כבר מתחילת משבר הקורונה, טוענים תלמידי המרכז הבינתחומי בהרצליה כי יש למצוא פתרונות שיסייעו להם כלכלית אל מול שכר הלימוד הגבוה, תחת הכותרת "לא מתקוונים לשלם". כעת, גם בסופו של המשבר – נשמעת הטענה כי חלה בעיה במתן התשובות מצד ההנהלה.
1 צפייה בגלריה
הבינתחומי הרצליה. למצולמים אין קשר לכתבה
הבינתחומי הרצליה. למצולמים אין קשר לכתבה
הבינתחומי הרצליה. למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: המרכז הבינתחומי הרצליה)
ברקע הטענות, הנשמעות כבר חודשיים, פרסמה אתמול אגודת הסטודנטים של המרכז על פתיחתה של "קרן חירום משותפת לאגודת הסטודנטים והמרכז הבינתחומי למתן סיוע כלכלי - לסטודנטים אשר זקוקים לסיוע בתשלומי שכר הלימוד עקב משבר הקורונה".
נדב לויטה, סטודנט לשנה א' במוסד, העלה פוסט ובו ביקש להשמיע את קולם של רבים מחבריו לספסל הלימודים: "אני חייב להגיד שאני מאוד מאוכזב מהתנהלות המוסד, שכן קורסים בוטלו לנו, תוכניות מיוחדות נסגרו ואיכות ההוראה בזום היא לא ברמה שהייתה אמורה להיות. נוסף על זה הלימודים של הסמסטר קוצרו בשבוע וכרגע אני, וביחד איתי כל הסטודנטים במרכז מרגישים בחוסר ודאות.
"נעשו פניות רבות מצידנו, כולל הפעלת אגודת הסטודנטים בנושא לרבות בדיקה האם ניתן לקבל החזר חלקי על שכר הלימוד, שכן אנחנו מקבלים הרבה פחות ממה ששילמנו עליו, לצערי תשובות מקבלי ההחלטות היו אטומות, מנותקות מהמציאות ומזלזלות... אנו דורשים התייחסות לטענות שלנו בדבר החזר חלקי, התייחסות לחזרה ללימודים וגיבוש תכנית חזרה לשגרה שתעזור לנו לעבור את תקופת המבחנים הקרובה. שילמנו על מוצר ולא קיבלנו אותו. מה כן קיבלנו? חוסר שקיפות, חוסר ודאות, תגובות מנותקות מההנהלה מצד אחד ותגובות רופסות מהאגודה מהצד השני. "הסטודנט במרכז"? כנראה שלא עוד. הסטודנט נדחק לשוליים".
נדב מבקש להדגיש: "אנחנו מוכנים להירתם למאמץ ומבינים שזה משבר שגם הם לא יכולים להתנהל איתנו, אנחנו רק רוצים שזה יהיה בשיתוף פעולה".
סטודנטים נוספים שאיתם דברנו, טוענים כי איכות ההוראה בזום ירדה ("לא באשמת המרצים, הם ניסו לעשות כל מה שהם יכולים. אבל זום זה לא כמו פרונטלי", הם מבקשים להדגיש) וכי "ביטלו תוכניות וקורסים מיוחדים, וזה האקסטרא של הבינתחומי. אנחנו באים בשביל זה. התחושה היא שאנחנו פרייארים, כי אפילו לא מתייחסים ברצינות לטענות שלנו".
נתונים כלכליים מאתר העמותות, מעלים כי כרבע מתקציב העמותה מתבסס על תרומות, והרוב מ"שירותים כללי" – ככל הנראה, שכר הלימוד של הסטודנטים, העומד על כ40,000 שקל בשנה. את שנת 2019 סיימה העמותה בגרעון של כ14 מיליון שקלים, מה שיכול ללמד על המצב הכלכלי המורכב אליו נכלא המרכז כעת.
הפחתה בשכר הלימוד אינה אפשרית
מהמרכז הבינתחומי נמסר: "מאז פרוץ משבר הקורונה השקיע הבינתחומי משאבים עצומים כדי לעמוד במחויבותו העיקרית: קיום לימודים באופן מקוון, כדי שהסטודנטים לא יפסידו את הסמסטר וכדי שמהלך לימודיהם לתארים השונים לא ייפגע. כל תכניות הלימודים הועברו להוראה מקוונת, המרצים עברו הכשרה מיוחדת והוקם מערך תמיכה טכני ייעודי. נוסף לשיעורים והרצאות, הסטודנטים מקבלים את כל השירותים הנוספים מרחוק: שירותי ספריה, ייעוץ פסיכולוגי ועוד. הן חברי הסגל האקדמי והן הסגל המנהלי, עבדו מהבית במהלך החודשים האחרונים והמשיכו לתת מענה לסטודנטים.
המרכז הבינתחומי הוא מוסד שלא למטרות רווח, שמתקיים בעיקר משכר לימוד ונעזר בתרומות פרטיות. בשונה מהאוניברסיטאות, שנתמכות במאות מיליוני שקלים בשנה על ידי המדינה, הבינתחומי אינו מקבל תקציב ציבורי כלשהו ועליו לפעול באחריות כדי להבטיח את יציבותו הפיננסית. לצד ההשקעות הניכרות שדרש המעבר ללימוד ועבודה מרחוק, מתרחשת ירידה בהכנסות המוסד, בשל השפעת הקורונה על הכלכלה והשווקים. לאור כל זה, הפחתה בשכר הלימוד אינה אפשרית. עם זאת, וכפי שהודענו עם תחילת המשבר, כל סטודנטית או סטודנט שמתמודדים עם קושי כלכלי משמעותי כתוצאה משבר הקורונה, מוזמנים לפנות לדיקנאט הסטודנטים ושם יסייעו להם.
בשל המשבר נדחתה פתיחת הסמסטר בשבוע אחד, ובעקבות זאת נדרשנו לבצע התאמות גם בלוח הבחינות של סמסטר ב'. דחיית המבחנים בשבוע נועדה לתת לסטודנטים זמן סביר להתכונן, להקל עליהם ללמוד ולהיערך ולמנוע חפיפה בין מועדי הבחינות בקורסים השונים. לצד זה, וכיוון אנו מודעים לקשיים שעמם הסטודנטים מתמודדים בסמסטר החריג הזה, ייעשה כל מאמץ לתת מענה לכל סטודנט שייתקל בקושי פרטני, בשל שינוי במועדי הבחינות".