לרבים מאתנו יצא להגיע עם הרכב הפרטי לבית החולים על מנת לבקר קרוב משפחה או חבר. אך ברגע שאתם מגיעים לבית החולים מתחיל מרדף בלתי פוסק אחרי חניה. חיפושים קדחתניים, מעקבים אחרי רכבים ולא מעט ייאוש. לעתים רק אחרי דקות ארוכות של חיפושים מוצאים חניה וגם היא רחוקה מאוד משערי הכניסה של המרכז הרפואי וכשכבר מוצאים חניה מגלים כי המחיר שנדרשים לשלם עבורה יקר.
2 צפייה בגלריה
מאיר. יש מבקרים שחונים בקניון ערים
מאיר. יש מבקרים שחונים בקניון ערים
מאיר. יש מבקרים שחונים בקניון ערים
(צילום: יאיר שגיא)

שעה ארוכה של חיפושים

המרכז הרפואי מאיר בכפר סבא משרת מזה שנים מאות אלפי תושבים. במקום יש בית יולדות מבוקש ומרכזי בדיקות וטיפולים מובילים, דבר שמוביל אליו מדי יום מבקרים רבים. מי שסובל מכך הם בעיקר תושבים המתגוררים בסמיכות לבית החולים, שמגלים רכבים רבים שחונים בחניות המיועדות להם. הסיבה לכך היא שחניון בית החולים מתמלא במהירות והמבקרים מחפשים חניה אלטרנטיבית.
"כשאני מגיעה לבית החולים מאיר לבדיקות שגרתיות עם אמא שלי שהיא אישה מבוגרת, אני נאלצת להסתובב שעה ארוכה בחיפוש אחר חניה", מספרת תושבת כפר סבא. "לאור העובדה שבשעות הבוקר הסיכוי שאמצא נמוך, אני כבר מראש מגיעה עם נעלי ספורט, מורידה את אמא שלי בכניסה לבית החולים ונוסעת עם הרכב לחפש חניה, רצוי כמה שיותר קרוב. זה פשוט סיוט, כי גם ברחובות הסמוכים כמעט ואין אז אני מרחיקה לחניונים קרובים, אפילו עד קניון ערים, שם אני מחנה את הרכב וצועדת את כל הדרך לבית החולים. אם אני חונה בחניה שאינה כחול לבן אני מקבלת קנס של 250 שקלים".

2 צפייה בגלריה
קיבלה דוח חניה
קיבלה דוח חניה
דוח חניה
(צילומים: יוגב עמרני, פרטי)

אב מאושר שאשתו ילדה לאחרונה במאיר מספר כי כמעט פספס את לידת בנו בשל מצוקת החניה. "לאשתי היו צירים קלים בבוקר, ונסענו לבית החולים, מרחק של עשר דקות מאזור תחנת הרכבת שם אנחנו גרים", הוא מספר. "כשהגענו לחניון בית החולים אשתי הרגישה שהיתה לה ירידת מים והתחילה להילחץ שהנה אוטוטו זה קורה, מה שעוד יותר הגביר את הלחץ שלי למצוא חניה. אבל זה לא ממש עזר כי הכול היה מלא, גם החניה הרחוקה ביותר. כשהבנתי שאני לא אמצא חניה בזמן הקרוב, ביקשתי מהשומרים להוריד את אשתי בכניסה לבית החולים, כך שצוות בית החולים ילווה אותה לחדר לידה, ואני אחנה את הרכב בתוך כמה דקות. אבל זה כמובן לקח לי כמעט 40 דקות ותוך כדי החיפוש הודיעו לי מבית החולים שאשתי עם פתיחה מתקדמת ורצוי שאני אגיע. חניתי במקום הראשון שמצאתי, רצתי לחדר לידה, הגעתי כשהיא כבר בתחילת הלידה. פחדנו שאני אפספס את הלידה. כשגיסתי הגיעה, ביקשתי ממנה להזיז את הרכב, אבל זה כבר היה מאוחר מדי כי קיבלתי דו''ח".
קראו גם:

מי יכול לחנות חינם בבית החולים?

ידעתם שיש מרכזים רפואיים שיכולים לגבות מחיר מקסימלי ליום חנייה, ושהם מחויבים להעניק חניה בחינם לחלק מהמבקרים? מדובר בבתי החולים הממשלתיים, שעליהם חלת הנחיות של משרד הבריאות בנושא.
עו"ד הדס יעקובסון, מנהלת רגולציה במועצה לצרכנות, מסבירה למי מגיע לחנות בחינם: "מטופלים אמבולטוריים (אשפוז יום) בדיאליזה ובמחלקה האונקולוגית, מטופלים אמבולטוריים אחרים שנדרש מהם להגיע בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע לבית החולים (כולל מלווים), הורים לפגים מאושפזים, משפחות המבקרות חולים המאושפזים למעלה מחודש ימים, משפחות חיילים מאושפזים, עובדי משרד הבריאות, אנשים המחזיקים בתו חנייה לנכה, רכב צבאי בתפקיד ועוד".
כמו כן, אין צורך בתשלום במקרה שבו יוצאים מבית החולים עד שלושים דקות מרגע הכניסה לחניון. במועצה לצרכנות מדגישים כי הפטור בכל המקרים שצוינו ניתן עבור רכב אחד בלבד לזכאים.
מה שנקבע בנוסף הוא שגם בחניונים הסמוכים לבית החולים, נדרש מההנהלה להגיע להסכמים עם המפעילים לגבי הפטור לכל המבקרים שהוזכרו. הבעיה היא שלא תמיד ברור מה נחשב חניון קרוב, ולכן בשטח הדרישה הזו לא תמיד מיושמת.
אחד הרעיונות שעלו היה להוזיל משמעותית את דמי החנייה בחניוני בתי חולים. אבל אז עלה חשש כי במקומות מבוקשים במרכזי ערים (כגון באיכילוב) הציבור הרחב יתנפל על מקומות החנייה. חשש זה הוא גם מה שמונע ליישם באופן מלא את דרישת משרד הבריאות למחיר חנייה יומית מקסימלי של 25 שקל. בפועל גובים יותר ועו"ד יעקובסון מסבירה מדוע זה קורה: "על מנת למנוע מצב שנהגים שאינם באים לבתי החולים יחנו בחנייה כי היא זולה משמעותית מהסביבה - יש לעיתים אישור לחרוג מהמחיר של 25 השקלים, כדי להתאימו לעלות החניה באזור".