מי שמנהל אורח חיים טבעוני עושה זאת משני טעמים עיקריים: מצפון או בריאות.
אנשי המצפון יוצאים נגד ההתעללות בבעלי החיים וההרס האקולוגי שנגרם לכדור הארץ (האם ידעתם שתעשיות הבשר והחלב אחראיות על 60 אחוז מפליטות גזי החממה העולמיים?).
4 צפייה בגלריה
יום הטבעונות העולמי
יום הטבעונות העולמי
יום הטבעונות העולמי
(צילום: shutterstock)
אנשי הבריאות רואים לנגד עיניהם את סיפורי ההצלחה הרבים של מי שהבריאו הודות למעבר לאורח חיים טבעוני, ביניהם אוכלוסיות שונות ברחבי העולם שמאריכות ימים.
דוגמה טובה לכך היא תושבי האי היפני אוקינאווה, שרבים מיושביו חלפו את גיל 100: שיעור מחלות הלב וחולי הסרטן באי נמוך במיוחד והקשישים ממשיכים לעבוד גם בעשור התשיעי לחייהם. החוקרים חושבים שחלק מהסוד קשור בתזונה מתונה שמבוססת על פירות וירקות ומתנזרת כמעט לחלוטין מבשר, ביצים וגבינות.
קראו גם:
טבעונות היא דרך חיים הדוגלת באכילת מזונות שמקורם מהצמח בלבד: קטניות, דגנים, זרעים, אגוזים, ירקות ופירות.
המקור לכל אבות המזון החיוניים לגוף, לרבות חלבון, מקורם בצומח. עובדה זו לבדה מצריכה התנהלות מדויקת עם מרכיבי התזונה בעיקר לאור העובדה שהטבעונות הפכה לסוג של אופנה.
4 צפייה בגלריה
אל תמהרו לגזור על עצמכם אורח חיים טבעוני אם אינכם יודעים לשלב נכון בין המזונות
אל תמהרו לגזור על עצמכם אורח חיים טבעוני אם אינכם יודעים לשלב נכון בין המזונות
אל תמהרו לגזור על עצמכם אורח חיים טבעוני אם אינכם יודעים לשלב נכון בין המזונות
(צילום: shutterstock)
צעירים רבים מושפעים מפוסטים שנכתבים על ידי סלבס, המהללים את הטבעונות ומספרים ששינתה את חייהם. אבל יש הבדל: לסלבס יש יועצי תזונה צמודים שבונים להם תפריט מאוזן המבטיח שלא ייווצרו חוסרים תזונתיים העלולים לגרום לאנמיה, עייפות, נשירת שיער ושינויי מצב רוח.
בראייה הסינית, תזונה מוגדרת במונחים של חם או קר. ( יאנג ויין). בשר ועוף מוגדרים כמזונות חמים ואילו מזון מהצומח מוגדר ברובו כמזון קר.
הסינים, כמו גם הנטורופתים, מתאימים את המזון למצבו של המטופל. מכאן שההסתכלות על הטבעונות כתזונה בריאה ונכונה לכולם אינה מדויקת ובחירה בה מצריכה ייעוץ וליווי של גורם מקצועי.
צריכת תזונה חמה המתאפיינת באחוז גבוה של חלבון מן החי (בשר, עוף, דגים, ביצים) על ידי אדם עם אופי יאנגי עלולה להוביל למחלות דלקתיות, שומנים בדם, לחץ דם גבוה ותופעות עוריות. במקרה של טיפוס יאנגי, היות שמזון מצומח נחשב לקר, תזונה טבעונית או צמחונית תטיב איתו מאוד. מנגד, לאנשים המאופיינים כיינים (קרים, חלשים, חיוורים) התזונה הטבעונית לא תטיב, כי היא תקרר אותם עוד יותר. לכן דווקא עבורם צריכת מזון חם תסייע בהעלאת רמות אנרגיה וחיוניות בגוף.
4 צפייה בגלריה
פרגנו לעצמכם סלט בריאות מושקע
פרגנו לעצמכם סלט בריאות מושקע
ביטויים של מזון קר (מהצומח) על אנשים יינים יכולים להתבטא בשינויים במצב הרוח, עייפות ואנמיה
(צילום: shutterstock)
כאן נכנסת, כמו בכל תחום בחיים, סוגיית האיזון: אל תמהרו לגזור על עצמכם אורח חיים טבעוני אם אינכם יודעים לשלב נכון בין המזונות ולשמור על איזון נכון בין אבות המזון, המינרלים והוויטמינים, כי יש בכך סיכון של ממש.
ביטויים של מזון קר (מהצומח) על אנשים יינים יכולים להתבטא בשינויים במצב הרוח, עייפות, אנמיה, איבוד מסת עצם (אוסטאופורוזיס), איחור בווסת או אל וסת וחשש להתפרצות מחלות אוטואימוניות שמקורן אינו ברור, אולם חלק מההסברים המוצעים נוגעים לחוסר התאמה תזונתית.
הגישה הנטורופתית, וגם הסינים, לא גוזרים על התנזרות מלאה מאכילת בשר בקר או עוף לחלוטין. הבשר כאמור נחשב למזון חם שמחזק את היין (לרבות יין הכליה) ואת הדם. כלומר, הבשר בראייה הסינית מחזק את האנרגיה הפיזית והנפשית.
4 צפייה בגלריה
להכניס לתפריט מזונות בסיסיים, להתרחק ממזונות חומציים
להכניס לתפריט מזונות בסיסיים, להתרחק ממזונות חומציים
הסוד טמון בשילוב ובאיזון הנכון של המגוון הרחב שהטבע מציע לנו
(צילום: shutterstock)
הפתרון שהסינים מצאו הוא: שילוב בשר ב-20 אחוז מכלל התזונה, ו-80 אחוז יגיע מעולם הצומח: ירקות, קטניות, דגנים, אורז לסוגיו, אגוזים, עשבי תיבול ועוד.
יש הטוענים שהטבעונות היא תזונה חסרה שלא מספקת את כל הרכיבים הנדרשים לבריאותנו. זה לא נכון: עולם הצומח עשיר בוויטמינים, מינרלים, חלבונים, פחמימות ושומנים טובים (אבוקדו, שומשום, נבט חיטה).
הסוד טמון בשילוב ובאיזון הנכון של המגוון הרחב שהטבע מציע לנו.
מדי פעם לאלו שבחרו בטבעונות מטעמי בריאות מותר לאכול מנת חלבון עסיסית מהחי, כמו דג טעים בתנור או עוף שגדל אורגני בשדות הירק היפים של ארצנו היפה. למה? על מנת להשביע גם את הנפש ולא רק את הגוף.
אתי לוין נטורופתית ( R.Na) והרבליסטית קלינית ( Cl.H)