במדינת ישראל הנאורה והמתקדמת, "פסולי חיתון" הוא מושג ארכאי המתייג את כל מי שההלכה לא מאפשרת לו או לה להתחתן. מצד אחד פסולי חיתון הם כל מי שכבר נשואים (ומן הסתם אסור להם להתחתן עם אחרים), אבל מצד שני ההגדרה הרחבה יותר פוגענית מאוד וכוללת גם ממזרים, זוגות מעורבים, חד מיניים / להט"בים וכן הלאה הגדרות ותיוגים נוספים.
אם נתרגם את כל המונחים הללו למספרים, נמצא שבישראל יש מאות אלפי פסולי חיתון שאינם מורשים להינשא. המונופול הבלעדי של הרבנות על נושאי אישות ונישואים, מוציא מחוץ לתמונה כל מי שאינו עומד בקריטריונים מיושנים, שאבד עליהם הכלח כבר לפני מאות שנים.
כבר ראינו בעבר מקרים רבים בהם אנשים לא יהודים עלו לישראל ממגוון מדינות (בעיקר מרוסיה), התאזרחו במדינה, התגייסו לצה"ל ובסוף אינם מוכרים על ידי הרבנות בבואם להתחתן (ולפעמים גם לאחר מותם). כמו כן גם זוגות חד מיניים, טרנסג'נדרים ואחרים אינם מורשים לממש את אהבתם.
כוחה של הרבנות בישראל בנושא זה נחלש והולך בחלוף השנים. לפי נתונים שפורסמו באתר ישראל היום במרץ 2022, חמישית מהזוגות בישראל מצביעים ברגליים ומתחתנים מחוץ לרבנות (גם פסולי חיתון וגם מתנגדי רבנות באופן כללי). באופן לא רשמי, המספרים ככל הנראה גדולים יותר ומגיעים לכדי שליש מהזוגות.
1 צפייה בגלריה
קמפוס פס שירותי ליווי מקצועי
קמפוס פס שירותי ליווי מקצועי
קמפוס פס שירותי ליווי מקצועי
(צילום: pixabay)
איך הם עושים זאת? אילון כסיף, מנכ"ל חברת קמפוס פאס המספקת מגוון שירותים בפורטוגל: "למרות שפסולי חיתון לא מורשים להינשא בישראל - בג"ץ פונק שלזינגר משנת 1963 מאפשר להירשם כזוג נשוי, במידה שהתקיימה חתונה אזרחית בחו"ל. הגדרה זו כוללת גם את 'נישואי יוטה', שהם נישואים אזרחיים מרחוק באמצעות זום, כפי שפורסם לאחרונה."

איך מתחתנים בפורטוגל

קודם כל ראוי לציין שאין חובה להיות תושב או אזרח המדינה, כדי להינשא בחתונה אזרחית בפורטוגל. ראשית יש לגשת למשרד הפנים הפורטוגלי לפחות חודש לפני מועד החתונה, ולעבור תהליך רישום קצר שנמשך מספר ימים. לאחר קבלת האישור, טקס החתונה עצמו חייב להתבצע בפורטוגל כמובן, במיקום ובפורמט לפי בחירת הזוג.
כדאי לדעת: בסיום הטקס בני הזוג מקבלים תעודת נישואין, שאותה חובה להחתים בחותמת אפוסטיל לפני החזרה לישראל.
המסמכים הדרושים לחתונה אזרחית / חד מינית בפורטוגל כוללים תעודות לידה של בני הזוג, תמצית רישום, דרכונים ישראלים, וכן תעודות ומסמכים נוספים המעידים שבני הזוג רווקים / גרושים / אלמנים (תעודות גירושין, פטירה ועוד). יש לתרגם את כל המסמכים לפורטוגזית, כולל חתימת נוטריון ומשרד החוץ (אפוסטיל).
פורטוגל הייתה בין המדינות הראשונות שהכירה ואיפשרה נישואי להט"בים / חד מיניים; זאת בהשוואה למדינות אחרות המכירות בזכויות להט"ב, אך אינן מאפשרות להם להתחתן בשטחה (כמו ישראל, פחות או יותר).
כמו כן ניתן להירשם גם כידועים בציבור בפורטוגל, לאחר הוכחה לקיום משק בית משותף במשך 3 שנים לפחות. עם זאת, רישום ידועים בציבור הינו הליך מורכב יחסית הדורש לרוב פנייה לבית משפט בפורטוגל.
כדאי לדעת: אם אתם כבר נשואים בישראל ולאחד מבני הזוג יש אזרחות פורטוגלית, ניתן לרשום אתכם כזוג נשוי בפורטוגל, וזאת לצורך קבלת אזרחות גם לבן/בת הזוג. בצורה זו בני הזוג ירוויחו אזרחות אירופאית מתוקף חוק איחוד המשפחות בפורטוגל, ויוכלו ליהנות מכל היתרונות של אזרחות זו בקלות יחסית.
ומה עם נישואים אזרחיים / חד מיניים בישראל? ב-2021 הוגשו 3 הצעות חוק לאפשר חתונה אזרחית, אך מעבר לכך לא קרה דבר. בין לבין הוגשו ניסיונות נוספים לחקיקה, ובפברואר 2022 אף התקיים דיון בנושא זה בכנסת. נכון לעכשיו מדינת ישראל עדיין לא מאפשרת חתונה אזרחית בשטחה, מה שיגרום לרבים להמשיך להצביע ברגליים - ולפנות לחלופות אחרות כמו חתונה בפורטוגל.
מוגש מטעם: קמפוס פס שירותי ליווי מקצועי