"לא התעוררנו אחרי השבת של השבעה באוקטובר ואמרנו 'רגע מה עושים עכשיו?' פעילות אינטנסיבית היתה לאורך כל השנים". כך אומר השבוע סגן ניצב אופיר ביטון, קצין אגף מבצעים (אג"מ) במרחב שרון של המשטרה, שידיו מלאות עבודה. הגזרה שלו מקיפה שמונה תחנות משטרה: תחנת נתניה, תחנת שדות, תחנת כפר סבא, תחנת ראש העין ותחנת פתח תקוה. בנוסף היא כוללת את טייבה, את תחנת טירה, ודרומית משם את תחנת קאסם.
6 צפייה בגלריה
סנ"צ ביטון על יד גדר קו התפר. "מתחילת השנה ועד כה סגרנו 27 בתי עסק שהעסיקו שב"חים ומאז עוד מאות נעצרו"
סנ"צ ביטון על יד גדר קו התפר. "מתחילת השנה ועד כה סגרנו 27 בתי עסק שהעסיקו שב"חים ומאז עוד מאות נעצרו"
סנ"צ ביטון על יד גדר קו התפר. "מתחילת השנה ועד כה סגרנו 27 בתי עסק שהעסיקו שב"חים ומאז עוד מאות נעצרו"
(צילום: יאיר שגיא)
יישובים לא מעטים בגזרה שלו גובלים בקו התפר, בין היתר כפר סבא, ראש העין ופתח תקווה וכך גם טייבה, טירה וכפר קאסם, כולם נושקים לגבולות הרשות הפלסטינאית.
לסנ"צ ביטון חשוב להדגיש: "אנחנו מצויים בימים של טרום ערב יום הזיכרון ויום העצמאות המשטרה תדאג לאבטחת כלל הארועים ואני אומר בבטחה ־ יש על מי לסמוך".
יש התראות בקשר למועדים הללו?
"יש התראות כלליות, לא ספציפיות ליום העצמאות, המתייחסות לרחבי הארץ ולאו דווקא למרחב שרון".

6 צפייה בגלריה
חיילים בגדר ההפרדה
חיילים בגדר ההפרדה
חיילים בגדר ההפרדה
(צילום: עידו ארז)

ירו או לא ירו?

(בת חפר על הכוונת)
אלא שרק לפני כשלושה שבועות, ביישוב בת חפר במועצה האזורית עמק חפר, נרשם אירוע ירי, ובאוגוסט אשתקד, נרשם אירוע ירי דומה. ראש המועצה ד"ר גלית שאול, שיגרה אז מכתב לשר הביטחון יואב גלנט בנדון ובמקביל, תושבים גם דיווחו על רעשי חפירה מכיוון הרשות הפלסטינית וחששו מאירוע מנהרות. כעת הגיעו ארועי השבת השחורה והביאו באופן טבעי לעלייה בחשדנות ובחשש התושבים.

6 צפייה בגלריה
סנ"צ אופיר. "המשטרה במרחב השרון היתה מוכנה גם לפני השבעה באוקטובר "
סנ"צ אופיר. "המשטרה במרחב השרון היתה מוכנה גם לפני השבעה באוקטובר "
סנ"צ אופיר. "המשטרה במרחב השרון היתה מוכנה גם לפני השבעה באוקטובר "
(צילום: יאיר שגיא)

סנ"צ ביטון רואה את הדברים אחרת: "הלכה למעשה לא נמצא שום ממצא שמעיד שהיה ירי על בת חפר. יתכן שכמה קילומטרים פנימה לכיוון מזרח היה. לכך יש להוסיף את האלמנט של החשש מארועי השבעה באוקטובר ולכן אנשים אולי חשבו שהיה ירי על בת חפר. אין שום בית ביישוב שאמר שנפגע מרסיסים או ירי. לא נמצאו רסיסים וזה נבדק על יד הצבא. אנו קשובים לתחושות לאזרחים, גם אם הם שמעו משהו או מרגישים משהו, ניתן לזה מענה, נבוא ונבדוק, ניתן את כל המעטפת כדי שתהיה להם תחושת ביטחון".

