באופן כללי, כאשר אדם עובד לאורך זמן, בעצמו, ומשמש כמו שכיר במקום עבודה קבוע, בלא שהוא מעסיק עובדים מטעמו – הוא יכול להיחשב כעובד שכיר ולתבוע בגין כך זכויות עבודה.
בדרך כלל אף אם נחתם הסכם שקובע שלא יתקיימו יחסי עובד מעביד – הוא לא ימנע מהפרילנסר לטעון ליחסי עובד מעביד ולתבוע זכויות. מדובר למעשה בהסכם לא חוקי, ולכן הוא אינו תקף.

1 צפייה בגלריה
יחסי עובד מעביד
יחסי עובד מעביד
יחסי עובד מעביד
(צילום: FREEPIK)

הזכויות שפרילנסר יכול לקבל
הזכות העיקרית שהפרילנסר יכול לזכות בה היא פיצויי פיטורים. כלומר, משכורת אחת לכל שנת עבודה. אם הפרילנסר עבד במקום עבודה קבוע במשך 10 שנים, הוא יכול להיות זכאי לתשלום של 10 משכורות, במידה שהוא יפוטר ויוכרו יחסי עובד מעביד.
בנוסף, ניתן לתבוע גם את כל יתר זכויות העבודה כמו כל עובד שכיר, כלומר: תשלומים לקרן פנסיה, דמי חופשה, דמי הבראה, נסיעות וכדומה. יש לזכור שיתר הזכויות מוגבלות לתקופת התיישנות של עד 7 שנים.
המבחנים להכרה ביחסי עובד מעביד
מתי יקבע בית הדין לעבודה שמתקיימים יחסי עובד מעביד?
ישנם מקרים מובהקים, של אדם שעובד אך ורק במקום עבודה אחד, ממלא דוחות נוכחות, עובד במשך שנים, יום אחר יום, מנוהל על ידי מנהלים שכירים של מקום העבודה, ניתן לו כרטיס ביקור, התפקיד שלו דומה לתפקיד מקביל אותו מבצעים עובדים שכירים אחרים ואין לו לקוחות נוספים או מקומות עבודה נוספים. במקרה מובהק מעין זה יש להניח שיקבעו בדיעבד יחסי עובד מעביד והפרילנסר יזכה בזכויות עבודה.
לצד זאת, יתכנו מקרים רבים בהם רק חלק מהמבחנים הרלוונטיים יתקיימו וחלק אחר לא. למשל, עובד שעובד במקומות עבודה נוספים, משניים, בהיקף קטן יותר, וגם שם הוא מוסר חשבוניות מס. עובד שמגיע עם משאית משלו, או כלי עבודה שונים ואיתם הוא מבצע את העבודה.
פרילנסר שמעסיק מעת לעת עובד שכיר שיסייע לו בעבודה. פרילנסר שאדם אחר שהוא משלם לו מחליף אותו בעבודה בעת היעדרות. במקרים מעין אלה מתקיימות סיטואציות שהן לא אופייניות לעובד שכיר. במקרים אלה קיים ספק האם יתקיימו יחסי עובד מעביד ויש לבחון את כל התמונה וכל המבחנים השונים כדי להכריע האם מתקיימים יחסי עובד מעביד או לא.
בפסיקה של בית-הדין לעבודה, נקבע, למשל, שמתווך שעובד באופן קבוע במשרד תיווך, ומקבל את שכרו כנגד חשבונית מס ובאחוזים כפועל יוצא של עסקאות שהצליח לסגור בעצמו – נחשב עובד שכיר שזכאי לזכויות עבודה.
טענות קיזוז מצד המעביד
לאחר שנקבעים יחסי עובד מעביד, נבדק עניין נוסף, של השוואת השכר שקיבל הפרילנסר לעומת עובדים שכירים מקבילים במקום העבודה.
למשל, אם הפרינסר קיבל לאורך השנים שכר של 20,000 ₪ כנגד חשבונית מס, ולעומת זאת עובדים שכירים עבדו תמורת שכר של 10,000 ₪ (בתוספת זכויות עבודה שונות כמו פנסיה, רכב וכדומה), יוצא מצב שבו הפרילנסר נהנה לאורך השנים מעלות שכר גבוהה יותר מזה של השכירים. במקרה כזה, אותו המעסיק צריך להוכיח, מתקזזת התביעה של הפרילנסר והוא אינו זכאי לזכויות עבודה. אם המעסיק לא יצליח להוכיח שכר חלופי נמוך יותר, הוא יהיה חייב במלוא הזכויות לעובד.
יחד עם זאת, לנוכח העובדה שהמעסיק העסיק אותו שלא במסגרת של מעמד כעובד שכיר, בניגוד לדין, רשאי בית-הדין לעבודה לפסוק לעובד פיצוי.
הפיצוי יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים ולעתים אף מאות אלפי שקלים. בדרך כלל, גובה הפיצוי נקבע לפי משך זמן העבודה וגובה השכר של הפרילנסר, לצד שאלות של תום לב של הצדדים, והשאלה מי ביקש והוביל את צורת ההעסקה כפרילנסר ולא כשכיר.
נתקלתם בבעיה מול המעביד? צרו קשר עם עורך דין לענייני עבודה מומלץ כמו אורי שאבי וקבלו את הסיוע המשפטי שדרוש לכם.


מוגש מטעם עורך דין אורי שאבי