היא האישה היחידה שמכהנת כראש רשות מבין 20 ראשי רשויות הסובבות אותה, היא חושבת שקיימת עדיין אפליה מגדרית גם בפוליטיקה, מספרת בגילוי לב על מחלת הסרטן שפקדה אותה לפני שבע שנים, רגשי האשמה על מות אביה שנפח את נשמתו האחרונה כשהוא מחזיק בידה עדיין מהדהדים בה ולעולם היא לא תשכח את "הרגע הזה שבו את מסתכלת בחלון ורואה את הבן שלך בן ה-6 נמצא בין חיים למוות". יו"ר מועצת דרום השרון אושרת גני גונן, אמא לארבעה ילדים, שחגגה לפני כחודש יום הולדת 50 בשיחה פתוחה וחושפנית מתמיד: "אישה חזקה צומחת ממשברים".
7 צפייה בגלריה
אשרת גני גונן השבוע בביתה. "נשים יכולות לשבור כל תקרת זכוכית אם יאפשרו להן"
אשרת גני גונן השבוע בביתה. "נשים יכולות לשבור כל תקרת זכוכית אם יאפשרו להן"
אשרת גני גונן השבוע בביתה. "נשים יכולות לשבור כל תקרת זכוכית אם יאפשרו להן"
(צילום: ריאן)
קראו גם >>>

קשורה לאבא

הטלפון מצלצל כשמונה שעות אחרי הראיון שערכנו בצהרי יום שני השבוע. על הקו אושרת גני גונן, יו"ר מועצת דרום השרון שהשבוע מציינת חצי קדנציה מוצלחת מאז נבחרה: "השיחה בינינו הייתה הפעם הראשונה שנחשפתי בצורה כזו", אמרה, "התלבטתי ארוכות אם אני ערוכה לפרסום הזה והגעתי למסקנה שכן, הגיע הזמן שגם נשים יגלו עוצמה ולא יפחדו ממה אחרים יגידו ומהחשש שמא ירחמו עליהן. מבחינתי זה שיוויון וזו אמירה חזקה בטח לקראת יום האישה הבינלאומי".
היא נולדה במושב נווה ימין להורים ניצולי שואה. אביה שכנער נלחם בפרטיזנים עלה לכפר סבא הערבית בגיל 16 ("הוא שיקר לגבי גילו כדי להלחם במלחמת השחרור") שם הכיר את אמה וייסד את המושב וגם לימים עמד בראשו: "רק אני לא יצאתי חקלאית במשפחה", היא צוחקת, "שני אחיי וכמובן אבי ואמי עסקו כל הזמן במשק החי והצומח שהיה לנו. הייתי מאוד קשורה לאבי, שני ההורים שלי לא למדו, הם עסקו בהישרדות אבל הייתה להם חוכמה בלתי רגילה. אמא עבדה קשה במשק ולא ויתרה לרגע על חיי המשפחה ואבא שכל חייו היה פטריוט עם נתינה אינסופית.
7 צפייה בגלריה
 "ניצלתי הודות לגילוי ואבחון מוקדם"
 "ניצלתי הודות לגילוי ואבחון מוקדם"
"ניצלתי הודות לגילוי ואבחון מוקדם"
(צילום: ריאן)
"הייתי מאוד קשורה לאבא שלי ואני מאוד מתגעגעת. לצערי, הוא נפטר לפני עשרים שנה בגיל 69 לאחר אירוע לבבי. במשך שנים הייתי אכולת רגשות אשמה לגבי מותו. רציתי לשמח אותו ולקחת אותו לים המלח לסוף שבוע והוא לא רצה ואמר שהוא לא בריא מספיק. אבל התעקשנו לשמח אותו. בלילה, בחדר במלון, הוא לא חש בטוב וחווה התקף לב, נכנסתי אליו, החזקתי לו ביד ואמרתי לו 'אבא, תחזיק מעמד עוד קצת עד שיגיעו הרופאים'. הוא אחז בידי ואמר לי שהגיע זמנו, וזהו, לבו נדם כשידו בידי".
מיתרי קולה של אושרת חושפים את סערת הנפש הרוגשת בה כשהיא נזכרת בחוויה שהייתה אחת משלושה משברים שעיצבו את עולמה והביאו אותה כיום להפוך לאחת הנשים המבטיחות בפוליטיקה הארצית והמקומית, משברים שעליהם היא תרחיב בהמשך.

