הפי אנד כבר לא יהיה לסיפור הזה: גם מתחם האירועים "בי הפי" ברעננה מצטרף לעסקים רבים אחרים וסוגר את שעריו אחרי 13 שנה, כתוצאה ממשבר הקורונה. לדברי הבעלים משה בוך, זה היה סוף ידוע מראש: "אנחנו כבר לא יכולים לעבוד מתחילת חודש מרץ, כי מדובר בעסק שהליבה שלו היא אירועים", הוא אומר.
1 צפייה בגלריה
משה בוך. "עדיין בהלם"
משה בוך. "עדיין בהלם"
משה בוך. "עדיין בהלם"
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם >>
להבדיל מעסקים אחרים שנסגרו ונפגעו בתקופת הסגר הראשון והשני, עסקי האירועים נפגעו לזמן ארוך יותר ובצורה רציפה יותר, בשל ההנחיות המגבילות את מספר האנשים שיכולים להימצא יחד בחלל סגור. "היו הרבה פיתויים, אבל אני לא מוכן לעבור על החוק", אומר בוך. "ויש גם אחריות אישית. אני לא רוצה ליצור מעגל של הדבקה.
"היתה תקופה שהגיעו בני נוער מתיכונים ברעננה ורצו לערוך אצלנו את נשף הסיום שלהם, אני לא הייתי מוכן. הם הלכו למקומות אחרים ונדבקו".
בוך מבין אמנם את הנחיות משרד הבריאות, אבל פחות מבין מדוע לא קיבל סיוע מהעירייה: "מעבר להחלטת הממשלה לתמוך בנו שלושה חודשים לא הייתה שום יוזמה עצמאית לסייע לנו. מה שהכי כואב לי בכל הסיפור זו העובדה שלאורך שנים שילמנו סכומי ארנונה מטורפים, ועכשיו, כשנקלענו למשבר, לא קיבלנו כלום.
"חשוב לי להוסיף שזה אינטרס של העירייה לסייע לעסקים, כי מי שמסבסד בשוטף את העירייה אלה בעלי העסקים. אם העירייה הייתה מסכימה להקפיא את הארנונה, סכום של כ־13 אלף שקל בחודשיים, כהלוואה עד שנקבל החזרים מהמדינה, הייתי נשאר. העירייה הפסידה, זהו גול עצמי, כי עסקים חדשים לא נפתחים בתקופה הזאת".
מה הלאה?
"אנחנו חושבים עכשיו. מבחינתנו אנחנו עדיין בהלם קרב. בתקופה האחרונה הייתי במשא ומתן להתנתק מחוזה השכירות. בסופו של דבר אנחנו ספגנו חלק והם ספגו חלק. המזל שלי הוא ששמרתי כסף בצד ולא נכנסתי לחובות או להלוואות של בנקים. אני תמיד הסתכלתי על המפה העסקית ושמרתי כסף ליום שחור, והנה הוא בא".
מעיריית רעננה נמסר: "העירייה פועלת רבות למען תמיכה בעסקים בעיר. ביוזמת ראש העיר בוטלה אגרת שולחנות וכסאות שנתית, עובדי עירייה הפעילו מערך שליחויות ללא תשלום לעסקים כדי לאפשר להם לפעול גם במהלך הסגר, העירייה הקימה פורטל עסקים המאפשר לכל העסקים בעיר לפרסם את עצמם בחינם, הוציאה חוברת פרסום עסקים שהופצה לכל בתי האב בעיר, מקיימת סדנאות שיווק דיגיטלי ומערכי תמיכה לעסקים, מחלקת שוברי קנייה ועוד. חשוב להבין כי ההחלטה על החזרים והנחות בארנונה היא בסמכותו הבלעדית של משרד הפנים ועל פי חוק אין לרשות יכולת לקבוע בתחום זה. עם זאת, העירייה החליטה ואישרה במועצת העיר להוריד את תעריפי הארנונה לשנת 2021, לתושבים וגם לעסקים".