המלחמה בנגיפים, מה לעשות, היא לא באמצעות אנטיביוטיקה, טיפול אנטיביוטי ניתן כאשר אנו סובלים ממחלה זיהומית שהמחוללים שלה הם חיידקים. אנטיביוטיקה אינה יעילה בטיפול במחלות ויראליות. ומאחר שהרוב הגדול של מחלות החורף נגרם על ידי וירוסים ברוב המקרים אין כל צורך באנטיביוטיקה. טיפול אנטיביוטי שניתן ולא לצורך עלול לגרום לתופעות לוואי ולעמידות בפני חיידקים. מחקר חדש מצא שפורסם כעת מוצא שהאנטיביוטיקה עלולה בטווח הארוך אף לפגוע בבריאות:
ד"ר אסף טוקר, מומחה ברפואת ילדים ומנהל מרפאת כללית בעומר מרחיב בעניין: "השבוע התפרסם מאמר מעניין מאוד על שימוש באנטיביוטיקה בילדים מתחת לגיל שנתיים. המחקר, שבוצע ע"י קבוצת חוקרים מהMayo Clinic, סקר 14,572 ילדים מתחת לגיל שנתיים ובדק מה המשמעות של שימוש באנטיביוטיקה בגילאים אלו על תחלואה במחלות אחרות בעתיד.
1 צפייה בגלריה
כללית מחוז דרום
כללית מחוז דרום
כללית מחוז דרום
(צילום, ד"ר אסף טוקר: אוסף פרטי )
המחקר גילה ששבעים אחוזים מהילדים (10,220 ילדים) קיבלו לפחות פעם אחת אנטיביוטיקה עוד בטרם הגיעו לגיל שנתיים!
בילדים אלו נמצאה בהמשך הילדות שכיחות גדולה יותר של מחלות שונות כגון אסטמה, נזלת אלרגית, דרמטיטיס אטופית, צליאק, השמנת יתר והפרעות קשב וריכוז.
שכיחות המחלות עלתה ככל שמספר הפעמים שקיבל הילד אנטיביוטיקה היה גדול יותר, מספר הסוגים שקיבל היה גדול יותר וגיל מתן ראשון היה מוקדם יותר.
בנוסף, ככל שהילד קיבל יותר מנות של אנטיביוטיקה כך עלתה גם השכיחות לשילוב של מספר מחלות מהרשומות לעיל יחד.
החוקרים משערים כי השימוש באנטיביוטיקה בגיל צעיר משפיע על הרכב המיקרוביום שלנו, במהלך התקופה הקריטית של התפתחותו, ועלולות להיות לכך השלכות ארוכות טווח על תחלואה אחרת.
חלק גדול מהמחלות בילדות הן על רקע ויראלי ואינן מצריכות כלל שימוש באנטיביוטיקה.
לרוב המחלות הזיהומיות בילדים יש כיום קווים מנחים של האיגודים המקצועיים שהם הנחייה לשימוש מופחת ומושכל באנטיביוטיקה בעיקר כדי למנוע התפתחות של זנים עמידים של חיידקים.
מחקר זה מצביע על כך ששימוש לא מושכל באנטיביוטיקה יכול לא רק להביא להתפתחות של זנים עמידים אלא ממש יכול להעלות שכיחות של מחלות אחרות. מהניסיון הדל שלי במרפאה יש לא מעט מקרים בהם הורים מעקשים על מתן אנטיביוטיקה לילדיהם גם כאשר קלינית ממש אין צורך בכך.
רוב מחלות הילדים הן מחלות ויראליות שחולפות תוך יומיים עד שבוע והמדד החשוב ביותר לרופא הוא כיצד נראה הילד כאשר החום יורד.
אין ספק שישנן מחלות אשר מצריכות טיפול אנטיביוטי אך יש להשתמש בתרופות אלו באופן מושכל, בייחוד בילדים קטנים."