משא ומתן מלווה אותנו בכל צעד ביום, ארגונים גדולים וחברות קטנות מתמודדות באופן שוטף עם משא ומתן, באם אם מדובר על רכש לחברה, גיוסים, שיתופי פעולה, סגירת מחלקות משפטיות, עסקאות רכישת חברות והיבטים רבים נוספים שמלווים כל חברה, כלים מתאימים וניסיון רב במשא ומתן יכולים להוביל להצלחה במשא ומתן ובכך יגדילו מכירות בחברה, יקצצו בעלויות ובהמשך גם יגדילו את רווחי החברה באופן ישיר או עקיף.
כלים מקצועיים למשא ומתן לחברות מובילים לשיפור תנאי הסכם, ביצוע יעיל יותר של תהליך המשא ומתן, חיזוק בניית האמון בתהליך, שיפור התקשורת הפנימית וחיצונית במשא ומתן, הפחתת עלויות והעלאת רווחים ושיפור רב במאפיינים שונים הסובבים משא ומתן.
כל אלו ועוד מבוצעים בעיקר על ידי הכשרות במשא ומתן, ייעוץ ולווי חברות בתהליך.

1 צפייה בגלריה
משא ומתן עסקי
משא ומתן עסקי
משא ומתן עסקי
(צילום: יח"צ)

מומחית וותיקה למשא ומתן, יעל חיו, שהובילה למעלה משני עשורים מחלקות רכש בכירות בחברות טכנולוגיות, מלמדת קורסים בנושאי משא ומתן עסקי מורכב ומעבירה הרצאות מרתקות בנושאי משא ומתן.
יעל מייעצת מלווה ומייצגת לקוחות בתהליכי משא ומתן מורכבים כבר שנים רבות: חברות מענפים שונים במשק, בין לקוחותיה ניתן למצוא חברות מגוונות כדוגמת אינטל, אמזון, פייזר, הילטון ועד משרד הביטחון.
יעל חיו חיה ונושמת משא ומתן מעל ל- 20 שנה ורואה במשא ומתן כחלק בלתי נפרד מחיינו הפרטיים אך במיוחד העסקיים: "חוסר ודאות מוביל את האדם הסביר שלא באמת לאהוב משא ומתן אך לא הוא תמיד מבחין שכל עולמו הוא משא ומתן, יתרה מכך, על כל נושא בחיים ניתן לנהל משא ומתן ואולי אפילו רצוי, כך ניתן להגיע להבנות בדברים הקטנים החיים ועד לעולם העסקי שסובב כולו משא ומתן עם האפשרות להשפיע על התוצאות הסופיות שהן מתורגמות לרווחים נאים לחברות וארגונים".
נראה שאין גבול לתחומים בהם המשא ומתן משחק תפקיד בחיינו, עוד מוסיפה יעל חיו: "ניהול משא ומתן נקשר לא פעם ולא פעמיים לנושאים עסקיים, אך יכול להגיע לתחומים רבים כמו יישוב מחלוקת בין חברים, משפחות או זוגות, משא ומתן פוליטי ומשא ומתן מטכ"לי ומדיני בזמן מלחמה. חילופי דברים לצורך הגעה לסיכום נמצא בכל מקום, המטרה היא לדעת כיצד לנהל את המשא ומתן, כיצד לשפר ביצועים בתהליך, וכיצד למקסם תוצאות סופיות במשא ומתן ולהוביל להצלחה בתהליך.
משא ומתן - אין משמעותו התנגחות. בעסקים נוטים לא פעם לערב רגשות והיכרות אישית ולהוביל לפיצוץ במשא ומתן או לאי מיצוי מקסימלי של האפשרויות להסכמה. משיח לא נעים שדורש הרבה אנרגיה ומאמץ מיותרים ועד להשפעת משא ומתן עסקי על מצב הרוח האישי והאווירה בבית שאינם אמורים להיות קשורים כלל למשא ומתן עסקי".
הטיפ החשוב של יעל חיו: הכנה מקדימה
יעל חיו שמה דגש חשוב על הכנה מקדימה לקראת משא ומתן ומסבירה כיצד למעשה המשא ומתן הוא צורת חשיבה: "ההכנה לקראת משא ומתן היא קריטית, בקרב ישראלים זה נוגד תפיסה מובנית אצלנו שלא פעם סובבת את התרבות של יהיה בסדר, כל נושא דחוף ולכן אין לי זמן וזה נוגד למעשה נקודות רבות שאנחנו כישראלים גדלנו וחונכנו עליהם.
ההבדל בין הכנה מקדימה נכונה לבין להגיע למשא ומתן מבלי להתכונן ולהיערך בהתאם, הוא הבדל משמעותי ולעיתים הבדל שבין הצלחה או כישלון המשא ומתן.
במשא ומתן, ניתן להשתמש במגוון כלים ותחומים: תובנות מעולמות הכלכלה ההתנהגותית לשיפור ביצועי המשא ומתן, לפתח תובנות ולהבין רגישויות. באופן עקרוני - אנחנו עובדים על הרחבת ההבנה כיצד להוביל תהליכי משא ומתן להאצת ביצועים, וכמובן - כיצד להתכונן נכון ובאופן יעיל.
בסדנאות או בהרצאות אני פועלת לשיפור חידוד החיישנים, זורעת זרעים של שינוי שפה, בונה צוות משא ומתן מאומן המדבר בשפה פנימית מגובשת ומצליח לייצר את ההשפעות החשובות בעולמות שלו".

מוגש מטעם: yaelchayu