חנות הגלידות "גלידון" ברעננה היא אחד מתוך 700 מרכזי מסירה של דואר ישראל, ומוסרת אלפי חבילות מדי חודש לתושבי העיר. חנות הגלידות שמחיריה אטרקטיביים ביתור הפכה למקור עליה לרגל לתושבי העיר, מאז נפתחה לפני חודשיים אבל מה שמחמם את הלב עוד יותר הוא ההזדמנות שהמקום מעניק גם לצעירים עם מוגבלות להשתלב בשוק העבודה. הבעלים, גדעון שמואל: "אצלנו קבלה אינה רק דף חשבונית, והגביע האמיתי לא עשוי מוופל".
1 צפייה בגלריה
גדעון שמואל וחנות הגלידה
גדעון שמואל וחנות הגלידה
גדעון שמואל וחנות הגלידה
(צילומים: פרטי, דואר ישראל)
קראו גם >>>
"בהסתכלות לאחור, המהלכים האלה גרמו לעסק להתרחב, במקביל הרחיב את לב הלקוחות וחשוב מכך - את חיוכו של א' (22), צעיר עם מוגבלויות שעבורו עבודה בבית העסק היא עולם ומלואו", אומר גדעון שמואל (53), תושב ויליד העיר כפר סבא, בעלי חנות הגלידות "גלידון" ברחוב בורוכוב 3 סמוך לרחוב אחוזה ברעננה ובית הקפה "מנדרין", המעסיק בשני העסקים שבבעלותו אנשים עם מוגבלויות. בין היתר, גלידון מוסרת אלפי חבילות מדי חודש לתושבי רעננה וכפר סבא, אשר מגיעים לאסוף חבילה וגם קונים גלידה על הדרך.
שמואל מעסיק עובדים עם מוגבלויות שונות גם ב'גלידון' וגם ב'מנדרין', כאשר בגלידון הוא מוסר גם חבילות עבור דואר ישראל – נכנסים לקנות גלידה, ויוצאים עם החולצה שהזמנתם מ"עלי אקספרס": "השילוב בין מוצר כמו גלידה לקבלת חבילות דואר אינו טריוויאלי כלל, אבל את שניהם אנשים אוהבים ולהם מחכים, בפרט בחודשי הקיץ ולאחר הקורונה. אנו רואים התאוששות עצומה בשני העסקים, הציבור יוצא החוצה ורוצה ליהנות ממזג האוויר הנעים והתחושה שהקורונה מאחורינו. היכולת לשלב עובדים עם מוגבלות בעסק, היא התמורה האמיתית לי וגם ללקוחות: אם לקוח נכנס לחנות עצבני או כעוס, הוא תמיד ייצא עם חיוך, ואפילו עם ערך מוסף".
כיצד נוצר הקשר בינך לבין הצעיר עם מוגבלויות?
"חיפשתי עובדים למקום ברעננה ופרסמתי מודעה בעיתון מסוים. לאחר מספר ימים יצרה איתי קשר עובדת סוציאלית, והציגה בפני את האפשרות להעסיק אדם נהדר וחרוץ עם מוגבלויות. חשוב להדגיש השילוב של שני סוגי עבודות תחת קורת גג אחת הן במסירת חבילות והן בהכנת גביעי גלידה ללקוחות היא לא דבר של מה בכך. למרות האתגר, שמחתי לחנוך את הבחור, וזה אחד הדברים הכי טובים שעשיתי בעסקים שלי".
מרכז מסירת החבילות של הדואר נפתח בתוך 'גלידון' לפני כחודשיים, בסמוך לפתיחת החנות. בית הקפה 'מנדרין' בכפר סבא פועל למעלה משנה ונפתח בדיוק בתקופת הקורונה. הקשיים והאתגרים הקיימים בתפעול עסק המעסיק אנשים עם מוגבלות גדולים, כאשר פתיחת בתי עסק בתקופת הקורונה היתה מורכבת לא פחות: "התגובות מדהימות. זה נשמע מוזר שאדם נכנס לקנות גלידה לילד שלו, ויוצא עם נעלי עקב שאשתו הזמינה מעלי אקספרס. אבל התנועה בעסק גדלה משמעותית, גם ההכנסות והביקורות סביב מאוד טובות", מעיד שמואל, והתייחס לפידבקים מהעסקת אדם עם מוגבלויות: "בכל יום אני מדבר איתו ארוכות. מסביר, מכוון ומלמד. גם נושא ההכשרה כעובד במרכז המסירה שפועל בחנות מצריך שעות נוספות, אבל החיוך ואמירת 'תודה' של הלקוחות שמקבלים את הגלידה או החבילה מאותו בחור, פשוט שווה הכל".
איתן ערקובי, מנהל רשת מרכזי המסירה בדואר ישראל מספר כי "לחברת דואר ישראל מאות שיתופי פעולה עם עסקים קטנים ובינוניים ברחבי הארץ המוסרים מדי יום מאות אלפי חבילות לציבור, זאת בנוסף ל-600 סניפי הדואר. מאז פתיחת המודל של מרכזי המסירה השתפרה משמעותית שביעות הרצון של תושבי האזור וזמני ההמתנה בסניפי הדואר הסמוכים ירדו. בעיר רעננה יש לדואר 9 מרכזי מסירת חבילות בנוסף ליחידות הדואר, והמודל שראינו ב'גלידון' הוא מודל מרחיב לב, שמאפשר גם לנו כדואר להיות שותפים לעשייה המשמעותית הזו של גדעון, ולהחזיר לקהילה בה אנו פועלים".
לסיכום אמר שמואל: "תמיד רציתי לחזק ולרתום אנשים עם מוגבלויות לעבודה ופעילות כללית מסודרת ונורמטיבית. הם אחד האדם ומעל זה. זוהי זכות עצומה להעסיק אדם כה מיוחד, וכשאתה רואה את הקבלה, ההכלה והסובלנות בה הלקוחות מגיבים וממתינים לקבלת שירות, זה מחמם את הלב. אין לי ספק שבעתיד אגייס אנשים נוספים עם מוגבלויות. הם חלק אינטגרלי מהחברה שלנו, וחובתנו כחברה לעטוף אותם ולתמוך בהם".

לעדכונים - חדשות רעננה