הקיץ הוא זמן לחופש, ים ובריכה, אך יחד עם אלו הוא גם עונת מחלות הקיץ והסכנות הנלוות אליו. "בעוד אנחנו נוטים לשייך מחלות רבות לתקופת החורף, כמו מחלות של צינון, שפעת והתקררות, גם בעונת הקיץ אנחנו חשופים, בעיקר הילדים, למחלות מסוימות, כמו צינון, דלקות אוזניים, שלשולים וחום ששכיחים גם בעונת הקיץ", אומרת ד"ר הדס יחיעם, מומחית ברפואת ילדים ורופאה במיון ילדים בבית החולים מאיר מקבוצת כללית, "מעבר למחלות הרי שיש גם סכנות גופניות בשל השהות שלנו באזורים המועדים לסכנה, כמו בבריכות או בים, שדות".
"חלק מהמחלות נובעות מהאקלים החם, חלקן מניסיוננו לברוח ממנו וחלקן קשורות לכך שהילדים שוהים זמן רב יותר מחוץ למסגרות הקבועות", מסביר ד"ר אמיר מנדלסון, מומחה ברופאת ילדים, כללית מחוז שרון שומרון.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
ד"ר הדס יחיעם וד"ר אמיר מנדלסון מספקים לנו את המדריך "לעבור את הקיץ בשלום" עם כמה עצות חשובות ומועילות להתמודדות:
פגיעות חום
הדבר הכי בולט בארצנו הוא החום הקיצוני אשר מלווה בלחות גבוהה (עומס החום), אלו עלולים להביא עמם תופעות לא נעימות ואף מסוכנות לבריאות.
מכת חום היא כאשר חום הגוף עולה מעל לטמפרטורה מסוימת, חלבונים בגוף עוברים שינוי מבני וכתוצאה מכך מערכות הגוף נפגעות. ילדים הם אוכלוסייה פגיעה הרבה יותר לסכנה מסוג זה, חום גופם יעלה מהר יותר משל מבוגר בשל הבדלי הגודל. תינוקות קטנים אינם תמיד בעלי גישה למים על פי צורכיהם ואינם יכולים לבטא שינוי בהרגשתם. מכת חום יכולה להוות סכנת חיים של ממש. כשהיא שמופיעה היא קשה לטיפול ולכן כדאי להתמקד במניעה.
3 צפייה בגלריה
ד"ר הדס יחיעם, מומחית ברפואת ילדים ורופאה במיון ילדים בבית חולים מאיר מקבוצת כללית
ד"ר הדס יחיעם, מומחית ברפואת ילדים ורופאה במיון ילדים בבית חולים מאיר מקבוצת כללית
ד"ר הדס יחיעם, מומחית ברפואת ילדים ורופאה במיון ילדים בבית חולים מאיר מקבוצת כללית
למניעת מכת חום יש לשים לב למספר כללים חשובים:
להימנע מטיולים עם ילדים בשעות עומס החום (שעות הצהריים), או בימים שידוע מראש שיהיו חמים במיוחד.
להקפיד על כובע, שתיה תדירה ושהייה במקומות מוצלים או מצוננים.
לשים לב בעיקר כשמטיילים עם תינוק בעגלה, שהעגלה מוצלת ומאווררת.
להלביש את התינוק בבגדים מאווררים וקלילים, להימנע מחשיפה ישירה לשמש.
בימים חמים להגביר את מתן הנוזלים (הנקה/תמ"ל/מים בתינוקות בגיל מתאים).
בעת טיולים בטבע אם הילד במנשא – לשים לב לצבעו, כמה הוא מזיע, חיוני ושותה.
במידה ששמים לב לתשישות אצל הילד, שינוי בצבע (סמוק או חוור), שינוי בנשימה – לעצור, להעביר למקום מוצל, להוריד שכבות בגדים, להשקותו אם ניתן ולקרוא לעזרה.
תשומת לב מיוחדת בימים החמים לכך שכל ילדי המשפחה יצאו מהרכב והגיעו ליעדם. בעיקר בימי החופשה, כשהשגרה היום יומית משתנה.
התייבשות
מצב שלאו דווקא ילווה בעלית חום גוף. משמעותה אבדן נוזלים העולה על צריכתם ויתבטא בהפרעה במאזן הנוזלים ו/או המלחים בגוף עם משמעות לתפקודו. יש לתת תשומת לב לשהייה במקומות מצוננים, שתיה מרובה, תמיכה גם במזונות עם מלח במידה ששוהים הרבה במקומות חמים. אם הילד נראה תשוש, משתנה צבעו, מופיעות בחילות והוא נותן פחות שתן, יש להחזירו למקום קריר ולהקפיד על שתיה.בתינוקות קטנים שלא יכולים לבטא צמא או להגיע בעצמם לשתיית מים, יש לשים לב להזעת יתר ולצורך בהגברת מתן נוזלים.
