כולנו יודעים ומרגישים שהמים הם סביבה שונה בהשוואה לסביבה הרגילה שלנו. מים בטמפרטורה הנכונה, שעוטפים את גופנו מכל צדדיו, משחררים מתחים, מרגיעים את הגוף והנפש ותורמים לחיזוק ולהתפתחות של מערכות שונות בגוף.
שחייה טיפולית (או גם: הידרותרפיה) היא בעצם ענף של תחום הפיזיותרפיה. באמצעות תכונותיהם המיוחדות של המים (התנגדות, ציפה, טמפרטורה) ניתן להגיע להישגים מרשימים מבחינה טיפולית במגוון רחב של בעיות ומצבים – החל משחרור של שרירים כואבים וכלה בטיפול נפשי ורגשי.
בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות נפוצות כיום בקרב 3% עד 10% מהילדים עד גיל 12, עם שכיחות גדולה פי 3 אצל בנים לעומת בנות. ברוב המקרים האבחון מתבצע ב-5 השנים הראשונות לחיי הילד, כאשר אצל 80% מהילדים ובני הנוער המאובחנים הבעיה ממשיכה גם כאשר הגיעו כבר לבגרות.
מעבר לטיפולים הקונבנציונליים בבעיות ADHD (ובהם טיפול תרופתי, הוראה מתקנת וכן הלאה) - אחד מהטיפולים האפקטיביים ביותר בבעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות מתבצע במים. גוף גדול של עדויות מחקריות מעיד על יעילות השחייה הטיפולית עבור ילדי ADD / ADHD, אך מפאת קוצר היריעה נציין כאן רק אחד מהם.
מחקר שפורסם בארכיון הנוירופסיכולוגיה הקלינית באוניברסיטת אוקספורד ב- 2014, ביקש לבדוק האם פעילות אירובית ולא אירובית במים תשפיע על יכולות הילדים לדחות סיפוקים. במחקר השתתפו 30 ילדים שנחלקו לקבוצת מחקר וקבוצת בקרה.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: paxels)

המשתתפים התבקשו לבצע משימות מוטוריות מסוג "פעל / אל תפעל" (Go / No go), לפני ואחרי תוכנית אימונים בת 8 שבועות, פעמיים בשבוע, 90 דקות בכל אימון. המחקר מצא שיפור ניכר ברמות הביצוע בכל הנוגע למשימות בהן התבקשו הילדים לא לפעול, ובכך בעצם איששו את אפקטיביות הטיפול במים.
תכונות המים מאפשרות לילדים לפעול בסביבה שונה מהרגיל, תוך הסרת חלק ניכר ממשקל גופם מצד אחד - והתנגדות לתנועה מצד שני, המאפשרת על הדרך גם חיזוק של מערכות הגוף השונות. יחד עם המשימות הנקודתיות הניתנות לילדים, נוצר מערך טיפולי מקיף הנותן מענה יעיל לסימפטומים רבים הנובעים מהפרעות קשב וריכוז.

דגשים חשובים בטיפולי הידרותרפיה

שי דננברג, הידרותרפיסט מוסמך מזה 18 שנה ומייסד מרכז "שי במים", מקפיד על מספר דגשים בעת טיפולי מים בבעיות קשב וריכוז:
● למידה אפקטיבית באמצעות הנאה ומשחק.
● מטלות בדרגת קושי משתנה בהתאם ליכולותיו של כל ילד.
● דרישה לריכוז מרבי במצבי עומס פיזי ו/או עייפות, לשיפור יכולות הריכוז במצב מנוחה.
יתרון משמעותי נוסף של הטיפול במים, הוא שאין צורך להפסיק טיפולים קיימים. בין שהילדים המטופלים נוטלים תרופות ובין שלא, הידרותרפיה כשלעצמה היא טיפול טבעי לחלוטין שאינו משבש טיפולים אחרים הניתנים לילד.
עם זאת - למרות שמדובר בטיפול טבעי לחלוטין, חשוב מאוד לזכור שטיפולי הידרותרפיה חייבים לקבל את אישור הרופא המטפל (גם בשל העובדה שניתן לקבל החזרים מקופות החולים השונות). אך ורק הגורם המטפל רשאי לאשר טיפולי פיזיותרפיה במים.
כמו כן מומלץ מאוד לוודא מראש שהמדריכים המעבירים את השיעורים, הם הידרותרפיסטים מוסמכים ומנוסים, ולא רק על תקן של מאמני שחייה. במתקן עצמו יש לוודא שלפחות אחד מהמדריכים קיבל הכשרה בהחייאה ועזרה ראשונה, וכן שהמקום פועל ברישיון עסק ורישיון משרד הבריאות.
כמו בכל מצב צרכני אחר, עשו השוואה של מספר מתקנים טיפוליים טרם תקבלו החלטה.