חמישה מקרים של בליעת גופים זרים על ידי ילדים טופלו בשבוע האחרון במרכז הרפואי מאיר.
1 צפייה בגלריה
ד"ר אייל זיפמן וצילום המטבע
ד"ר אייל זיפמן וצילום המטבע
ד"ר אייל זיפמן וצילום המטבע
(צילום: אודי מוצני)
בשבוע שחלף, חמישה מקרים שונים של בליעת חפצים זרים על ידי פעוטות וילדים טופלו בהצלחה במרכז הרפואי מאיר מקבוצת הכללית - שלושה מהם בטווח של יממה אחת בלבד.
ד"ר אייל זיפמן, מנהל שירות גסטרואנטרולוגיה ילדים במרכז הרפואי מאיר מקבוצת הכללית אשר טיפל בילדה בת שלוש שלמרבה ההפתעה בלעה בימים אלו דווקא מטבע של 'קורונה צ'כית' מספר: "הילדה אכן בלעה מטבע אולם ההורים סברו כי הוא יצא ללא התערבות שכן לא נראה שהיא מפתחת תסמינים יוצאי דופן באותו הרגע. למחרת היום היא החלה לסבול מכאבי בטן תכופים והקאות וההורים הביאו אותה מיד למיון הילדים שלנו במאיר. הכנסנו אותה לחדר ניתוח לפעולה של גטסרוסקופיה באמצעותה שלפנו את המטבע בהצלחה. אנו נתקלים לא פעם ולצערי יותר מדי במקרים של בליעת מטבעות אולם בימים שכאלו היה מפתיע במיוחד להיתקל במטבע של קורונה צ'כית – ובמקרה הזה העיקר שנפטרנו ממנה".
מספר שעות קודם לכן הגיעה ילדה כבת חמש גם היא למיון ילדים במרכז הרפואי מאיר עם תלונות על כאבים וחוסר יכולת לשתות ולאכול. ד"ר תום בן-דב, רופא אף אוזן גרון בביה"ח מאיר הסביר: "במקרה הזה המטבע נתקעה בושט העליונה מה שגרם באופן מיידי לתסמינים ברורים ביניהם כאבים חזקים בבליעה וחוסר יכולת לאכול או לשתות וריור משמעותי. הילדה עברה הערכה מהירה בשיתוף פעולה של רופאי מחלקת דימות ורופאים מאגף הרדמה בסופה הוחלט על צורך מיידי בהתערבות כירורגית על מנת למנוע נזק לושט שנמצאת בסמיכות לקנה הנשימה שהינו רך בילדים ולכן במקרים מסוימים יכולה לגרם חסימה של נתיב האוויר ואף לחנק. במהלך הניתוח, באמצעות מכשור מתקדם אותר מטבע של חצי שקל והוצא ללא סיבוכים. בתום הניתוח המטופלת הועברה להמשך טיפול והשגחה במחלקת אאג ילדים במוסדנו ושוחררה לביתה לאחר יממה".
שלוש שעות לאחר מכן הגיע למאיר ילד נוסף בן 3 שבלע גם הוא מטבע. "אנו רגילים לראות את מקרי הבליעה והשאיפה הללו, אולם הסמיכות הגדולה בהחלט היתה מפתיעה", הוסיף ד"ר אילן בלאו, מומחה אף אוזן גרון במחלקת א.א.ג במאיר שטיפל במקרה. "חשוב לדעת כי במקרים בהם המטבע יורד במורד הושט כמו במקרה שטיפלנו בו ויורד באופן עצמוני לקיבה לרוב המטבע יצא באופן טבעי. הילד כמובן הושאר להשגחה אצלנו ללילה ולמחרת היום הוא שוחרר"
"השהייה הממושכת בבית והשינוי באורח החיים חושפים את הילדים שלנו ליותר סכנות בבית מאשר בחוץ", הדגיש ד"ר זיפמן "אני יודע שכולנו נמצאים במצב עמוס בסטרס ואינטנסטיבי אולם חשוב לזכור כי חוסר השגחה רגעית עלול להביא לבליעה או שאיפת גופים זרים שעלולים לגרום נזק משמעותי, נכות ואף מוות. זה המקום לציין לרגל חג הפסח כי אנשים העוסקים בניקיונות בימים אלו צריכים להקפיד על נעילה של חומרי הניקוי והרחקה שלהם מהישג ידם של הילדים. שתיה של חומרי ניקוי וחומרים קאוסטיים אחרים עלולים לגרום לתוצאות הרות אסון".
מהם החומרים שכדאי לשים לב אליהם ליד ילדים:
1. חומרי ניקוי
2. סוללות – בדגש על סוללות ליתיום שטוחות ועגולות
3. גופים קטנים שעלולים לשאוף או לבלוע בעת משחק או בהיסח דעת
מהם הסימנים לבליעה או שאיפה של גוף זר:
1. הקאות חוזרות או ניסיונות הקאה
2. ריור
3. קושי בנשימה
4. כאבים בחזה או בצוואר
"במקרים כאלה וגם בימים אלו כשיש חשד לבליעה או שאיפת גוף זר – חובה לפנות מיידית לבדיקה ולא להמתין", מדגיש ד"ר זיפמן.