"נשים מנהלות טוב יותר"

אושרת החלה את דרכה כרכזת הנוער במועצה האזורית דרום השרון ועוד בתקופת התיכון היא החליפה ליום אחד את ראש המועצה המיתולוגי אברהם לזר וידעה כבר אז שזה מה שהיא רוצה לעשות כשתהיה גדולה ("אני זוכרת כשישבתי על הכיסא אז ביום חילופי תפקידים, אמרתי לעצמי זה מה שאני רוצה להיות"), בצבא כיהנה כקצינת חינוך ("שם הכרתי את דרור, בן זוגי לחיים ולדרך"), יש לה תואר ראשון ושני בחינוך, אך היא החליטה דווקא לפנות לשירות הציבורי ("העשייה למען הציבור בוערת בי מקטנות"), היא כיהנה במספר תפקידים בכירים בעיריית כפר סבא עד שהפכה למנכ"לית הראשונה של העיר מאז הקמתה. כבר אז, אגב, העלתה את מספר הנשים המנהלות בעירייה ל-60% ומינתה לראשונה מהנדסת עיר – אישה. "אגב", היא מדגישה, "מאז שנכנסתי לתפקידי במועצה האזורית יש כ-80% נשים במגוון תפקידים הכוללים את רוב שדרת הניהול הבכירה".
חווית אפליה על רקע מגדרי?
"לא יכולה לומר שבאופן אישי היו לי חסמים, אבל בהחלט נתקלתי באפליה, גם בפוליטיקה, כלפי נשים אחרות. אני זוכרת שכסמנכ"לית משאבי אנוש בעיריית כפר סבא אחד מהמנהלים הבכירים מאוד שהיו בוועדה לאיתור מנהל מחלקה אמר שהוא לא מעוניין באחת המועמדות כי 'היא אימא לילדים והעבודה תובענית ודורשת גם שעות אחר הצהריים והערב'. עצרתי אותו ואמרתי: 'סליחה, ולי אין ארבעה ילדים עכשיו בבית, אני לא יושבת איתכם כאן בערב?'.
זה לא קשה?
"זו עבודה מסביב לשעון, וגם כשנמצאים בבית עובדים וזו דריכות ואחריות ומחויבות והמשפחה מתגייסת לעזור והם חלק מהחיים והעבודה ואין הפרדה. יש לי ארבעה ילדים: סתיו הבכורה קצינת סימולטור בצה"ל, שחר בן 19 במכינת הקד"צ 'מנשרים קלו', ויובל ועומר התאומים שלי בני ה-16. אני מאוד טוטאלית בכל הקשור לניהול חיי משפחה וקריירה. אין סיבה שבשנת 2021 מישהי תצטרך לבחור בין תפקידה כאם, כבת זוג וכאשת קריירה מצליחה. נשים מנהלות טוב יותר, אין להן אגו והן מאוד ענייניות, זו גם הסיבה שבשעת משבר הקורונה רוב הנשים שניהלו בעולם את המשבר הצליחו.
7 צפייה בגלריה
גני גונן עם המשפחה. "אני טוטאלית בניהול המשפחה והקריירה"
גני גונן עם המשפחה. "אני טוטאלית בניהול המשפחה והקריירה"
גני גונן עם המשפחה. "אני טוטאלית בניהול המשפחה והקריירה"
(צילום: פרטי)
"במקרה שלי, אמא שלי עזרה לי המון בגידול הילדים, למעשה הם גדלו על ברכיה, אבל מלפני שבע שנים כשהיא חלתה, בעלי דרור, שהוא השותף והאהוב שלי מגיל 19, החליף אותה. הוא אחראי על הכביסות ועל ההסעות והוא עוד עובד כמנכ"ל חברת הייטק גדולה בצפון. אני גדלתי בבית של עבודה קשה, של חקלאות ו'מלח הארץ' שהקושי הזה מחוויר לעומת הקשיים שהם חוו והצליחו לעבור אותם, לכן כואב לי כל כך שיש כאלו שמזלזלים בהם, כמו האמירות המקוממות של ראש עיריית כפר סבא, רפי סער".

