היעדר תקצוב של 'חדר אקוטי' על ידי משרד הבריאות, עליו נאבקים רבות בלובי למלחמה באלימות מינית בראשות יעל שרר תושבת כפר סבא, הביא את בית חולים מאיר לפתרון יצירתי: פרויקט 'אלמה' (נשמה) אותו יזמו ד"ר מאיה בן ציון וד"ר עפרה אנגל, שפיתחו פרקטיקה והכשירו צוות רפואי ומיועד לטיפול בנשים שפונות למיון לאחר תקיפה מינית אקוטית, אפילו בחדר הלידה.
1 צפייה בגלריה
מימין: ד"ר מאיה בן ציון וד"ר עפרה אנגל
מימין: ד"ר מאיה בן ציון וד"ר עפרה אנגל
מימין: ד"ר מאיה בן ציון וד"ר עפרה אנגל
(צילומים: בית חולים מאיר)
קראו גם >>>
כידוע, חדר אקוטי (או כפי שהוא נקרא בזר'גון המקובל חדר 4) הינו חדר שאמור להיות במרכז רפואי ובו מרוכז הטיפול הרפואי והמשפטי הראשוני בנפגעי תקיפה מינית. את הטיפול בחדר מנהלת עובדת סוציאלית ומשולבים בו מספר אנשי מקצוע ובהם רופאים וחוקרי משטרה. המרכז מהווה את אחד השלבים הראשונים בטיפול בנפגעי תקיפה מינית וניתנים בו טיפול רפואי ונפשי ראשוניים. בהיעדר תקצוב כאמור החליטו בבית חולים מאיר להרים את הכפפה ובאמצעות שתי רופאות שעברו הכשרה מקיפה של איסוף ממצאים וכן טיפול נפשי, הכשירו את כל הצוותים הרפואיים במיון ובחדרי הלידה החל מהשבוע לטפל בנפגעות תקיפה מינית.
"נשים עם רקע של טראומה מתמודדות עם השלכותיה בצמתים רבים בחיים בכלל ובפרט במפגש הרפואי", אומרות ד"ר בן ציון וד"ר אנגל המובילות כאמור את הפרויקט, "גם הריון ולידה עלולים להוות טריגר משמעותי עם חוויות העבר. מתוך הבנה זו נולד 'פרויקט אלמה', העוסק בנושא רפואת נשים ומיועד לשורדות תקיפה מינית. גם צוותי חדר הלידה עברו הכשרה מקיפה בנושא ונבנה מסלול ייעודי ומיוחד בתמיכת מנהלת חדר לידה במרכז הרפואי ד"ר גיל שכטר-מאור".
זה תחליף לחדר אקוטי?
"הוא אינו מהווה תחליף במובן המשפטי", הן אומרות, "אבל הוא מהווה חלופה ראויה מאוד לכל המכלול הנפשי, הרגשי וגם הפורנזי שיש להעניק כעזרה ראשונה לנפגעות תקיפה מינית. בבית הספר לרפואה יש המון שיעורים על מחלות נדירות, כאלה, שאם את לא המומחית שמתעסקת בהן כל יום, הן בעיקר פסקה בספר עבורך. יש הרבה שיעורים על מנגנונים תוך תאיים, ותהליכים המודינמיים אבל אין אף שיעור שמסביר לך איך מרגישה מטופלת ששרדה תקיפה מינית ושוכבת עכשיו על מיטת גינקולוג לפני בדיקה. אין אף שיעור שמסביר איך מטפלים באישה שהרגע עברה אונס. אין אף שיעור שאומר מה היא צריכה לשמוע. מה אני צריכה שהיא תדע ואיך אני יכולה לעזור לה. כגינקולוגיות אני וד"ר אנגל פוגשות שורדות כל יום, כל אחת והמסע שלה. התפקיד שלנו הוא לעזור, לטפל לסייע, כל אחת במה שהיא צריכה, לגוף ולחיבור לנפש. וכדי לדעת איך, ולמרות שעדיין לא ממש מלמדים את זה, יצרנו את אלמה.
"אלמה זה נשמה בספרדית, המפגש בין הנפש לגוף. פרויקט אלמה נותן מענה לנשים ששרדו טראומה בעברן בין אם אלימות, פגיעה מינית, בילדות או כאישה בוגרת, במהלך ההריונות או הלידות הקודמות או במפגש עם העולם הרפואי. אנחנו יודעות שהמפגש עם העולם של בריאות האישה והבדיקות הגינקולוגיות בפרט, לעיתים מורכב ודורש גישה ייחודית, אחרת. הפרויקט מאפשר מסלול אישי, תומך ומותאם למי שצריכה אותו. אנחנו רק מבקשות שהיולדת תגיד לנו 'מה מפחיד אותה ואיך אנחנו יכולות להקל על החשש הזה".
איך זה עובד?
"המסלול מתחיל עם פנייה במייל למועדון היולדות של המרכז הרפואי מאיר באמצעותה יכולה היולדת לתאם פגישה עם מיילדת ממרפאת אלמה. בפגישה זו מוסבר התהליך בתחנות השונות בהן עתידה היולדת לעבור במהלך אשפוזה לרבות מיון יולדות, חדר לידה ומחלקות האשפוז. בסופה של הפגישה נבנית למעשה תכנית לידה אישית המכילה את ההנחיות הטכניות לצוות שנועדו להקל על היולדת ככל שניתן. המידע בתוכנית מכיל פרטים שיסייעו לצוות וליולדת להירגע, לנסוך ביטחון וליצור עבורה חווית לידה חיובית. עם הגעתה של היולדת למיון יולדות היא משתפת את המיילדת בדבר השתייכותה למרפאת אלמה אז ללא מילים מיותרות יודעת המיילדת לפעול ברגישות הרלוונטית".
לפניות אנונימיות ל'אלמה' מייל לכתובת Baby-m@clalit.org.il.