עונת הרחצה נפתחה והדיווחים העצובים על תאונות טביעה הגובות חיים, אינם מאחרים להגיע. בצעד חשוב ויוצא דופן מבקש פול חכים, תושב רעננה, להטמיע בארץ חינוך להתנהגות נכונה בים, ומקים את משמר ההצלה הימי: Israel life saving federetion.
1 צפייה בגלריה
פול חכים (שני מימין) השבוע. "זו הגשמת חלום בשבילי"
פול חכים (שני מימין) השבוע. "זו הגשמת חלום בשבילי"
פול חכים (שני מימין) השבוע. "זו הגשמת חלום בשבילי"
(צילום: אסף פרידמן)
חכים הגיע לארץ מסידני שבאוסטרליה בשנת 1987. שם, הוא מעיד, כבר מגיל ארבע מתחילים לחנך ילדים להתנהגות בחוף: ממשמעות צבעי הדגלים ועד כיצד נוצר סחף. כל זאת, במסגרת תוכנית ניפרס ((Nippers הפועלת באוסטרליה כבר מעל 50 שנה ובשנים האחרונות היא מועברת גם בכמה מקומות בארץ. תוכנית ניפרס היא תוכנית חינוך בלתי פורמלית המלמדת ניהול בטיחות מים וטכניקות הצלה שונות. בחודש הבא היא תגיע גם לחוף זבולון בהרצליה. "בכל יום ראשון ניפגש עם ההורים לכמה שעות של פעילויות בנושא ואחר כך נעשה פיקניק. כולם נפגשים ביחד וזה מאוד מאחד", מספר חכים.
 חכים הוא מורה דרך המכיר את הארץ מצפונה ועד דרומה, אך גם הוא יודע שאת הים קשה להכיר על כל רבדיו, ועל כן יש לדעת כיצד להתנהג בו באופן הבטיחותי ביותר. "עכשיו, כשאין הרבה תיירים, אני מתעסק בחלום שלי להקים את העמותה 'משמר ההצלה הימי'", הוא אומר. "רק לפני שבועיים התחלנו את עונת הרחצה וכבר שבעה אנשים טבעו. באוסטרליה המשמעות של זה מאוד מובנת מאליו, ואני שואף שזה יהיה ככה כאן גם. כמו חומוס. בדי.אן. איי שלנו".
בעוד שבחוף הרצליה ניתן לראות אנשים מדלגים בין הדגלים כשהמציל אינו נמצא, באוסטרליה החוקים ברורים. "אם במקרה אתה בסחף, הרבה אנשים חותרים כנגד הסחף, אבל זה הדבר האחרון שצריך לעשות. צריך ללכת עם הסחף", מדגים חכים מה הוא מתכוון ללמד. "זה הדבר הראשון שאנחנו מלמדים ילדים – מה זה סחף, מה זה זרם, מהם הבורות בתוך הים ואיך להתנהג במצבי מצוקה".
 תוכנית ניפרס תיפתח בחוף הרצליה בחודש יולי הקרוב, לילדים בגילאי 7 עד 17, ואורכה יהיה שישה שבועות. כל הציוד הוזמן במיוחד מאוסטרליה. החל בגלשן מיוחד, המשך בחגורות הצלה ועד לביגוד ייחודי.
חכים וחבריו לעמותה שואפים להגיע לכל חופי הארץ: "הדבר הכי חשוב זה להציל חיים, ובעזרת השם נצליח להיכנס למשרד החינוך. באוסטרליה לומדים את הדברים האלה כבר בגן ילדים. בישראל כולם הולכים לים, אבל לא מבינים אותו".
במפגשי הלמידה יעברו המשתתפים בין תחנות המתמקדות במודעות בחוף, בטיחות המים ושמירה על הסביבה: החייאה ועזרה ראשונה, גלישה בגלשן הצלה מיוחד, כושר על החוף ועוד.
 כל העוסקים בדבר עושים זאת בהתנדבות. חכים עצמו נסע במיוחד לאוסטרליה על מנת לעבור הסמכה מתאימה: "יש לי את התעודה הרשמית ואת המדליות הנדרשות. זו הגשמת חלום בשבילי. שגריר אוסטרליה מאוד תומך בנו. אבא שלו ייסד את תוכנית ניפרס בדרום אוסטרליה".
על מנת להרחיב את הפעילות, מחפשים בעמותה ספונסרים: "באוסטרליה הבנקים תומכים בזה, גם ערוצי טלוויזיה מרכזיים וחברות נדל"ן גדולות. הסמלים שלהם מופיעים על הציוד וכולם מרוויחים".
"עליתי מסידני באוסטרליה לסידני עלי", מסכם חכים בחיוך. "והמוטו שלי הוא למנוע טביעות בארץ".