6 צפייה בגלריה
בכל יום עוברים שב"חים דרך פרצות בגדר
בכל יום עוברים שב"חים דרך פרצות בגדר
בכל יום עוברים שב"חים דרך פרצות בגדר
(צילום: הרצל יוסף)

לדברי סנ"צ ביטון הסמיכות הזו לקו התפר גרמה לכך שגם בשגרה, עוד הרבה לפני פלישת החמאס לעוטף עזה, פעלה המשטרה בצורה אינטנסיבית כדי להגביר את תחושת המוגנות והביטחון של התושבים במרחב השרון.
"המרחב מחולק למספר צירי עבודה כשהציר המרכזי הוא הביטחון השוטף", הסביר, "ציר אחד זה השירות לאזרח, כאשר מדובר בניידות סיור שעונות לקריאות, עבודת המש"קים וכל עולם המתנדבים. הציר השני הוא הפלילי, שכולל פעילות בנושא עבירות רכוש או סכסוכים במזגר היהודי והערבי. הציר השלישי הוא נושא הסדר הציבורי וכל מה שקשור להפגנות, משחקי כדורגל, וארועים תחת כיפת השמיים. הציר הרביעי הוא ביטחון שוטף ופעילות חבלנית עוינת והוא מצוי בראש סדר העדיפויות של המשטרה. הוא כולל פעילות בנושא שוהים בלתי חוקיים (שבח"ים) לרבות מסיעים ומלינים שלהם, נוכחות ובולטות משטרתית לאורך כל קו התפר ביישובים".

"מוריד הגשם"

(מתרגלים מצבי קיצון)
סנ"צ ביטון, נשוי ואב לשלושה, מתגורר בכרכור ומשרת במשטרת ישראל כ־26 שנים. טרם הגיעו לתפקידו הנוכחי שירת במגוון תפקידים פיקודיים במרחב שרון ובמרחב מרכז במשטרה. בכללם תפקד כמפקד תחנת שדות, כסגן מפקד תחנת יבנה, כמפקד יס"מ, וכקצין מבצעים מחוז מרכז.
הוא אב לחיילת המשרתת באוגדה בצפון ולעוד שני ילדים בגילאי בית ספר ולדבריו, הוא ישן בשקט באשר לביטחון ילדיו ומשפחתו וכך גם לגבי תושבי המרחב שעליו הוא מפקד.

6 צפייה בגלריה
הפריצות בגדר
הפריצות בגדר
הפריצות בגדר
(צילום: המועצה האזורית דרום השרון)

אבל מאז השבעה באוקטובר תושבים ביישובי קו התפר חיים בחשש שמה שקרה בעוטף יכול להתרגש עליהם מכיוון יישובים כמו טול כרם. יש עלייה בפניות תושבים מודאגים? כאלה ששמעו חפירות מנהרות? ראו חשודים? הרשויות המקומיות פונות יותר בבקשות עיבוי ההגנה שלהן?
"חשוב לי לציין כי משטרת ישראל במרחב השרון היתה מוכנה גם לפני השבעה באוקטובר בעבודה שוטפת מול חטיבת מנשה ומול חטיבת אפריים של הצבא. מה שקרה בשבת של שמחת תורה נתן לנו פרספקטיבה נוספת.
"רק לפני שבועיים התקיימה ישיבה עם מועצת עמק חפר וסגן ראש המל"ל בנושא אבטחת יישובים. מועצת עמק חפר כוללת 74 יישובים, חלקם נושקים לתפר, ובפגישה נבדק כיצד משדרגים את נושא האבטחה במקום. לאו דווקא באמצעות המשטרה אלא באמצעים טכנולוגים, בקשר אל מול הצבא וכדומה.

6 צפייה בגלריה
"השוטרים גילו גבורה עילאית באותה שבת בשמחת תורה"
"השוטרים גילו גבורה עילאית באותה שבת בשמחת תורה"
"השוטרים גילו גבורה עילאית באותה שבת בשמחת תורה"
(צילום: יאיר שגיא)

