אם מישהו היה אומר לנו שהדמות עטורת הזקן ובעלת הלוק החרדי הוא למעשה ראפר שמתעסק עם מוזיקה אלקטרונית וגילה את יהדותו לגמרי במקרה אי שם בבלארוס - היינו מתקשים להאמין.
2 צפייה בגלריה
פנחס צינמן
פנחס צינמן
"האחדות היא הנשק החזק ביותר שלנו". פנחס צינמן
(קובי קואנקס)
פנחס צינמן (38), הוא ראפר ציוני נלהב, שנולד במינסק, וברח מאימת מלחמת רוסיה־אוקראינה, והחליט להשתקע בישראל. יחד עם אשתו וארבעת ילדיו הוא מתגורר ברחובות, ובין הופעה להופעה חולם לשבור סטיגמות בין הציבורים השונים בישראל, ולהביא לאחדות. לכבוד יום העצמאות ה־75, השתתף בפרויקט ציונות 3.0 של הסוכנות היהודית ושאנן סטריט הסולן של להקת הדג נחש, והשיק יחד איתם שיר שנקרא: "אותו הדיבור", יחד עם אמני היפ הופ יהודים מאוקראינה, אתיופיה, ברזיל, צרפת, שוויץ, בריטניה וארה"ב.

גילה את היהדות


את ילדותו בילה בעיר מינסק שבבלארוס. מנותק מיהדותו ואינו יודע עליה דבר. ברבות השנים הגיע לעיירתו שליח חב"ד שפתח בית ספר יהודי, ובהחלטת הוריו נרשם לשנת הלימודים הקרובה. לצד לימודיו בבית הספר, החל פנחס להשתתף בערבים בתוכנית למוזיקאים, ושם החל לפתח את אהבתו הגדולה למוזיקה. בעודו בן 11 שנים, כבר שלט בניגון בחליל וגיטרה, והתמסר ללימוד כלים אלו. לדבריו של פנחס, "המוזיקה זה הדבר שבאמת עניין אותי, והרגשתי שהחיבור איתה הוא אמיתי ולטווח ארוך".
לאחר סיום לימודיו, נרשם לאוניברסיטה האזורית ללימודי כלכלה, ולאחר שנה עבר לאוניברסיטה היהודית במוסקבה, שם החל להתעניין יותר ביהדותו. את הפסקת התואר בפתאומיות הוא מסביר כך: "האמנתי שלא נועדתי לעשות מסלול רגיל וללמוד כמו כולם, וחיפשתי משמעות גדולה יותר בחיים". ואכן, משמעות זו הושגה על ידיו כאשר הלך להדרכה בארגון הג'וינט העולמי, ודרך הסוכנות עזר ליהודים ברחבי רוסיה, ולימד אותם יהדות. זמן לא רב לאחר מכן, הלך לישיבת 770 של חב"ד בברוקלין, ובאופן לא צפוי, גילה את המוזיקה במקום שלא דמיין. "אני בכלל באתי ללמוד תורה, ופתאום אני מגלה ששמו אותי בלי לשים לב, בחדר של מוזיקאים בעלי שם", הוא צוחק וממשיך. "בחור אחד היה זמר אופרה מוכר בניו יורק, והשני היה מי שייקרא לימים בשם הבמה דיסקרייב, ויחייה יחד עם ניסים בלאק את מוזיקת הראפ היהודית".

מסר של אחדות


את תחושת השליחות שמלווה אותו כדי לאחד את העם, הוא מסביר בהתלהבות. "הכל החל כאשר בלוגר רוסי מפורסם מאוד בשם וובה שקל פנה אליי וביקש שנשתף פעולה. הוא היה סטנדאפיסט, ואני הייתי כבר בדמותי החרדית. סיכמנו על שיתוף פעולה, וכך יצאו הקליפים ההומוריסטיים שלנו שנגעו בסטיגמות שיש בין דתיים לחילונים, יהודים וערבים, והתחלנו לצבור תאוצה".
במהלך שהותו בארץ, קיבל פנייה לא שגרתית מהסוכנות היהודית, שביקשה ממנו לשתף פעולה יחד עם שאנן סטריט, הסולן של להקת "הדג נחש".
מדוע לדעתך הם פנו אליך?
"הם אמרו לי שהדגש השנה מבחינתם הוא על ערך האחדות, ובקליפ הולכים להשתתף זמרים בעלי מוצא שונה בעולם. כיוון שאני מרוסיה ודמות שונה בנוף, אני יכול לתרום לנושא האחדות בייחוד בתקופה שסועה כזו".
הגעת לכאן בתקופה של שסע גדול בחברה.
"תראה, המצב באמת הזוי. כמויות השנאה פשוט מפחידות. אני יכול לומר לך רק משפט אחד. האחדות - זה כלי הנשק החזק ביותר שלנו כעם".
אתה שנה פה בארץ, איך החוויה בינתיים?
"מורכב אך טוב. יש בירוקרטיה על כל דבר קטן, והקצב בו מתרחשים האירועים הוא מהיר מאוד. ברוסיה זה לא ככה. מצד שני, אין על הישראלים. הם אנשים טובים, חמים, פתוחים, ויש כאן מוזיקאים רבים. אפשר לנשום בארץ את הקדושה, ולא להיות נרדף רק בגלל שאתה יהודי.
"ברוך השם אני מופיע, עושה שיעורים פרטיים בגיטרה, ומלמד פליטים יהודים מאוקראינה יהדות".
מה הדבר הראשון שעולה לך בראש על המילה ישראל?
"בית, הרגשתי שחזרתי הביתה".
זמרים ישראלים אהובים עליך?
"ישי ריבו וחנן בן ארי"
עם מי תרצה לשתף פעולה?
"ניסים בלאק, סאבלימינל ונטע ברזילי"
תכונה ישראלית כובשת?
"ווייב טוב, טוב לב וחוצפה".
חלום ישראלי?
"להצליח לחדור ללב האנשים ולקרב בין אנשים".

שאנן סטריט: יש בינינו חיבור והבנה


שאנן סטריט עומד כבר למעלה מ-25 שנה בראש אחד ההרכבים המוזיקליים הפוריים בישראל – להקת "הדג נחש", ויוצר השיר "אותו דיבור" יחד עם האמן והמפיק המוזיקלי מיכאל כהן: "שמחתי להשתתף בפרויקט 'קול העם' ביוזמת הסוכנות היהודית. השיר 'אותו דיבור' נותן ביטוי לקולות, הפנים והגוונים השונים של העם היהודי בישראל ובתפוצות.

2 צפייה בגלריה
שאנן סטריט
שאנן סטריט
שאנן סטריט
(אלכס קולומויסקי)

קראו גם:

בשיר משתתפים אמני היפ הופ יהודיים ששרים במניפת שפות ומבטאים, התוצאה המתקבלת היא של חיבור והבנה על אף השינויים. שלם שגדול מסך חלקיו. השיר שיצא לאור לרגל שנת ה-75 למדינת ישראל מקווה להדגיש שלצד השונה בינינו, יש גם הרבה מן הדומה."זה אותו דיבור בכל השפות, אותו דיבור, בכל קצוות תבל, דיבור שמתגלגל, תגידו מה נשמע ישראל?".