כ־70 תלמידים בכיתות ט' עד י"ב מהרצליה רעננה, כפר סבא רמת השרון והוד השרון המוגדרים כבני נוער בסיכון יפתחו בשבוע הבא שנת לימודים נוספת בבית הספר "מפתן ארז" בהרצליה.
1 צפייה בגלריה
ליפסמה. "מרגש אותי לראות את הבוגרים משתלבים בצבא ובאזרחות"
ליפסמה. "מרגש אותי לראות את הבוגרים משתלבים בצבא ובאזרחות"
ליפסמה. "מרגש אותי לראות את הבוגרים משתלבים בצבא ובאזרחות"
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם >>
בית הספר היה פתוח במשך כל חופשת הקיץ וכשלושים תלמידים הועסקו בסדנאות וקיבלו שכר מעיריית הרצליה. להבדיל מבתי ספר רגילים, אם לא יהיה סגר, כאן ילמדו ויעבדו חמישה ימים בשבוע, בלי קפסולות ובלי "זום". "הילדים האלה זקוקים למסגרת קבועה, טוטאלית, עוטפת, רגשית וחמה שתעניק להם ביטחון, וכיוון שמדובר בלמידה יצרנית הם חייבים להיות בבית הספר יומיום, מבוקר עד ערב", מסביר מנהל בית הספר אמיתי ליפסמה. "בתקופת הסגר השתדלנו לשמור איתם על קשר באמצעות ה'זום' אבל זה לא היה קל, והעבודה בסדנאות הופסקה לגמרי, כמובן".
במהלך השנה, תלמידי המגמות לרתכות (מסגרות), נגרות ודפוס דיגיטלי עובדים בסדנאות, מייצרים מוצרים שהוזמנו מבית הספר, ומשווקים אותם ללקוחות. עיריית הרצליה היא הלקוח הגדול ביותר ועבורה מייצרים מתקנים לאופניים, מחסומים לאצטדיון, דלתות למקלטים, ארוניות ציוד ומשחקים לגני ילדים וארוניות להפקדת טלפונים ניידים בבתי הספר; וללקוחות אחרים מגיני הוקרה, חולצות מודפסות ותמונות לחדרי ילדים. "התלמידים מייצרים בהנחיית המורים המקצועיים משלב התכנון והשרטוט הטכני ועד הייצור", מדגיש מנהל בית הספר, "כל מוצר מתומחר, והתלמידים מקבלים לכיסם את כל ההכנסות ממכירתו לאחר קיזוז הוצאות הייצור, כמובן. לחלק מהתלמידים מדובר בדמי כיס, אחרים מכסים בסכומים האלה חלק משכר הלימוד".
כעשרים מהתלמידים תושבי הרצליה, השאר מרמת השרון, רעננה וערים אחרות. התלמידים מוקפים עובדים סוציאליים, יועצים, פסיכולוגים ומטפלים באמנות, וזוכים לארוחות המבושלות במטבח המקומי.

תוכניות לימוד

לדברי ליפסמה, גם השנה יימשכו התוכניות הייחודיות, כמו חינוך למעורבות וסולידריות חברתית. "אימצנו את בית הספר לחינוך מיוחד 'אופק' בהרצליה, אימצנו מרכז לגמלאים ובית אבות ואנחנו מציעים לבני הגיל השלישי להסתפר במגמה לעיצוב שיער שלנו. אימצנו את מחלקת הילדים ב'בית לוינשטיין', עבדנו יחד עם עמותת נחו"ש לנפגעי חוט שדרה. השנה נצטרך להיות יצירתיים כדי לשמר את הקשר הזה תוך שמירה על המגבלות".
בסיום לימודיהם ייבחנו התלמידים בבגרות טכנולוגית ויזכו לתעודת סיווג מקצועי, החשובה ביותר לעתידם. "לא סתם אני נמצא במסגרת זו הרבה שנים", אומר ליפסמה (58), המנהל את בית הספר זה 22 שנה, "מבחינתי זה מפעל חיים ואמונה באותם חניכים שיכולים לעשות שינוי אמיתי, להשתלב בחברה ולתרום לה. מרגש אותי כל פעם מחדש לראות חניכים מתגייסים לתפקידים משמעותיים לצבא, גולני, סיירות, תפקידים מקצועיים כרתכים וגרפיקאים, משתלבים במעגל העבודה ופותחים עסקים עצמאיים".
בבית הספר כבר נערכים להכרזה על סגר נוסף. "נאמן את הילדים ללמידה מקוונת. אין ספק שהקורונה עזרה לנו להתפתח ברמה הדיגיטלית", אומר ליפסמה.
הוא מספר כי "בתקופת הקורונה סייענו למשפחות נזקקות מהרצליה, באמצעות מחלקת הרווחה העירונית, כמובן. אנחנו בקשר גם עם מחלקות רווחה בערים אחרות כדי לסייע למשפחות שמגיעות משם. קיבלנו גם אישור מיוחד להמיר סכום מסוים מתקציב ההזנה לטובת סיוע למשפחות".
בית הספר מפוקח על ידי האגף לשיקום נוער במשרד הרווחה, אגף שח"ר במשרד החינוך ועיריית הרצליה. "עם כל כך הרבה אבות אנו מרוויחים מכולם", אומר ליפסמה, שמביע שביעות רצון מהתקציב שהוא מקבל ממשרד הרווחה וגם מתמיכת העירייה. "כל מה שאני צריך - אני מקבל".