מודעות, חולצות וסטיקרים הקוראים לשחרורו של יגאל עמיר, רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, נתלו השבוע בשכונת נווה עמל בהרצליה. 18 שנה אחרי הרצח, האירגון לשחרורו מקבל בימים האחרונים תנופה מחודשת בשכונת ילדותו של עמיר, שם מתגוררת משפחתו עד היום. לדברי תושבים המתגוררים במקום: "הפעילות למען שחרורו של יגאל עמיר התגברה מאוד באחרונה וקיבלה משנה תוקף עם הבחירות האחרונות".
5 צפייה בגלריה
שלטים וחולצות למען יגאל עמיר
שלטים וחולצות למען יגאל עמיר
שלטים וחולצות למען יגאל עמיר
(צילום: פרטי)
"אנחנו רואים את האחיינים שלו מסתובבים לפעמים עם חולצות הקוראות לשחרורו", מספרים תושבים, "יש מודעות שנתלות חדשות לבקרים של תנועת קץ, סוג של מפלגה הזויה שהוקמה לפני שנתיים למען שחרורו, וכעת קיבלה תנופה מחודשת, אולי בגלל תוצאות הבחירות האחרונות. אם לא נמחה כנגד הדבר הזה, אנחנו עלולים לראות את יגאל עמיר משתחרר בעוד שנתיים, וזה ייראה לנו הדבר הכי טבעי בעולם".

"הם לא מעטים"

מי שעומד מאחורי הפעילות הזו הוא ארגון המכנה את עצמו "מפלגת משפט צדק", שטוען כי יש לקצוב את עונשו של רוצחו של יצחק רבין ז"ל. בראש האירגון, שהוקם כאמור לפני כשנתיים, עומדת אשתו של עמיר לריסה טימבובלר. "הם לא מעטים", אומר תושב השכונה, א.ד, "יש הרבה שמגיעים לשכונה שלנו מהתנחלויות שונות, מירושלים, מאיפה לא. גם חרדים יש. וכולם מביעים תמיכה. לעיתים בשיירת מכוניות שיוצאת למסע להעלאת המודעות או משהו בסגנון, זה לא ברור כל כך, כי הם די חשדניים ורואים בכל אחד שמסתובב סוג של אויב מבחוץ".

5 צפייה בגלריה
יגאל עמיר - תמונת פייסבוק
יגאל עמיר - תמונת פייסבוק
יגאל עמיר
(צילום ארכיון: שאול גולן)

תושבת אחרת, סופיה לורנץ (36), המתגוררת בשכונה בשנתיים האחרונות מוסיפה: "אני אומנם לא גרה בקרבה למקום המגורים של משפחתו של עמיר, והיכן שהוא היה גר. נווה עמל היא שכונה מאוד גדולה, מאוד מבוססת ברובה, ויש כאן הרבה מצביעי שמאל. הבחירות האחרונות העידו על כך בקלפיות. זה לא סוד שיש קמפיין בעד השחרור שלו, אנחנו נתקלים במודעות האלו מדי פעם, זה אולי היה שולי, אבל עכשיו בהחלט קיים".

5 צפייה בגלריה
שלט שנתלה בנווה עמל השבוע
שלט שנתלה בנווה עמל השבוע
שלט שנתלה בנווה עמל השבוע
(צילום: פרטי)

"הפרת זכויות"

באירגון עצמו טוענים כי פעילותם לגיטימית: "מעצבי דעת הקהל השקיעו מאמצים רבים הן באופן גלוי והן בעקיפין כדי הפוך את יגאל עמיר לדמות שטנית, זה 'שאין לנקוב בשמו'. הם מונעים כל דיון בנסיבות שהובילו להתנקשות, ומשתיקים את העלאת הספקות בגרסה הרשמית של אירועי 04.11.95. התקשורת הממוסדת מתעלמת מהפרת זכויות בסיסיות של יגאל עמיר בכלא ורמיסה כל נורמות החברה הדמוקרטית בהתייחס אליו, כמו קבלת חוק פרסונאלי ורטרואקטיבי שמונע את שחרורו, זאת בניגוד לשאר אסירי עולם".
קראו גם >>>>
אמו של יגאל עמיר, גאולה, שעובדת כגננת בשכונה והוצבה במקום החמישי ברשימת האירגון לא השיבה לפניות העיתון. אולם לפני כמספר חודשים היא הגיבה לפוסט של בן משפחה של אסיר שכתב: "רציתי לפנות אליכם לבקשת התייעצות או כל עזרה שהיא. אח שלי נמצא בכלא בלי ענישה בגלל מידע מודיעיני... הוא בתא ללא כיור, ללא שירותים, ומקלחת בגודל שהוא אפילו קטן מ־2 מ"ר כפי שקבוע בתקנות... מביאים לו פעם אחת ביום בקבוק מים לעשות את צרכיו ולהתקלח. לא מוציאים אותו אחרי שעה ארבע".

5 צפייה בגלריה
יצחק רבין ז"ל
יצחק רבין ז"ל
יצחק רבין ז"ל
(צילום: יעקב סער, לע"מ)

בין המגיבים הרבים, בלטה תגובתה של עמיר: "מצטערת לשמוע אבל זה מצבו של יגאל 27 שנה. כל הזמן טענתי שהיות ואף ח"כ ימני לא מוחה, לא נלחם למען, צפוי שהמצב יחול גם על אסירים אחרים מסיבה לא ידועה. הם לא נותנים הסבר להחלטותיהם. זה לא תנאים שאפשר להחזיק בן אדם. מה הבן שלי בסך הכל עשה?".

5 צפייה בגלריה
מתוך הקמפיין של מר"צ-העבודה
מתוך הקמפיין של מר"צ-העבודה
מתוך הקמפיין של מר"צ-העבודה
(צילום: יח"צ)

רק בשבת האחרונה התבטאה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי ממפלגת ישראל ביתנו בשבתרבות בפתח תקוה אמירה שנויה במחלוקת בו ביקרה את תוצאות הבחירות ואמרה: "אומרים לי 'בחרו בו' (על נתינהו א.א). מחר יגאל עמיר יתמודד בבחירות ויבחרו בו, ואני חייבת להגיד שכנראה זה מה שיקרה הוא גם יקבל מנדטים, או שמחר יחליטו שהוא לא רצח את רבין אלא שהוא גיבור ישראל ומגיע לו צל"ש, את רוצה שאני אקבל את זה? לא".