פרימנופאוזה וגיל המעבר - למה זה קורה?
על פי ארגון הבריאות העולמי גיל המעבר נגרם על ידי הפסקת תפקוד הזקיק שנמצא בשחלות, וכתוצאה מירידה ברמות האסטרוגן בדם. השלבים המוקדמים המכונים 'פרימנופאוזה' מתייחסים לתקופה במהלכה מופיעים סימנים אלו לראשונה, ומסתיימים שנה לאחר הווסת האחרונה. התהליך עצמו יכול להיות כאמור הדרגתי, להימשך לעיתים מספר שנים, ויכול להשפיע על הרווחה הפיזית, הרגשית, הנפשית והחברתית.
ישנם מקרים בהם פרוצדורות כירורגיות או רפואיות יכולות לגרום או לזרז את הגעתו של גיל המעבר.
התסמינים הנפוצים ואופן הטיפול
לפעמים, עצם הידיעה למה לצפות וכיצד לנהל תסמינים ספציפיים של גיל המעבר יכולה באמת לעזור.
ישנן דרכים שונות לנהל תסמיני גיל המעבר, בהתאם לסימנים המופעים אצלך:
גלי חום והזעה - כשמדובר בגיל המעבר, ברגע אחד את עלולה להרגיש ששפכו עליך דלי של מים, גם אם לא סבלת מהזעת יתר בעבר. זה יכול להופיע במשך היום וגם במהלך הלילה.
מה יכול לעזור?
ראשית, חשוב שתצטיידי בפריטים שברגע האמת יכולים לסייע, כדוגמת טישו, מטליות לחות, שתייה קרה (מים!), ואפילו.. מניפה. בקיץ, מומלץ לבחור בפריטי לבוש מאווררים והעשויים מכותנה.
ישנם מחקרים שמראים כי פעילות גופנית סדירה, הפחתת צריכת קפאין, אלכוהול ומזון חריף, וגם עישון (שבאופן כללי לא תורם לבריאותך), יכולים גם הם להפחית את גלי החום מהם את סובלת.
בשעות הערב והלילה, ולפני השינה, מומלץ לקרר את החדר, ושוב, לבחור בפיג׳מה שעשויה מכותנה ובשמיכה קלילה ונעימה.
יובש בנרתיק - לעיתים בגיל המעבר את עלולה לסבול מאי נוחות, יובש וכאבים בנרתיק.
מה יכול לעזור?
שימוש בקרם, ג׳ל או טבעת לנרתיק המכילים אסטרוגן, יכול לסייע בהחזרת הלחות לאזור. זאת בנוסף לשימוש בתחתוני כותנה ושטיפת הנרתיק במים וסבון ייעודי, ללא בישום או רכיבים שעלולים דווקא לגרום לגירוי בנרתיק.

1 צפייה בגלריה
גיל במעבר
גיל במעבר
גיל במעבר
(צילום: Depositphotos)

שינויים במצב הרוח - אז נכון, שמדובר בסימפטום שמגיע לפני קבלת המחזור או באופן כללי פה ושם, ויחד עם זאת בגיל המעבר המצב יכול להיות להחמיר ולהימשך לאורך זמן.
מה יכול לעזור?
פעילות גופנית, שינה טובה ומרובה, תרגולים כדוגמת מדיטציה ומיינדפולנס, ולעיתים אף בחירה בטיפול רגשי, במיוחד אם מצב הרוח המשתנה מוביל לדיכאון, חרדה ועוד.
ירידה בחשק המיני - אומרים שבגילי 40-50 האישה נמצאת בשיא שלה מבחינת המיניות, וכאם נכנס לעיתים לתמונה גיל המעבר. לעומת נשים שבגילים אלה התשוקה דווקא גוברת, אצל אחרות יש חוסר רצון לקיים יחסי מין. הגורמים לכך יכולים להיות ירידה ברמת ההורמונים, כמו גם שינויים במצב הרוח ויובש בנרתיק אותם הזכרתי קודם לכן.
מה יכול לעזור?
בנוסף לטיפול רגשי שיכול לתת מענה לנפש, גם טיפול הורמונלי יכול לתת מענה טוב, במיוחד כשמדובר בירידה ברמת הורמון האסטרוגן.
שיטות נוספות שיכולות לתת מענה מיטבי לסימפטומים של גיל המעבר כוללות:
• שמירה על תזונה בריאה ומאוזנת.
• קיום פעילות גופנית סדירה.
• הימנעות מעודף משקל או תת-תזונה.
ייעוץ רפואי של גניקולוג.ית מומחה.ית יכול לאפשר יצירת תמהיל טיפול נכון ומותאם לך. זאת במיוחד אם ניסית טיפולים אחרים שלא השפיעו או יצרו תופעות לוואי בעייתיות, או שעליך להימנע משימוש בהורמונים מסיבה זו או אחרת. במסגרת התאמה הטיפול, נתייחס גם להיסטוריה הרפואית והמשפחתית שלך, למצבך הבריאותי, ולפרמטרים נוספים שחשוב שניקח בחשבון, על מנת לאפשר לך התמודדות טובה ונכונה, עפץ תקופה שיכולה להיות מורכבת ומאתגרת.
אם לא תטפלי – תסבלי!
סקר שהתפרסם על ידי מגזין פורבס בשנת 2021 מראה כי 73% מהנשים אינן מטפלות בתסמיני גיל המעבר שלהן, נושא שמעניין אך מאיים על נשים רבות. תוצאות התשובות שענו 1,039 נשים אמריקאיות בגילי 40-65 ברחבי, הראה שכמעט שליש (29%) מהנשים מעולם לא חיפשו מידע על גיל המעבר לפני שחוו אותו; כמעט מחצית (45%) לא הכירו את ההבדלים בין פרימנופאוזה - תקופת המעבר, למנופאוזה - גיל המעבר עצמו, וחמישית (20%) חוו תסמינים במשך שנה או יותר לפני שקיבלו אישור מגורם רפואי שזה אכן זה.
ראשית, למה לסבול, אם אפשר לא... בנוסף, תסמיני גיל המעבר עשויים להוביל למצבים כדוגמת אוסטאופורוזיס ומחלות לב.
כדי לטפל ובזמן, חשוב להתחיל עם אבחון!
במידה ואת מתקרבת לגילים עליהם דיברנו, או שאת חווה תסמיני גיל המעבר, מומלץ שתקבעי איתנו פגישת ייעוץ ראשונית, כדי לתת מענה רפואי כבר עכשיו או להתכונן כשזה יגיע.
למידע נוסף , דברי איתנו

מוגש מטעם: ד"ר גיא גוטמן