ניתוח ולא משנה באיזה סוג מדובר, יכול להוביל לחששות ופחדים רבים. בכל זאת מדובר בהליך פולשני שלאחריו מקווים לטוב, אך חוששים מההרדמה ומהאפשרות כי תוך כדי יצוצו סיבוכים כאלה ואחרים שישפיעו לרעה על המשך החיים. לעיתים הפחד הוא כל כך גדול ומשתק, עד שיש מי שמעדיפים להתמודד עם חוסר נוחות וכאבים בחייהם ורק לא להגיע אל חדר הניתוח.

2 צפייה בגלריה
ד"ר יוסף קוריאנסקי
ד"ר יוסף קוריאנסקי
ד"ר יוסף קוריאנסקי
(צילום: Thomas Studio)

כל מה שרציתם לדעת על קילה ולא העזתם לשאול
אחד מאותם ניתוחים שרבים חוששים לעבור הוא ניתוח בקע, או בשמו העממי ניתוח קילה. מכירים את הסטיגמה בנוגע לקילה? זו אומרת כי אפשר לקבל אותו במידה ומרימים משקלים כבדים. האומנם? התשובה המלאה בהמשך, אך קודם לכן מה זה בדיוק קילה?
מדובר בבליטה מסוימת שעוברת דרך חלל המכיל אותו, למשל במפשעה או בדופן הבטן. מדוע הקילה מופיע כך פתאום? בגלל חולשה בשריר או בקיר הרקמה שמסביב. האם אפשר לחיות עם הבקע? כן, למשך פרק זמן ממושך עד כדי מספר שנים, אך כדאי לדעת, הבקע לא עובר לבדו ולבסוף הוא יכול לגרום לכאבים עזים.
שיטת הניתוח הישנה והגישה הלפרוסקופית
אם כך מדוע החשש הגדול לעבור ניתוח בקע? ד״ר יוסף קוריאנסקי מנהל היחידה לכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת בבית החולים איכילוב בתל אביב מסביר: "עד לפני מספר שנים ניתוח בקע נעשה בשיטה ישנה, או כפי שנהוג לכנות אותה גישה פתוחה. בשיטה הזו מבצעים חתך באזור הבטן התחתונה מעל המפשעה באורך של כ- 8-7 ס"מ, מניחים באזור הבקע טלאי או רשת בשם פוליפרופילן שתפקידה לעורר היווצרות של רקמת צלקת שתצליח לחזק את האזורים החלשים. את אזור החתך בבטן היו נוהגים לסגור בעזרת סיכות, דבר שהיה גורם לחוסר נוחות וכאבים בכל תזוזה למשך כשבוע ימים.
הכאבים הללו, הצלקת הגדולה שנשארת והקושי לחזור ולתפקד כרגיל לאורך מספר שבועות ולעיתים חודשים, הובילו לחשש גדול בקרב רבים שהיו צריכים לעבור ניתוח בקע. היום לעומת זאת ניתן לעבור ניתוח בקע בעזרת שיטה לפרוסקופית מתקדמת וחדשנית. בשיטה הזו מבצעים חתך קטנטן במיוחד ודרכו מחדירים לפרוסקופ המחובר למצלמת וידאו. זה מאפשר לרופא המנתח לראות את כל האזור מהצד הפנימי של הפגם שעליו מניחים את הרשת הסינטטית מסביב לרקמות וזהו כל הסיפור".
ד״ר יוסף קוריאנסקי מוסיף ומציין כי בזכות השיטה הלפרוסקופית, הכאבים פחותים בהרבה וזמן ההחלמה מהניתוח מהיר יותר. חלק מהמנותחים יכולים לחזור לשגרה לאחר מספר שעות בודדות עד יומיים. זה אומר שבין היתר ניתן ללכת ולטפס במדרגות תכף ומיד לאחר הניתוח, מדובר בהבדל משמעותי.
כמו כן, מומלץ שלא לנהוג עד ארבעה ימים לאחר הניתוח, אולם ספורטאים חובבים או מקצועיים יכלים לחזור לפעילה הדרגתית אך מלאה לאחר חודש וחצי בלבד.
האם הקילה נגרם כתוצאה מהרמת משקל כבד?
ועכשיו לתשובה לה חיכיתם בנוגע לסטיגמה שאומרת כי מי שמרימים משקל כבד מגדילים את הסיכוי לקבל קילה? זוהי התשובה של ד״ר יוסף קוריאנסקי:
"זהו מיתוס שהוא לא ממש מדויק, אחרת כל מי שמתאמנים בחדר כושר ומרימים משקלים כבדים היו נאלצים לעבור ניתוח בקע מספר פעמים לאורך החיים. החוכמה היא כשמרימים משקל כבד הוא לדעת כיצד לנשום במהלך המאמץ. מי שרגילים להרים משקלים כבדים ויודעים כיצד לשחרר את הלחץ הבטני תוך כדי הרמת המשקל, לא תהיה להם שום בעיה. לעומת זאת אם אנו לא מאומנים בהרמת משקל כבד ולא יודעים כיצד לנשום כמו שצריך בעת המאמץ, אפשר ותנועה קיצונית תוביל להתפרצות של הבקע".

2 צפייה בגלריה
ד"ר יוסף קוריאנסקי
ד"ר יוסף קוריאנסקי
ד"ר יוסף קוריאנסקי
(צילום: Thomas Studio)

ד״ר יוסף קוריאנסקי: יצירת קשר
ד״ר יוסף קוריאנסקי הוא בעל ניסיון של מעל ל- 30 שנה בתחום הכירורגיה, והוא נחשב לאחד המומחים בקרב ניתוח בקע לפרוסקופי - ניתוח הנעשה ללא פתיחה של הבטן, ומאפשר התאוששות קלה וחזרה מהירה יותר לשגרה.
עוד למדנו כי ד״ר יוסף קוריאנסקי ביחד עם צוות מומחים נוספים מעורבים בהליך שעתיד לשנות את ניתוח הבקע הקיים. בחמש השנים הקרובות אפשר וניתוחי הבקע ייעשו בעזרת רובוט, דבר שעתיד לייעל ולשפר עוד יותר את סוג הניתוח הזה. על כך כדאי להמשיך ולעקוב.
סובלים מבקע? לשיחת ייעוץ והכוונה מקצועית עם ד״ר יוסף קוריאנסקי חייגו: 052-8304118
כתובת המרפאה: מדיקל סנטר הרצליה, רחוב החושלים 8.

מוגש מטעם: ד"ר יוסף קוריאנסקי