סוגי הטופו השונים
כפי שציינו לטופו יש מגוון רחב של צורות המיועדות לשימושים שונים, הרי הם לפניכם:
1. טופו משי – לטופו זה יש מרקם חלק וקטיפתי המזכיר מעט ג'לטין או קרם. הוא בעל תכולת מים גבוהה. ונהוג להשתמש בו למרקים דוגמת מיסו, שייקים שונים, סוגי קינוחים כמו מוס או פודינג וגם ליצירת מטבלים עשירים ורטבים. בנוסף, ניתן לשלב אותו באפייה טבעונית כדי להעניק למזון עסיסיות. בטופו זה יש לטפל בעדינות משום שהוא עלול להישבר בקלות יתרה. בשל עובדה זו מומלץ להשתמש בו במנות שנוטים לחמם בעדינות.
2. טופו רך – לטופו זה יש מרקם מוצק יותר מאשר לטופו המשי אך גם הוא נחשב לעדין מאוד. גם הוא בעל תכולת מים גבוהה וגם בו נהוג להשתמש במרקים, כמו גם בתבשילים רכים של טופו. אפשר לשלב אותו בתוך רטבים שונים או מטבלים ובעיקר להשתמש בו כשיש צורך להכין מתכונים בעלי מרקם רך יותר. גם כאן נמליץ לכם לטפל בו בעדינות כדי להימנע משבירתו.

1 צפייה בגלריה
טופו במטבחים
טופו במטבחים
טופו במטבחים
(צילום: PIXABAY)

3. טופו מוצק – לטופו זה יש מרקם צפוף יותר והוא עמיד יותר מטופו משי או מהטופו הרך. תכולת המים שלו בינונית ונהוג להשתמש בו עבור מתכונים מוקפצים, הוא מצוין לצלייה, טיגון וגם אפייה, אפשר לפורר או ולהוסיף אותו גם לסלטים. מומלץ להוציא ממנו כמה שיותר נוזלים לפני שמתחילים לבשל אותו כדי ליהנות ממרקם טוב יותר וכדי לאפשר לו לספוג טעמים במהירות וביעילות.
4. טופו מוצק במיוחד – לטופו זה יש מרקם דחוס ומוצק והוא בעל תכולת מים נמוכה. נהוג להשתמש בו לשם צלייה, מוקפצים, טיגון ואפייה. הוא מושלם במנות קארי ותבשילים חמים שונים. ניתן לפורר אותו וליצור ממנו קציצות או אפילו סטייקים. גם אותו מומלץ לסחוט היטב לפני השימוש כדי להגיע לתוצאות המיטביות ביותר, כמו כן, מומלץ להשרות אותו במרינדות לשיפור הטעמים.
5. טופו סופר-פירם – לטופו זה יש מרקם מאוד דחוס המזכיר כמעט בשר, יש לו תכולת מים נמוכה מאוד ונהוג להשתמש בו לתבשילים שבהם יש צורך במרקם קשיח כמו צלייה, שיפודים, טיגון או מוקפץ. בנוסף ניתן לפרוס אותו דק או לחתוך אותו לקוביות ולשלבו במגוון מתכונים שונים. בטופו זה לא נדרשת ממש סחיטה של הנוזלים כיוון שמלכתחילה אין לו הרבה ולכן ניתן ללחוץ עליו בעדינות ולהתחיל לבשל.
6. טופו מעושן - לטופו זה יש מרקם סופר מוצק וטעם מעושן שמתקבל במהלך העיבוד שלו. את הטופו הזה אפשר לאכול כפי שהוא ללא כל תוספת או אופן בישול, ניתן לשלב אותו בסלטים, ניתן להכין ממנו כריכים וגם להוסיף אותו למנות מבושלות כדי להעשיר את טעמן ברובד טעמים נוסף. כדי לבשל אותו אין צורך להגיר ממנו נוזלים כלל, אפשר להשתמש בו כפי שהוא.
7. טופו מותסס – לטופו זה יש מרקם רך וקטיפתי, הוא בעל טעם חזק, בעל חריפות ומליחות והוא מזכיר אומאמי. נהוג להשתמש בו כאשר רוצים לתבל את המזון ולהעניק לו טעמים מיוחדים. אפשר לשלב אותו במרינדות, במרקים ובתבשילים. הוא מצוין עם אורז או קונג'י. מומלץ להשתמש בו במתינות בשל טעמו הדומיננטי, אך מי ששולט בשימוש בו ייהנה ממנות משודרגות באמת.
8. עור טופו (יובה) – לטופו זה יש מרקם לעיס ומעט מוצק אפשר אפילו להגדירו כקצת צמיגי. הוא מגיע כחתיכות שלמות טריות או מיובשות, ניתן לשלבו במנות כמו מרקים, מוקפצים, סלטים, תבשילים ואף כמעטפת למילוי. אם אתם משתמשים ביובה מיובשת, חשוב לייבש אותה היטב שנית טרם השימוש בה. לעומת זאת אם אתם משלבים דווקא יובה טרייה, אפשר להוסיף אותה ישירות למתכון.
9. טופו קפוא (קויה דופו) – לטופו זה יש מרקם ספוג ונקבובי, תכולת המים שלו נמוכה לאחר הקפאה והפשרה. לרוב נעשה בו שימוש במטבח היפני שם נהוג לשלבו בתוך מנות כמו מרקים ותבשילים. היתרון שלו הוא ספיגת טעמים יוצאת מן הכלל בשל מרקמו הנקבובי. כדי להשתמש בו נכון מומלץ להקפיא אותו כשהוא טרי ולאחר מכן כאשר מפשירים אותו יש לסחוט אותו היטב כדי לאפשר את יכולת ספיגת הטעמים המרבית.

מוגש מטעם: chef-lavan