למעלה מעשרת אלפים רכבים חשמליים נמכרו בשנת 2021, מספר שיא שלא היה כמוהו עד כה. בנוסף לזה, את החודשים הראשונים של שנת 2022 כבר התחילו עם כחמשת אלפים רכבים חדשים, כך שהמספרים השנה צפויים להיות גבוהים יותר מהשנה הקודמת ולשבור עוד שיא חדש.
אז מה קרה פה בעצם? בעיקר עניין של ביקוש ושינוי בתודעה הצרכנית של התחבורה הפרטית. הכוונה היא שהקהל הישראלי מבין שהזיהום כאן הוא גבוה, שהשינויים האקלימיים גובים מאיתנו מחירים כבדים ושחייבים להפחית את הזיהום. חוץ מתחבורה ציבורית, אחת הדרכים היא להשתמש ברכב חשמלי שאינו מזהם ולא מרעיש באותו אופן.
זה לא שישראל עומדת להפוך לנורווגיה שבה כחמישים אחוזים מהרכבים החדשים הם חשמליים, אבל כמות הרכבים החשמליים שנמכרת כאן לאחרונה, בהחלט מראה שיש מגמה ברורה של התפתחות של שוק חשמלי מקומי שמתרחב כל הזמן.
ראוי לזכור שחוץ משינוי בתודעה הציבורית, נכנס כאן גם המרכיב החשוב של מחירי הדלק הגבוהים שממשיכים לעלות כל הזמן. כשאין צפי לירידה במחירים, הקהל מחפש אלטרנטיבה זולה יותר ולמזלנו, היא כבר קיימת. טעינה של רכב חשמלי זולה יותר משמעותית בהשוואה לשימוש זהה ברכב המונע על ידי דלק. תוסיפו לכך את העובדה שיש בישראל עמדות טעינה בפריסה ארצית ושמקימים עוד ועוד עמדות חדשות כל הזמן, כך שהזמינות אליהן גדלה.

1 צפייה בגלריה
רכב חשמלי
רכב חשמלי
רכב חשמלי
(צילום: Unsplash)

הנגישות לעמדות טעינה משפיעה על ההחלטה לקנות רכב חשמלי כי כמו בשאר העולם, גם הנהג הישראלי רוצה נוחות ולא לנסוע במיוחד למקומות מרוחקים מהבית רק כדי לטעון את הרכב. כך גם בתפעול המוזל שלו. חוץ ממחירים זולים של טעינה חשמלית, מדובר על רכב שיש בו פחות רכיבים מכניים ואין בו שמנים או בוכנות, כך שהבלאי קטן יותר ואין צורך בטיפולים במוסך שאנחנו רגילים אליהם מרכבים המונעים בדלק.
החברה הידועה ביותר בישראל היא כנראה טסלה, אך חוץ ממנה יש יצרניות רכב לא מעטות שמוכרות כאן את רכביהן החשמליים בהצלחה. זה נכון שטסלה עומדת כרגע במקום הראשון במכירות, אך ראוי להזכיר גם חברות אחרות כמו: יונדאי, וולוו, קיה, אאודי, פיג'ו, ב.מ.וו, אופל וגם חברות סיניות שנכנסו בשנים האחרונות בעקבות הביקוש: ג'ילי, Aiways, MG ועוד. כל אלה מוכרות כאן דגמים שונים שצוברים פופולריות רבה ומצליחים כאן, ממש כמו במדינות אחרות.
הביקוש הגבוה לרכב חשמלי יוצר מחסור ויבואנים ממשיכים להביא דגמים חדשים כל הזמן. אלא שזמני המתנה הפכו לארוכים יותר ולעיתים נדרשים כמה חודשים עד שהרכב מגיע. הסיבות הן בעיקר לוגיסטיות, כלומר משבר עולמי בתחום של כוח אדם ושינוע ימי בגלל הקורונה וגם המלחמה באוקראינה שעצרה משלוחים של חומרי גלם לתעשיית הרכב בחודשים האחרונים.
למרות זאת, הקהל הישראלי לא מוותר וממשיך להזמין רכבים חשמליים מכל הסוגים. החל מרכב קטן ומשפחתי, דרך רכבי שטח ויוקרה. מטסלה המובילה ועד ליצרניות סיניות חדשות שרק נכנסו לישראל לאחרונה. עצם העובדה שמי שמזמין עכשיו רכב יודע מראש שצריך לחכות זמן לא מועט, מראה על שינוי בצריכה ושבישראל כן אפשר לחכות בסבלנות כשמדובר ברכב חדש שהוא חשמלי.
בסופו של דבר, התחבורה בארץ משתנה ומתפתחת לכיוון החשמלי. אמנם יש כאן עוד הרבה מה לשפר, להרחיב בתחום התשתיות והעידוד הכספי, אך השוק החשמלי שמתהווה כאן לאט לאט מראה שהצרכנים הישראליים כן רוצים רכב לא מזהם וגם אם לוקח זמן עד שהוא מגיע, הם יחכו. מסתבר שלמרות הכול, זה אפשרי וכן, העתיד החשמלי כבר כאן.

מוגש מטעם: www.evm.co.il