טביעה
מידי שנה נפגעים ילדים מטביעה, בשכיחות גבוהה יותר בקיץ. סיכון יתר לילדים בגילאים שנתיים ועד חמש שנים ובמתבגרים. תשומת לב יש לתת לא רק לים, בו יש להקפיד לשחות רק בחוף עם מציל, אלא גם בבריכות שכשוך רדודות ובעת פעילויות עם מתנפחים המכילים מים. מספיק עומק של 10 ס"מ מים על מנת לגרום לטביעה של ילד. השגחה מתמדת תמנע אסון.
כללי זהירות שיש להקפיד עליהם:
השגחה ללא הפסקה. הדבר אומר להיות בקשר עין ובמרחק המאפשר מגע ללא הרף עם הילד. המשגיח צופה רק על הילדים ולא צופה בטלפון!!
להקפיד על אביזרי ציפה ולזכור שהם אינם מונעים טביעה ואינם פותרים את המבוגר האחראי מהשגחה בלתי פוסקת על הילד.
במידה שיש בקרבת הבית או אזור השהיה בריכות ויש ילדים במקום – לוודא שהבריכות מגודרות עם שער נעול ואין אפשרות לילד קטן להגיע בכוחות עצמו לבריכה ללא השגחה.
עקיצת חרקים וזוחלים
העקיצות נפוצות יותר בקיץ, בעיקר באזורים המיועדים לטיולים, איזורים עם שיחים, בקרבת מקורות מזון או פחי זבל, אתרי קמפינג וכן באתרי טבע רבים וזאת בשל קרבה לכוורות המשמשות לחקלאות. באופן כללי, אם ידועה אלרגיה לארס חרקים ובכלל על מנת להימנע מפגיעה, רצוי לנעול בטיולים נעליים גבוהות וסגורות, אם ידוע על אלרגיה לעקיצות מומלץ ללבוש בגדים ארוכים (לא פשוט, אך אפשרי ליישם בקיץ הישראלי). במידה שידועה אלרגיה מסכנת חיים, אין להתפשר על נשיאה מתמדת של מזרק האפיפן בו מצוידתהאוכלוסייה האלרגית, היכול במקרה של עקיצה להציל חיים.
נחשים
מבלי להיכנס לסוגי הנחשים הארסיים בארץ ותפוצתם, במרבית המקרים הפגיעה תסתכם בתגובה מקומית בלבד. עם זאת, יתכנו מקרים של תגובה כלל גופית מסוכנת ולכן בכל מקרה של אירוע הכשת נחש יש לנסות לנוח ולא להתרוצץ, למנוע הזזת הגפה או האזור המוכש, להישאר במקום קריר ולפנות לעזרה רפואית בהקדם האפשרי. כמה שיותר מהר מגיעים לעזרה רפואית כך סיכויי ההצלחה בטיפול גבוהים יותר. במידה שנמצא עד שראה את הנחש ויוכל לתארו (אפשר אף לצלמו), יהווה הדבר יתרון בטיפול. כמובן שאין לרדוף אחרי הזוחל על מנת לתארו.
עקיצות דבורניים (דבורה, צרעה)
אינן מסוכנות אלא לאדם הידוע כאלרגי לארס החרק או בעקיצה המסכנת את נתיב האוויר, למשל בחלל הפה או בלשון. במידה שהנעקץ חש ברע, מופיעה פריחה מפושטת או נפיחות בפנים, חולשה או קוצר נשימה, הקאות או כאב בטן עז יש להזעיק עזרה רפואית באופן דחוף. במידה שהאדם ידוע כאלרגי לארס החרק ויש בידו מזרק אוטומטי מתאים, יש להזריק על פי ההוראות שקיבל ולפנות לעזרה רפואית באופן מידי.
תופעה נפוצה הרבה יותר מהשתיים הקודמות היא תופעה של תגובה מקומית לעקיצה של כל חרק שהוא. יתכן גם ליתוש, דבורה, צריבת מדוזה או כל חיה עוקצת אחרת. מקרה כזה יתאפיין בנפיחות מקומית אבל משמעותית וגדולה, כאב וחום מקומי ולעיתים גם גרד. לעיתים קומפרסים קרים מקומיים ותרופות מקבוצת נוגדי האלרגיה יספיקו, אבל לפעמים יהיה צורך בהוספת טיפולים תרופתיים נוספים. לשם כך כדאי להיבדק ע"י רופא, בעיקר אם התופעה מלווה בכאב עז או מערבת היקף מלא של אחת הגפיים.