מתח עם השכנה

דבריה על ראש עיריית כפר סבא, מצריכים רקע קטן: אושרת מנהלת ביד רמה את המאבקים הכי גדולים ומוכרים מול משרדי הממשלה השונים והערים הסמוכות לשמירה על הריאות הירוקות האחרונות באזור המרכז. 22 מאבקים בו זמנית הכוללים מאבק נגד הקמת מוסך רכבות בן 400 דונם של המטרו בגוש דן ("הדפו") אצלה במועצה; הקמת שתי תחנות כוח מזהמות בלב השרון, התמודדות חסרת פשרות נגד טרור חקלאי בשל הקרבה לקו התפר והפרצות בגדר ובעיקר המאמץ לשמירת צביונה הכפרי-חקלאי של דרום השרון. בנוסף, מאז הבחרה לראשות המועצה, קידמה את פיתוחו של פארק העסקים והתעשיות הראשון בדרום השרון בסמוך לכפר סבא, שאמור "להוות עוגן לחוסנה הכלכלי של המועצה ויזמן הזדמנויות תעסוקה ופיתוח כלכלי".
7 צפייה בגלריה
רפי סער
רפי סער
סער. "מזלזל בחקלאים"
(צילום פרטי)
המאבקים הללו, שמחייבים שיתוף פעולה הדוק עם עיריית כפר סבא והעומד בראשה רפי סער הם הרקע למתיחות הרבה בין שתי הרשויות, מתיחות שהגיעה לשיאה בשבוע שעבר עת פורסמו דבריו של סער לפיהם "החקלאים מתנהגים בחזירות". בשביל אושרת, כמו שהבנתם, האמירה הזו, המשך ישיר למתיחות הקיימת כבר בינה לבין סער, "כוונה ישירות למשפחתי החקלאית, שנלחמו בחירוף נפש להקים את הארץ ולפתח אותה. הם נוהגים בחזירות?", היא נסערת, "אני חייבת להבהיר בהקשר הזה, ברור לי שעיר צריכה להתפתח, אני בראשות מועצה שמאגדת בתוכה 20 מושבים, 7 קיבוצים, 3 יישובים קהילתיים ואת המרכז האקדמי בית ברל. היא משתרעת על שטח של כ-95 אלף דונם וגובלת ב-22 רשויות אחרות, לכולם יש צרכים, ותמיד אנחנו מגיעים להבנות. רק עם ראש עיריית כפר סבא אני לא מסתדרת. למה? כי הוא נוהג באיזה סוג של אימפריאליזם, השתלטות עוינת.
7 צפייה בגלריה
פדלון. "אין מנהיגות, אין משילות, אין ניהול"
פדלון. "אין מנהיגות, אין משילות, אין ניהול"
פדלון. "מנטור עבורי"
(צילום: אלי דסה)
"הרי אני מכירה את תוכנית המתאר של כפר סבא, הייתי המנכ"לית של העירייה עד לפני כשלוש שנים, אני יודעת שמתי שצריך, המועצה תאפשר הרחבה, זה בסדר. יש לכפר סבא עוד אפשרות להוסיף 17 אלף יח"ד דיור כולל התחדשות עירונית, למה ללטוש עיניים ועוד לאזור תעסוקה כדי לבנות עליו עוד ועוד.
7 צפייה בגלריה
ברוידא. "הגענו להבנות"
ברוידא. "הגענו להבנות"
ברוידא. "הגענו להבנות"
(צילום: אסף פרידמן)
סער מעוניין להכפיל את אוכלוסייתה של העיר בזמן כהונתו. הוא מודע לעובדה שכפר סבא לא ערוכה מכל בחינה שהיא, תחבורתית ותשתיתית, להכפלה של התושבים? אני חושבת שהציבור בעצמו מעוניין בריאות ושטחים ירוקים מסביבו. תושבי המועצה נהנים מכפר סבא, ותושבי כפר סבא נהנים מהתיירות הירוקה בחורש ובטבע הסובב אותם, הם לא רוצים להיות מוקפים בטון.
7 צפייה בגלריה
אמיר כוכבי
אמיר כוכבי
כוכבי. "יחסים מצוינים"
(צילום: גיל לרנר)
"צר לי מאוד שהוא מתנהג ככה, אני ביחסים טובים מאוד עם פדלון ראש עיריית הרצליה שהוא סוג של מנטור עבורי שנותן לי עצות טובות, עם אמיר כוכבי אני ביחסים מצויינים ובלי קשר אני חושבת שהוא ראש עיר טוב וחכם, גם עם חיים ברוידא יש לי קשרים טובים ואפילו הצלחנו להגיע להבנות לגבי שטחים בגבעת ח"ן. אבל עם סער יש לי בעיה ואני אומרת שחבל שנמשיך במלחמה הזו כי כולנו נצא מופסדים בה".