"דבר נוסף משמעותי שעשינו במרחב זה אישורי הנשק. היה פה תהליך מהיר, מה שלא נעשה אף פעם, בכדי לאשר כלי נשק לאזרחים מוסמכים. עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל הוקמו כיתות כוננות, שמלוות אותנו עד היום בכל נושא הביטחון השוטף".
לדבריו, כחלק מההיערכות ומההקפדה על הענקת תחושת ביטחון לתושבים במרחב התקיים באחרונה תרגיל רחב היקף יחד עם הצבא, וזה כלל תרחישים דומים למה שקרה בעוטף עזה בשבת השחורה: "קראנו לתרגיל 'מוריד הגשם'. במסגרתו, תירחשנו מספר אירועים במקביל, כמו שקרה בדרום וזה התקיים בשילוב הצבא, מערך אווירי והמתנדבים. בנוסף, השלמנו ציוד במרחב שרון, לרבות נשקים וציוד מבצעי".
לדברי סנ"צ ביטון, בעקבות אירועי העוטף, השתנו שעות העבודה של אנשי המשטרה: "אנחנו פועלים בישובים בשעות שהתושבים חוזרים מהעבודה ומבתי הספר, זאת מתוך כוונה להגביר נוכחות ובולטות בשעות שאנשים נמצאים בבית, שיראו את המשטרה. גם המתנדבים, שהתייצבו מיד עם פרוץ המלחמה, הם כוח מכפיל משמעותי בנוכחות בצירים, וגם במתן מענה לקריאות 100".

קריאות ל־100

("אנחנו מוכנים")
אין ספק שאחרי השבת השחורה, החשש בקרב התושבים עלה וכך גם הקריאות למספר 100 של המשטרה, ודיווחים על אדם חשוד כזה או אחר.
"אנו ערוכים לספק מענה לכל האירועים האלה. דיברנו על מעטפת טכנולוגית ובנינו במסגרת תרגיל סוג של סל אבטחה ליישוב שכולל כמה פרמטרים. גורם נוסף, שנמצא איתנו גם על הקו תפר וגם ביישובים באופן מלא הם כוחות מג"ב".
אז אתה שקט? תושבי יישובי קו התפר יכולים להיות שקטים?
"עדיין יש מספר התראות לא קטן, אבל אנחנו בדריכות שיא, לא שחררנו. מחד אנו לא רוצים שאף אחד יילחץ, מנגד אנחנו מוכנים ודרוכים לכל תרחיש. אנו פועלים בנושא השב"חים 24/7. אם שב"ח נתפס ללא אישור, אנו מבצעים פעילות אכיפה נגד בעל העסק ואף סוגרים עסקים, פעולה זו מחזירה את האמון של התושבים בכוחות המשטרה. אם נעצר שוהה בלתי חוקי שיש לו ידיעות בטחוניות כאלה ואחרות או משתפים גורמים מקבילים ונוהגים בהתאם".
השאלה היא האם ניתן בכלל להשתלט על הנושא מאחר והגדר כה פרוצה?
" גדר היא באחריות צה"ל, ובכל הזליגה ממנה ממזרח לכיוון מערב אנחנו מטפלים עלי די הצבת מחסומים ופעילות של ביטחון שוטף מכיוון הגדר מערבה. יש לנו גם מעצרים ממוקדים על מסיעים, מלינים ומעסיקים של שב"חים. מתחילת השנה ועד כה סגרנו 27 בתי עסק שהעסיקו שב"חים ומאז עוד מאות נעצרו".

קראו גם:

לדברי סנ"צ ביטון הצבא, בעקבות הפלישה לעוטף, מקים חומה משמעותית סמוך ליישובי התפר: "מדובר מהמחסום של ניצני עוז לכיוון צפון מזרח. מבחינתנו כמשטרה, קו התפר זה משהו שאנחנו מייחסים לו חשיבות משמעותית ולכן יש שם תדיר כיתות כוננות, בולטות משטרתית, ושערים סגורים".
למרות העבודה המואמצת שלכם לשמירה על ביטחון התושבים, לרבות עשרות חללי משטרה באירועים בעוטף, אתם לא נהנים מתדמית טובה בציבור. זה מעיב?
"שוטרי משטרת ישראל גילו גבורה עילאית באותה שבת בשמחת תורה. איבדנו מספר לא קטן של חללים לאורך ימי הלחימה. בתדרוכים שאני מעביר אני תמיד אומר - לא לתת לרעשי רקע להפריע לנו לתת שירות וביטחון לאזרחים. מאז השבעה באוקטובר התמודדנו עם רצף לא מבוטל של אירועים בצורה עילאית ואני בטוח שהציבור מעריך את זה. אנו רוצים להמשיך בעשייה הזו ובשליחות שלנו מתוך אמונה בצדקת הדרך".