לפיו יש כיום בישראל למעלה מ-200,000 רוכבי אופניים חשמליים.
אז בימים בהם הטרנד הדו-גלגלי החשמלי צובר תאוצה, נפגשנו עם "הרוכב החשמלי" (בעל אתר אינטרנט מוביל המתמחה בסקירות דגמים, בלוג מחשמל, מידע על חנויות ויבואנים ועוד), בכדי לקבל כמה טיפים קצרים לתחזוקת אופניים חשמליים. איך תאריכו את ימי האופניים החשמליים שלכם, ומה אסור (בתכלית האיסור) לעשות. שנתחיל? קדימה.
אופניים חשמליים חייבים בלמים חזקים
אופניים חשמליים מגיעים בישראל למהירות של 25 קמ"ש (על פי חוק), ומאיצים למהירות הזו בדרך כלל תוך כמה שניות. הלחץ והעומס הנדרשים מהבלמים של האופניים גורמים לשחיקה, ומחלישים את יכולת העצירה.
הרוכב החשמלי ממליץ לחזק את בלמי האופניים לפחות אחת לחודשיים, ובכל מקרה לא להמתין למצב שבו הבלמים שחוקים לחלוטין. במידה שבעת הבלימה נשמע רעש של נגיעה במתכת, זהו הזמן הדרוש להחליף את רפידות הבלמים (בדרך כלל טיפול שנעשה בתדירות של אחת לחצי שנה, כתלות בשימוש באופניים).
הטענה בטוחה
בכל הנוגע להטענת אופניים חשמליים, יש כמה כללים שהרוכב החשמלי ממליץ להקפיד עליהם. ראשית, לא להשאיר את האופניים מחוברים למטען לאחר שהוטענו במלואם. הטענת יתר שוחקת גם את המטען וגם את הסוללה, ופוגעת באורך החיים של האופניים.
סוגיה חשובה נוספת היא אמנם נדירה אך אין להתעלם ממנה. למרות שרוב המטענים המשווקים בישראל עם מטענים תקינים, וכך גם הסוללות המניעות את האופניים, לעתים יכול להיווצר פגם בייצור שעלול להיות פגם מסוכן. לכן, רצוי מאד להטעין אופניים חשמליים רק כשאתם נמצאים בסביבה, ולהימנע מהטענת לילה או הטענה של האופניים במחסן או בחדר אופניים מרוחק.
אופניים חשמליים מרעישים? לכו לבדוק
אופניים חשמליים הם כלי רכב לכל דבר ועניין. אמנם לא כלי רכב במובן החוקי כפי שהדבר מוגדר בפקודת הבטיחות לרכב מנועי, אך ללא ספק אמצעי תחבורה שמשרת מאות אלפי ישראלים. כל רעש או רעד חריגים צריכים לקבל טיפול.
במידה שתדחו את הטיפול ולא תטפלו בתקלות למרות "נורות אזהרה", ייתכן שתגרמו לנזק בלתי הפיך. נזק שהיה אפשר למנוע בקלות ובסיבוב מברג אם הדברים היו מטופלים בזמן. הרוכב החשמלי מציע להגיע לבדיקת כל רעש או רעידה, וכן לבצע הכנה של האופניים לחורף לקראת העונה הגשומה.
נעילה בטוחה
לצערנו, כשם שהטרנד של האופניים החשמליים הולך ומתרחב, גדל במקביל גם טרנד הגנבים. גורמים עברייניים אשר מתמחים בפירוק אופניים חשמליים וחיתוך שרשראות נעילה. כאשר אתם קונים אופניים חשמליים רכשו לצד האופניים שרשרת איכותית ואל תתפשרו על אביזר זול.
הרוכב החשמלי, שכבר איבד זוג אופניים אחד באזור הבורסה ברמת גן, בזמן פגישה שארכה כשעה וחצי בלבד, ממליץ להיות מוכנים להשקיע בשרשרת כמה מאות שקלים.
מקפידים על משקל הנשיאה והנסיעה
אופניים חשמליים יכולים לשאת משקלים של בין 90-120 ק"ג (בד"כ כלל). דגמי אופניים חשמליים עם גלגלים רחבים (3 אינצ' ומעלה) מציגים יכולות נשיאה גבוהות יותר, וכך גם אופניים חשמליים עם גלגלי מגנזיום (לעומת אופניים חשמליים עם גלגלי שפיצים). כך או כך, חשוב מאד שתבדקו מהו נטל הנשיאה המקסימלי של האופניים החשמליים שלכם, והשתדלו שלא לחרוג ממנו.
ראשית, במידה שתרכבו על אופניים חשמליים במשקל יתר, וכתוצאה מכך ייגרם נזק לאופניים, ייתכן והדבר ייפגע ביכולתכם ליהנות מתקופת האחריות. מעבר לזה, העמסת משקל עודף על אופניים חשמליים יכולה לפגוע בגלגלי השיניים במנוע, בציר המנוע, באליפסות בגלגל ובשמיניות.
כך גם אסור בהחלט לבצע "טריקים" עם אופניים חשמליים. זכרו, אופניים חשמליים הם לא אופניים לפעלולים. שמרו על הכלי, רכבו בטוח, ובכך תיהנו מהאופניים החשמליים שלכם לאורך זמן.
המאמר נכתב בשיתוף אתר "הרוכב החשמלי", פורטל האופניים החשמליים המוביל בישראל, המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים, סקירת דגמים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ.