השבוע הגיעה ישראל לשיא במספר החולים קשה בנגיף הקורונה. לדבריו של אריה ליפו, 47, מהוד השרון, ניתן להקל על החולים ואף במקרים מסוימים לסייע להם לטענתו להרפא מהמחלה דרך שיטה חדשנית - "כינור לב" - אותה ייסד אביו ד"ר מרדכי ליפו, שיטה המשלבת האזנה למוזיקה ומבוססת בחלקה גם על המדע.
2 צפייה בגלריה
אריה ליפו, מיישם את השיטה
אריה ליפו, מיישם את השיטה
אריה ליפו, מיישם את השיטה
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
לדברי ליפו, השיטה הזו הצליחה, עד כה, להציל עשרות מטופלים בהם טיפל, מהם מפורסמים כמו הרב חיים קנייבסקי, הרב דוד יוסף והרב צבי טאו, ויש לה גם אפליקציה אותה ניתן להוריד חינם, או כאפשרות טיפול אישי הכולל חיישני ניטור מדדים, בתשלום: "וכל מי שבאמת נזקק נבוא לקראתו. הכסף לא מהווה חסם לקבלת טיפול", מבהיר ליפו.
2 צפייה בגלריה
ד"ר מרדכי ליפו
ד"ר מרדכי ליפו
ד"ר מרדכי ליפו
(צילום: פרטי)
במשרד הבריאות לא בדיוק יודעים איך להתייחס לשיטה: מצד אחד, היא מבוססת על ביו-פידבק (משוב ביולוגי) שיטת טיפול באמצעות מערכת ממוחשבת המנטרת מדדי גוף. מצד שני, טרם נבחנה אמפירית וקלינית כמועילה בטיפול במחלות כלשהן.
"השיטה היא להשמיע מוסיקה לפי קצב הלב, בצורה מאוד מדויקת", אומר ליפו, "קצב הלב קשור למערכת העצבים. כולנו יודעים שכאשר אדם מתרגש הלב פועם מהר יותר וכשאדם שומע את השינויים הדקים בקצב הלב שלו הוא לומד לאזן את מערכת העצבים האוטונומית.
איך זה עובד?
"במהלך הטיפול שמים את החיישן על האצבע, שמים אוזניות, מפעילים את האפליקציה עם מוזיקה לבחירה ומתחילים לעשות נשימות מונחות איכותיות תוך הקשבה לניגון המשתנה בקצב דופק הלב. כך המח שומע את השינויים בקצב פעימות הלב בעזרת המנגינה שמשתנה לפי קצב הדופק. גל השתנות קצב דופק הלב (HRV), משקף מעבר של המערכת העצבית האוטונומית (ANS) ממצב דחק למצב הרפיה עד שמגיעים למצב של איזון כלל המערכות הפנימיות בגוף ובנפש".
אז זה טיפול אלטרנטיבי?
"זהו טיפול משלים. וחלילה אינו תחליף לחיסון או טיפולים אחרים. אלא בנוסף. הייחוד שלו, כאמור, הוא שניתן לעשותו גם בבית, וגם כאמצעי מונע. אין לזה תופעות לוואי. זה רק יכול לעזור.
ליפו, נשוי ולו שבעה ילדים. בצה"ל שירת כקצין לוחם וכחובש קרבי, ולאחר מכן התמקד בהוראה וחינוך.
אם השיטה אינה מזיקה מדוע משרד הבריאות אינו מיישם אותה, או לפחות מאפשר אותה "כטיפול מוכר"?
"אבי ניסה לפנות לגורמים במשרד הבריאות וטרם ענו לו. היו כמה אפשרויות מחקר. בהדסה הייתה תכנית לבדוק את ההשפעה על מניעת התקפי לב, קיבלנו את האישורים אבל זה נתקע בגלל בעיה תקציבית, אבל אנחנו לא מוותרים, עד שנצליח".