תושבי רחוב אלפסי ברעננה התבשרו בשבוע שעבר, כי ועדת התכנון והבנייה אישרה את הקמתו של בית חב"ד בלב שכונתם. החלטת הוועדה התקבלה לאחר 23 שנות מאבק מתמשך. מצד אחד — אנשי חב"ד, המבקשים להקים מרכז חדש וגדול ברעננה, ומהצד השני — תושבי האזור, שטוענים: "השכונה אינה ערוכה למרכז בסדר גודל כזה".
המאבק סביב בית חב"ד התחיל כבר בשנת 1993, כשיעוד השטח שונה מ"שטח ציבורי פתוח", ל"שטח למבנה ציבורי". שלוש שנים לאחר מכן, החליטה העירייה להקצות את השטח לבניית בית חב"ד, ונחתם חוזה בין חב"ד לעירייה. בתוכנית המקורית שהגיש הארגון, דובר על הקמת מבנה, הכולל בין היתר: גני ילדים, בית כנסת, בית מדרש, ספרייה, חדר מולטימדיה, חדרי חוגים ולימוד, אולמי הרצאות וחניה מקורה ל-22 מכוניות. כששמעו תושבי השכונה על הכוונה להקים מרכז בסדר גודל עצום בקרבם, קם רעש גדול, והחל מאבק נגד ראש העירייה דאז, חיים בילסקי. לאחר שהנושא נידון בבית המשפט העליון, התקבל הסכם גישור בשנת 2001, שעל-פיו העירייה התחייבה למצוא מקום חלופי עד שנת 2004, ולהעמיד לרשות בית חב"ד מבנה לגן ילדים ברחוב רבוצקי. 11 שנים לאחר מכן גילו תושבי השכונה, כי הנושא עומד שוב על הפרק ונחתם היתר בנייה לשטח המקורי ברחוב אלפסי. הנושא הגיע עד לשר הפנים, וזה קבע, כי יש להקצות את השטח לבית חב"ד.
1 צפייה בגלריה
בית חב"ד רעננה
בית חב"ד רעננה
בית חב"ד רעננה
(צילום המחשה: מסך)
ב-2018 עלה הנושא שוב לדוכן הדיונים. תושבי השכונה גילו, כי היתר הבנייה לחב"ד נמצא בשלבים מתקדמים לקראת אישור בעירייה. התושבים טוענים, כי הוזמנו לדיון בהתנגדויות בשבוע שעבר, והדיון בוטל; וכי לבסוף, לאחר 23 שנה של מאבק, נודע להם מ"מיינט רעננה" כי התקבלה ההחלטה להקים את בית חב"ד. "אנחנו מתנגדים לכך. רוב השכונה חילונים. הקרקע היא ציבורית ובבעלות העירייה, זה אומר בבעלות כלל תושבי העיר, ולכן היא צריכה לשמש את כלל הציבור לצרכים קהילתיים", כתבו התושבים במכתבם, "ולא רק את הציבור הדתי, שכרגע כלל אינו סובל, עם שפע של בתי כנסת באזור שלנו לכל מגוון הזרמים האפשריים. האם העירייה ניסתה לבדוק את רצון התושבים?"
עוד לדבריהם, "באזור שלנו נמצאים מועדון השחר, בית ספר מיתרים, בית איזי שפירא, מגרש הטניס העירוני, מגרש כדורגל, מטווח ירי, סניף בני עקיבא, תיכון מטרווסט וכמובן המקווה. אין בכל רחבי העיר מקבץ דומה של מבני ציבור".
תושב השכונה המתנגד להקמה, אומר: "המאבק המשפטי נמשך יותר מ-20 שנה ובסופו נודע לנו, בשנייה האחרונה, שמשרד הפנים אישר, כי לא פירסמו בגלוי. עשו פה מחטף".
יו"ר חב"ד רעננה, הרב אליהו שדמי בתגובה: "בית חב"ד רעננה עבר מהלך הזוי במשך 22 שנה, שבמהלכו הצליח להגיע באופן חוקי להיתר הבנייה. בשנת 2000 קיבל בית המשפט המחוזי פסק דין שבו נכתב: 'מולאו כל דרישות חוק התכנון והבנייה', וחייב את עיריית רעננה לחתום על היתר בנייה. בעניין התושבים נכתב שם, כי אינם יכולים להתערב בשיקולי הרשות בנתינת היתר בנייה על פי התב"ע. בשנת 2013 נמחקו בעליון הערעורים של התושבים והעירייה. כמה חודשים לאחר מכן אישרה הוועדה המחוזית כי 'המטרה שלשמה מוקם בית חב"ד ברחוב אלפסי 25 תואמת את השימושים המותרים על פי התוכניות שבתוקף'. בשנת 2014 אישר שר הפנים את העברת הזכויות במגרש להקמת בית חב"ד. האם כל הנזכרים לעיל הם בורים, והשכל והחוכמה קיימים רק אצל כמה שכנים צעקנים?
"בית חב"ד פעל בהתאם לפסקי הדין ולהחלטת הרשות, מילא את כל הדרישות לצורך קבלת ההיתר והתאים את המבנה לכל הדרישות הקפדניות והמחמירות של גורמי התכנון".