תחשבו על הילד הזה שמגיל צעיר שואלים אותו שאלות בחשבון, בודקים את הידע שלו, מאבחנים אותו בכל הזדמנות וכשהוא מתבגר, עולה לחטיבה ולתיכון, הוא מתויג לפי רמת הלימוד שאליה הגיע.
1 צפייה בגלריה
איריס קרון. ההחלטה היא של התלמיד, לא של הוריו
איריס קרון. ההחלטה היא של התלמיד, לא של הוריו
איריס קרון. ההחלטה היא של התלמיד, לא של הוריו
(צילומים: פרטי, שאטרסטוק)
מתמטיקה היא המקצוע הכי מלחיץ בבית הספר ופעמים רבות – הכי מתסכל. בשנותיה הרבות כמכינה לבגרות במתמטיקה ומטפלת במצבי לחץ וחרדת בחינות פגשה איריס קרון מהוד השרון תלמידים רבים וטובים שהתקשו להצליח בבחינות. "קושי נובע מרמת ידע לא מספיקה ומלמידה לא נכונה, אבל גם מלחץ. חרדת מבחנים. בלקאאוט", היא אומרת. "כמה פעמים שמעתי את המשפטים: 'הוא יודע מתמטיקה אבל הלחץ משתלט עליו בזמן המבחן'; 'היא חייבת להצליח, אח שלה עשה חמש יחידות בהצטיינות'; 'כמה כסף כבר הוצאנו על שיעורים פרטיים'; והמשפט שהפך כבר לקלישאה – 'יש לך פוטנציאל שלא ממומש'.
לאחר מפגשים רבים עם תלמידים ותלמידות שחוו תסכול, היא פיתחה שיטה המשלבת לימוד יסודי ומעמיק של החומר יחד עם הכנה למצבי לחץ וחרדת בחינות, כך שהיכולות האמיתיות של התלמיד יתממשו. "בשיטה זו התלמיד מתגבר על הלחץ, מצליח ואפילו נהנה. והבונוס: בעקבות ההצלחה במתמטיקה עולה הביטחון העצמי, והתלמיד זוכה להצלחות נוספות בשאר תחומי החיים".

כך תעשו את זה

שישה טיפים להתמודדות עם חרדה ממבחנים:
אחריות: כדאי למפות את נושאי הלמידה, מה קשה ובמה אפשר להסתדר לבד, ומתי כדאי למצוא עזרה בזמן מספק ללמידה יעילה למבחן הקרוב.
סביבת למידה מתאימה: עם חברים או לבד, בבית או בספרייה - לכל אחד העדפה משלו.
רמת לימוד מתאימה: למידה אפקטיבית מתרחשת כאשר התלמיד נמצא ברמה המתאימה לו ומאזנת בין מאמץ מתמיד לבין שמירה על איכות חייו. לכל תלמיד סדר עדיפויות שונה. תלמיד שיחליט להשקיע את זמנו בחוג מסוים, בספורט תחרותי או בתנועת נוער, בוחר לעצמו דרך חיים שלעיתים תגרום לו להשקיע פחות במתמטיקה, בשלב זה בחייו. זוהי החלטה חשובה של התלמיד, כשתפקיד ההורים הוא לשקף לו את המצב ולא לנסות לשנות את החלטתו. אחרי הכל, בגרות במתמטיקה ניתן לעשות אחרי הצבא, טיול עם תנועת הנוער - פחות.
חזרה מנטלית לפני המבחן: סימולציה. מה קרה בעבר, מה עלול לקרות שוב, ואילו כוחות התמודדות עומדים לרשותי. לדוגמה, לדמיין את הרגע המלחיץ שבו המורה מחלקת את המבחנים ולהיזכר במקרים שהתמודדתי איתם בהצלחה.
למידה לעתיד מכל תוצאה: קיבלתי ציון טוב – ההצלחה בזכותי, בשליטתי ובאחריותי. ציון פחות טוב - הלקאה עצמית לא תעזור. אחריות ומודעות יאפשרו לבודד את הגורמים הפחות טובים ולהימנע מהם בפעם הבאה.
ליהנות: שחקן הכדורגל יוסי אבוקסיס אמר לאחר זכייה בגביע המדינה – "כמה שיותר קשה, יותר מתוק". הצלחה שבאה לאחר עבודה קשה מתוקה במיוחד, תשאלו את יוסי.
הקורונה הוסיפה קושי רב לתלמידים המתמודדים עם חרדות מבחנים בכך שהיא גורמת להתמודדות עם מצבים שאינם מוכרים לתלמיד, יחד עם דאגה לבריאותו ולבריאות משפחתו. עם זאת, יישום הטיפים תוך המשך שגרת חיים סבירה תאפשר הצלחה כבר בשנת הלימודים הקרובה.
איריס קרון היא מורה למתמטיקה ומומחית בטיפול בלחץ ובחרדת בחינות, בעלת מרכז "מה שטוב" ללימודי מתמטיקה בשילוב NLP.