כ-350 עובדים במחלקת הספורט בעיריית רעננה, העובדים כמאמנים, קיבלו לפני כשבועיים מכתב מאגף משאבי אנוש בעיריית רעננה – המבשר כי התקבלה ההחלטה להעבירם ממעמד של עובדי עירייה, למועסקים על ידי עמותת ע.ל.ה (העמותה לקידום הספורט ברעננה).
1 צפייה בגלריה
עד השבוע או עד סוף השנה?
עד השבוע או עד סוף השנה?
עד השבוע או עד סוף השנה?
(צילום: יוגב עמרני)
חתימתם על הסכם חילופי מעסיקים היה תנאי לחזרתם לעבודה מחל"ת. "חזרנו לעבוד לאחר שביקשנו, ומאז כל הזמן יש רדיפות אחרינו. אומרים לנו שאם לא נחתום אנחנו מפוטרים", אומר אחד מהמאמנים, "בכוח האדם אמרו לנו שהם לא ישלמו לנו משכורת של החודש אם אנחנו לא חותמים". העובדים יצאו לחל"ת ב19 במרץ, עם פרוץ משבר הקורונה. "למה אתם מאיימים עלי? אני עובדת שם כבר המון שנים. אל תצמידו אותי לקיר", אומרת מאמנת וותיקה.
במכתב, נכתב כי אין כל כוונה לפגוע בתנאי העסקתם וכי זכויותיהם ישמרו – אך מנגד, טוענים העובדים כי ישנה משמעות רבה למעבר. "מנמיכים אותנו מעובדי עירייה לעובדי עמותה. למרות שהם אומרים שכל הזכויות הסוציאליות שלנו נשמרות – אנחנו מאבדים את הזכויות של עובדי עירייה. זה אומר שאם בקיץ יחליטו לפרק את העמותה, נצטרך לתבוע פיצויים מעמותת על"ה שיכולה להצהיר על פשיטת רגל. אנחנו הרבה פחות בטוחים כעובדי עמותה. אם כל הזכויות שלנו עוברות תחת העמותה, ומשהו קורה לה, אנחנו מפסידים את הפיצויים שלנו", אומר לנו מאמן ותיק בעיר.
העובדים טוענים כי מדובר בצעד דורסני, שנעשה באופן חד צדדי בשעת מצוקה כלכלית של רבים: "זה ניצול של משבר הקורונה בשעה שיש לנו משפחות להאכיל. איימו עלינו שמי שלא חותם מפוטר. יש שם סעיף, שאומר שאם אני אמצא איזשהו פגם בהתנהלות העירייה במעבר הזה ואני אחליט לתבוע את הזכויות שלי בעתיד, אני אצטרך לתת פיצויים לעיריית רעננה".
"יש בחוזה סעיפים שאנחנו פשוט לא מוכנים לחתום עליהם. אנחנו חותמים על זה שקיבלנו את כל הפיצויים שמגיע לנו, ושקיבלנו מספיק זמן לקרוא את החוזה. למה?", שואלת עובד וותיק בעירייה, "מהחוזה הבא הם יוכלו להרע לנו את התנאים, ולא תהיה לנו שום יכולת לערער על זה כי מדובר במעסיק חדש".
"אנחנו הרבה מאוד שנים בעירייה. אני רוצה להישאר ברעננה, אבל מכינים אותי לזה שאף אחד לא שומר על התנאים שהיו לי. הפרשות לפנסיה, שכר שעתי. אין לי שום הבטחה לשום דבר. אומרים שהתנאים שלי ישמרו – אבל אף אחד לא יכול להבטיח לי את זה", אומרת מאמנת בעירייה, "ביקשנו לסיים את העונה עוד שלושה חודשים, לסיים את החוזה הנוכחי שלנו, ואז לשבת מול עמותת ע.ל.ה. לספורט ברעננה יש הרבה הישגים ומדליות ואנחנו בדיוק המאמנים שמוותרים עליהם, כי אנחנו לא מוכנים לחתום בכל מחיר. אני לא מוכנה לקחת את הסיכון שבסוף העונה יביאו לי הסכם גרוע ואז אצטרך ללכת".
העובדים פנו להסתדרות העובדים המייצגת אותם, ושם נאמר להם כי מדובר בהפרת חוזה ובפגיעה בכוח הארגוני של עובדי העירייה.
מעיריית רעננה נמסר: "עיריית רעננה מסדירה את העסקת מדריכי הספורט דרך עמותת ע.ל.ה, כפי שמקובל בכל השלטון המקומי. העסקה דרך עמותה תייעל את מערך הספורט, תביא לסדר ארגון ואחידות בתנאים. חשוב לציין כי העירייה עשתה הסכם העברת זכויות. המדריכים עוברים עם כל הזכויות שלהם והתנאים שלהם לא ייפגעו כלל".