בשבוע שעבר פורסם כי חברת מיי הריטג' הישראלית, העוסקת בתחום אילנות היוחסין ובדיקות DNA, מתגייסת למאבק בקורונה.
1 צפייה בגלריה
פרופ' ארליך. "נשאר מעט מאוד אוויר לנשימה במשק"
פרופ' ארליך. "נשאר מעט מאוד אוויר לנשימה במשק"
פרופ' ארליך. "נשאר מעט מאוד אוויר לנשימה במשק"
(צילום: פרטי)
בשיתוף ענקית הגנטיקה הסינית BGI, החליטה החברה להקים בישראל מעבדה לבדיקות קורונה. המעבדה תוקם ככל הנראה בפתח תקוה. על פי התוכנית, המעבדה תתחיל לעבוד בשבוע הבא ב-9 באפריל. יומיים לאחר מכן יתחילו להיבדק הדגימות. בשלב הראשון יהיה ניתן לערוך במעבדה 10,000 בדיקות ביום למרות שהציוד שבה מאפשר לבצע 20 אלף בדיקות ביום.
המדען הראשי של החברה, פרופ' יניב ארליך, הוא תושב רעננה. פרופ' ארליך (40) הוא מדען בעל שם בינלאומי המתמחה בגנטיקה. לפני מיי הריטג' שימש מרצה למדעי המחשב וביולוגיה ממוחשבת באוניברסיטת קולומביה.
השבוע סיפר על הבחירה הלא שגרתית של החברה - לרתום את הידע הרב שברשותה, וקשרי המסחר והמדע עם סין, לטובת המאבק בקורונה: "כבר בינואר הבנו שאנחנו צריכים להירתם למאבק בנגיף. אנחנו חברה שעושה בדיקות ויודעת לעבוד במעבדות. אנחנו עובדים ב-DNA והווירוס ב-RNA, אבל זה לא מאוד שונה. בפברואר היה דמה שיש האטה בהתפשטות המגפה, אבל לקראת סוף פברואר היא תפסה תאוצה מחוץ לסין. בשבועיים האחרונים חלחלה בנו ההבנה שבישראל צריך לעשות המון בדיקות, ויש לנו קשרים עם החברה הסינית אז החלטנו שנתרום את חלקנו למאמץ".
הגורמים המטפלים במאבק חלוקים לגבי מידת ההשפעה של הבדיקות."אני חושב שהניסיון בגרמניה וגם בדרום קוריאה הוכיח שבדיקות הן סופר חשובות. אי אפשר להחזיק את האוכלוסייה במצב של הסגר למשך חודשים. אם הקורונה לא תהרוג אותם אז תהרוג אותם הקריסה הכלכלית. נשאר מעט מאוד אוויר לנשימה למשק, אם בכלל. ברגע שעושים בדיקות בכמויות אפשר להתחיל לשחרר אנשים בידיעה שהם לא חולים ולא נדבקו. ככה הם יחזרו מהר למעגל העבודה. בכלל, המטרה היא לגרום לכך שמערכת הבריאות לא תוצף. אם תהיה פה הדבקה ללא שליטה נגיע למצב של איטליה".
אתם בקשרים יומיומיים עם סין, מה אתם יודעים על המצב שם?
"בסין זה כבר מאחוריהם. החברה שאנו עובדים איתה נמצאת במרחק של אלפי קילומטרים מוואהן, והם כבר חזרו לעבודה מלאה. אבל גם בוואהן מתחילים לראות שיש כבר תחבורה ציבורית. הכל חוזר לאט לאט לחיים. בארצות הברית כרגע יש יותר מקרים מוות מאשר בסין, זה פסיכי".