"אמא אני רוצה לחיות"

אושרת מבקשת להתרכז פחות בראש עיריית כפר סבא ויותר בסיכום חצי הקדנציה שלה שבמהלכה תלמידי דרום השרון מובילים באחוז הזכאות לבגרות ("המועצה שומרת על ממוצע של 98.5% זכאות"). כמו כן כ-30% מבני הנוער מתנדבים למכינות קדם צבאיות ולשנות שירות ו- 98% מהם מתגייסים לשירות משמעותי לצה"ל. וגם "לראשונה בהיסטוריה של המועצה אושר במליאה תקציב השקעה ייעודי בתשתיות ובינוי ביישובים".

הלהט בדבריה ניכר ואושרת לא שוכחת לרגע מאין היא באה ואילו משברים היא הייתה צריכה לעבור כדי להגיע לכך. כמו המקרה לפני כעשור עת בנה יובל, בן השש בזמנו, חזר מטיול בוייטנאם והתלונן על כאבים באגודל: "חשבתי שזה כלום והוא מחפש תשומת לב והגעתי כדי להיות איתו", היא משחזרת, "הזמנו רופא שאמר שאם זה יתנפח ויהיה חום נצטרך לקחת אותו לבית חולים. בערב זה התנפח מאוד ולקחנו אותו לשניידר. הרופאים לא ידעו מה יש לו אבל לחץ הדם שלו היה נמוך עד שהם חשבו שהמכשיר מקולקל. לפתע נכנס רופא אחד ואמר שיש לו הרעלת דם חמורה עקב חיידק טורף והוא בסכנה גדולה. הייתי בהלם. לא הבנתי מה מדברים, אני זוכרת שהבן שלי שמע את הרופא ואמר לי: 'אמא, אני לא רוצה שיטרפו אותי, אני רוצה לחיות'. אמרתי לו הכול בסדר, לא הבנתי כמה המצב חמור. לפתע כל המערכות שלו קרסו והוא הובהל להחייאה בטיפול נמרץ.
"הייתי בהתמוטטות ממש, אני זוכרת שעמדתי מול החלון שם ורואה שמנסים להחיות אותו והאחות רוצה לתת לי זריקת הרגעה, ואני אומרת לה: 'בשום אופן לא, אני רוצה לראות מה עושים לבן שלי, אמא שלו חייבת להיות איתו גם ברגעים הכי קשים'. תודה לאל הוא בריא היום ויצא מזה, אבל נותרה בי צלקת מהחוויה ההיא, צלקת שהיא עד וזכרון שנטבע בי שהכול רגעי וזמני וצריך להתעסק במה שחשוב בחיים, רק בעיקר ואף פעם לא בתפל".