3 צפייה בגלריה
דוברות כללית
דוברות כללית
דוברות כללית
מחלות זיהומיות
הזיהומים העיקריים המאפיינים את עונת הקיץ הנן מזהמי מערכת העיכול, בהם נדבקים מאכילת מזון נגוע. גורם סיכון לכך הוא מזון שנשמר בתנאים שאינם אופטימליים מבחינת קירור. מטבע הדברים הדבר נפוץ יותר בקיץ. יש להיזהר מאכילה במקומות בהם המזון נשמר מחוץ למקרר, בעיקר אם מדובר במזון הנוטה להכיל מזהמים, כמו חומוס, מוצרי חלב, בשר, דגים, ביצים.
סימנים להידבקות הנם כאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים. סימנים נוספים תלויים במזהם עצמו ובאופן ההדבקה. יתכן חום, שלשולים ריריים או דמיים. הסכנה במקרים אלו היא התייבשות והפרת איזון מלחים. במידה שנדבקים, בעיקר אם מדובר בילדים, יש לפנות לבדיקת רופא שיחליט אם אירעה התייבשות וכיצד ניתן להשיב את הנוזלים ו/או המלחים שאבדו דרך מערכת העיכול. לפעמים שתיה ואכילה יספיקו. לפעמים ימליץ הרופא על תמיסות הידרציה מיוחדותהמכילות סוכרים ומלחים. לעיתים יש צורך בתמיכה בנוזלים דרך הווריד עד התאוששות מהמחלה. במקרים מסוימים של סימנים להידבקות בזיהום חיידקי, יינתן גם טיפול אנטיביוטי.
עוד סוג זיהום נפוץ בקיץ הנם זיהומי עור. בשונה מתגובה מקומית גדולה שאינה זיהומית, זיהומי עור לפעמים מלווים בחום, ואם נבעו מעקיצה, טווח הזמן מהעקיצה עד הופעת הסימנים שונה מאשר טווח הזמן להופעת תגובה מקומית שאינה זיהומית. זיהומי עור יכולים להיות משניים לעקיצה, לאחר חבלות שגם הן נפוצות יותר בקיץ, כניסה של חיידקי עור אל מתחת לעור במקומות בהם העור פגוע (למשל זיהום פטרייתי בין בהונות הרגליים). הטיפול בזיהומים אלו הוא אנטיביוטי לאחר בדיקת רופא.
פציעות וחבלות
באופן טבעי, בקיץ הילדים מבלים בחוץ יותר, פוקדים פעילויות ואינם נמצאים במסגרות. הדבר בא לידי ביטוי גם בשכיחות הפציעות, על חלקן כבר דיברנו. בנוסף, ישנן פציעות מנפילות או תאונות הקשורות בפעילות כמו טרמפולינות וטיולים. נדרשת תשומת לב מיוחדת לתאונות דרכים ובפרט תאונות אופניים חשמליים, משום שתוצאות הפציעות האלו יכולות להיות קטלניות. על מנת למזער את הסיכון לפציעה מסכנת חיים, צריך להקפיד על הגבלת הגיל לפי החוק, חבישת קסדה, הכרת כללי הבטיחות וחוקי התעבורה, להימנע מהרכבת רוכב נוסף ותשומת לב מלאה לדרך.
הכירו את השירותים של כללית באון ליין
גם כשהילד חולה בשעות הערב או בסוף השבוע יש פתרונות טובים עוד לפני שרצים למיון או למוקד החירום. כללית היא הראשונה בישראל המאפשרת לבצע בדיקה גופנית בבית המטופל ושידורה כחלק מהמפגש הווירטואלי עם רופא האון ליין באמצעות מכשיר ה"טייטו" (TYTO). מכשיר המאפשר לבצע בדיקות גרון, אוזניים, דופק, לב, ריאות, עור והאזנה לקולות המעי כאשר המטופל בבית. המדדים משודרים לרופא בשילוב שיחת וידאו,דבר המעצים את מפגש האון ליין ומאפשר מפגש רפואי מלא. בסיום הביקור, הוא מתועד בתיק הרפואי האישי וגם מופק מרשם, או ניתנת הפניה במידת הצורך. כך שלא צריך להגיע למרפאה כלל.
רופאי און־ליין
אם עוד לא רכשתם את טייטו, אתם בהחלט יכולים להתייעץ עם רופא און־ליין מומחים ברפואת משפחה, רפואת ילדים ורפואת עור דרך אתר כללית או באפליקציה, ללא תשלום, מדי ערב, בסופי שבוע ובחגים. הרופא המייעץ רואה את התיק הרפואי שלכם, הוא יכול להנפיק עבורכם מרשם דיגיטלי, להפנות למיון או להמשך טיפול דחוף אחר.