כנס ייחודי שייתקיים ביום רביעי הקרוב (3.4) בבית החולים מאיר שבכפר סבא יעסוק בנושא טלטול תינוקות במעונות ובגנים פרטיים. לקראת הכנס חשפו במאיר כי רופאי מיון הילדים בבית החולים נתקלים מדי שנה בין 10 ל-20 מקרים של ילדים מתחת לגיל שנתיים שנפגעו בגן. רופאי מיון הילדים הם אף אלו שיזמו את הכנס המדובר על מנת לנסות להפחית ואף לבלום את התופעה.
2 צפייה בגלריה
נתון מטריד במיוחד | צילום אילוסטרציה:  שאטרסטוק
נתון מטריד במיוחד | צילום אילוסטרציה:  שאטרסטוק
נתון מטריד במיוחד | צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
לכנס הוזמנו צוותים רב מקצועיים העוסקים בילדים בגיל הרך ממשרד הרווחה, משרד התמ"ת, משרד החינוך, משרד הבריאות, בכירים מויצ"ו ונעמת, ארגוני גני ילדים, אנשי אקדמיה בכירים העוסקים בתחום וכן רופאים ומשפטנים.
ד"ר הדס יחיעם, רופאה לרפואה דחופה ילדים שיזמה והובילה את הכנס, אמרה:
"מכיוון שטלטול תינוקות הוא צורה של פגיעה בפעוטות עד גיל שנתיים ונובעת פעמים רבות מחוסר ידע וחוסר משאבים. המשמעות היא שניתן למנוע סוג כזה של התעללות. מכאן נובעת החשיבות הגדולה להטמעת ידע על התופעה בקרב צוותים המטפלים בילדים. זה הרציונל שהוביל אותנו לערוך את הכנס.
"תוך כדי ארגון הכנס הבנתי כי רוב הארגונים העוסקים בתחום עמלים על עיצוב תוכניות מניעה. זו הפעם הראשונה שבה ישבו בחדר אחד משפטנים, רופאים, אנשי חינוך, אקדמיה רווחה וכלכלה במטרה לעבוד יחד כדי למנוע את התופעה. התעללות בילדים היא מחלה שאיתורה והטיפול בה מחייב עבודת צוות. אין דיספלינה שיכולה לקחת על כתפיה את הטיפול בתופעה לבדה. זה האתגר הגדול בטיפול בנושא וזו גם מטרת הכנס – גיבוש שפה אחידה וסימון יעד משותף לכל העוסקים בדבר".
2 צפייה בגלריה
"מחלה שזקוקה לטיפול". ד"ר יחיעם | צילומים: רמי זרנגר, פרטי (באדיבות בי"ח מאיר)
"מחלה שזקוקה לטיפול". ד"ר יחיעם | צילומים: רמי זרנגר, פרטי (באדיבות בי"ח מאיר)
"מחלה שזקוקה לטיפול". ד"ר יחיעם | צילומים: רמי זרנגר, פרטי (באדיבות בי"ח מאיר)
בחלקו הראשון של היום יתקיימו הרצאות שיישאו צוות רפואי מבית חולים לילדים מקולומבוס, אוהיו שמגיעים לארץ במסגרת הסכם ערים תאומות. צוות זה עסק בשנים האחרונות בתוכניות מניעה להתעללות בילדים. בחלקו השני של יתכנסו 3 פאנלים שיבקשו להתאים את התוכנית למבנה מערכת החינוך לגיל הרך בישראל.
הפאנל הראשון יעסוק בהטמעת התוכנית באמצעות חקיקה. את הפאנל תנחה היועצת המשפטית למועצה לשלום הילד, עו"ד כרמית פולק כהן. דוברי הפאנל ידונו בחוק הפעוטונים ובמספר נקודות נוספות הקשורות לנושא.
הפאנל השני יעסוק בנושא הטעמת שינויים באמצעות אקדמיה. תנחה את הפאנל ד"ר תרצה יואלס מאוניברסיטת חיפה יחד עם ד"ר חנה צור מהאוניברסיטה העברית ושני נציגים מהמשלחת האמריקאית. מטרתו לדון בצורך בסטנדרטיזציה של השכלת מובילי הפעוטונים והטמעת הכשרות בנושא התעללות בילדים.
הפאנל השלישי יעסוק בהטמעת שינויים במסגרת הקיים בשטח ומטרתו להבין את המערכת כפי שהיא מתנהגת כיום בארץ ולהציע רעיונות להטמעת ידע במסגרת המגבלות והאפשרויות הקיימות. את הפאנל מנחה יערה שילה ממייסדי הקואליציה לחינוך מלידה.