מחלת הסרטן

כשלוש שנים אחרי הטראומה ההיא חוותה אושרת גני גונן משבר נוסף, הפעם הוא היה קשור בעצמה. היא גילתה שיש לה גידול סרטני בשד: "זה היה לפני שבע שנים ואני לראשונה חושפת את זה, הייתי רגע לפני המינוי שלי למנכ"לית עיריית כפר סבא, וניצלתי הודות לגילוי ואבחון מוקדם. אלו היו שנים מאוד קשות בהן הייתי צריכה לתמרן בין משפחה, קריירה כמנכ"לית וכמובן טיפול במחלה. עשיתי את זה בשקט, לא רציתי שאף אחד יידע, חששתי שירחמו עליי, למעט יהודה (בן חמו א.א) וכמובן המשפחה אף אחד לא ידע, ככה רציתי שזה יהיה".
למה?
"אולי זה יצא ממקום של אישה שלא מעוניינת לגלות חולשה, לא חשבתי על זה לעומק, כן אמרתי לעצמי שאני לא מעוניינת שזה יוודע כדי שאף אחד לא ירחם עליי. גם לפני שהתמודדתי לבחירות במועצה חששתי מאוד שאם אחשוף את זה אנשים יגידו 'היא עושה ניצול פוליטי של המחלה'. חששות שאולי קיימות רק בנשים שבמשך שנים היו בעולמם של גברים. אבל הפעם החלטתי שאני כן חושפת את זה, ראשית, כי יש לי רגישות מאוד גדולה לנושא, במועצה אני נותנת דגש לפעילות, תמיכה עידוד וסיוע לחולי סרטן. ושנית, חשוב לי להעביר מסר לכל הנשים ללכת להבדק, זה מציל חיים, זה הציל אותי".
השיחה נמשכת, ואושרת, אישה עם עוצמה נשית של "אחת מול כולם", מפטירה: "כן, נשים צומחות ממשברים, הן יכולות לשבור כל תקרת זכוכית אם רק יאפשרו להן".

תגובת עיריית כפר סבא: "מציעים לה להתמקד בעשייה"

"כפר סבא פועלת למען תושביה ובאחריות כלפי תושבי האזור כולו בסוגיות רבות שנוגעות לשמירה ולשיפור איכות חיי התושבים, דוגמת המאבק בתחנת הכוח. הביקורת אותה מעלה ראש המועצה בנוגע לתוכנית תמ"ל 1088 תמוהה שכן היא נולדה וקודמה בעת כהונתה כמנכ"לית עיריית כפר סבא החל מ-2013 ובינואר 2018 הוכרז בקבינט על קידומה בותמ"ל.
תוכנית זו תאפשר קידום ופיתוח תשתיות, וכביש שמחבר את צדה הצפוני של כפר סבא למערכות תחבורה וקרקע משלימה לפיצוי היזמים של תוכנית הפינוי-בינוי בשכונת יוספטל ודיור בר השגה לזוגות צעירים. "תהליכי פינוי-בינוי מקודמים במטרה שתושבי השכונות ייהנו מחלוקה צודקת של נכסי המדינה על מנת לתקן עוולות עבר. התנגדותה של ראש המועצה לכך ורצונה להשאיר את תושבי יוספטל מקופחים, מנותקת מהמציאות.
העירייה תמשיך לפעול למען רווחת וטובת תושביה ואנו מציעים לאושרת גני-גונן להתרכז בעשייה למען תושביה ולהתמודד עם משבר האמון שיש לה עמם, לאחר שבחרה להתנהל בחוסר יושרה כלפיהם בעניין הדפו.
"אין בכוונתנו להתייחס לשאר אמירותיה מפאת הכבוד לתפקיד בו היא נמצאת. הציבור ישפוט את השתלחויותיה משוללות האמת".