ביום שישי (היום), כשיגיע ג'ושוע קר לחוף הים בהרצליה – מעטים יידעו איזה דרך ארוכה הוא הלך. לא הגולשים שבדיוק ייצאו מהמים, לא המשפחות שיבנו ארמונות על החוף. אף אחד מהם לא ישים לב לדגל הענק שמחזיק ג'ושוע בלבו: דגלם של אלפי אנשים המתמודדים עם בעיות נפשיות.
2 צפייה בגלריה
ג'ושע קר. "לא כולם מרגישים בנוח לדבר על זה"
ג'ושע קר. "לא כולם מרגישים בנוח לדבר על זה"
ג'ושע קר. "לא כולם מרגישים בנוח לדבר על זה"
(צילום: אסף פרידמן)
בחודש האחרון הלך ג'ושוע, בן 21 מרעננה, 1,600 קילומטר ברחבי המדינה במטרה לגייס כסף לעמותת "אנוש" - העמותה הישראלית לבריאות הנפש, שנועדה לסייע למתמודדים עם מגבלה נפשית ולבני משפחותיהם. רק לפני ארבעה חודשים הוא עלה לארץ, והצטרף לשתי אחיותיו ולהוריו ברעננה. לפני כן גר באנגליה, כסטודנט לתואר בעסקים. הקשיים הנפשיים החלו לפני כשנה: "זה תמיד היה שם, אבל אף פעם לא הבנתי את זה לפני כן. ההורים שלי עברו לישראל, שלושה מהסבים שלי נפטרו והתחלתי לחוש קושי מאוד גדול. זה נעשה קשה יותר ויותר. הרגשתי בדידות וגעגוע עז מאוד. בהתחלה, כשביקשתי מההורים עזרה, הם אמרו לי שאני לא צריך את זה. לא הצלחתי לסיים את התואר, למרות שהייתי חכם והיו לי ציונים מעולים. הפסקתי ללכת לאוניברסיטה, פשוט לא יכולתי לצאת מהמיטה. הייתי ישן במשך ימים. המצב הנפשי שלי לא אפשר לי".
ג'ושוע עזב את האוניברסיטה ועלה ארצה. על רקע המעבר ומשבר הקורונה שבדיוק פרץ, הקושי הלך והתגבר: "העניינים בישראל נעשו הרבה יותר קשים. העלייה הייתה מלחיצה, אין לי כאן הרבה חברים, הייתי כל הזמן בבידוד. התוכניות שהיו לי השתבשו לחלוטין, ולא הייתה לי שום תוכנית. הייתה לי חרדה ענקית בתוך הגוף".
כשהעולם סגור, הפליג במחשבותיו למקומות רחוקים חשוכים: "הרגשתי חוסר אהבה מהעולם, מהאהובים שלי. לא יכולתי לברוח. רק רציתי לסיים את הכל. נהגתי לבכות כל היום וסבלתי מהתקפי חרדה. אני יודע איך זה להיות במקום מאוד נמוך, ואני עולה ועולה משם".

להתחיל ללכת

כשהחרדה והדיכאון מקננים בנפשו, דחק בו אביו לצאת וללכת בטווח ה־100 מטר מהבית. "הלכתי את הרחוב שלי הלוך וחזור חמישים פעמים, חמישה קילומטר בסך הכל. ככה כל יום". לאט לאט הרגיש כיצד ההליכה משחררת משהו בנפשו. מביאה לו מנוחה מהמחשבות הקשות שסגרו עליו מבפנים. "כשנפתח טווח המאה מטר התחלנו ללכת בעיר. שמונה קילומטרים כל יום, במשך שבועיים. אחר כך אני ואבא שלי הצטרפנו להליכה מבית שמש עד הכותל המערבי".
באחת משיחותיו עם חברה מאנגליה עלה הרעיון לפתוח יחד בקמפיין בינלאומי למען בריאות הנפש. כך, החליטו שהיא תצעד בלונדון עם אביה כדי לגייס כסף למען עמותה לבריאות הנפש באנגליה. הוא, מצדו, צעד ברחבי ישראל עם אביו וגייס כסף למען עמותת "אנוש". כך הצליח לגייס למעלה מ־20 אלף שקל, שיועברו לעמותת "אנוש".
המקום היפה ביותר שבו צעד היה בעין גדי. אל הצעידות הצטרפו חברים ובני משפחה, והשיח שהתעורר בעקבותיהן רק הלך והעצים בג'ושוע את החשיבות שבדיבור על הנושא בראש חוצות. "יש את הקלישאה שאומרת שזה בסדר לא להיות בסדר. אני חושב שזה באמת ממש חשוב, ואנשים צריכים להאמין בה", הוא אומר.

לעורר מודעות

במהות הקמפיין עומדת מטרה פשוטה אך חשובה מאין כמוה – לאפשר לאנשים להבין בעיות נפשיות, וחשוב לא פחות, לדבר על הבעיות האישיות שלהם, שלרוב מודרות מהשיח הציבורי. "גם להורים שלי לקח זמן להבין. בהתחלה הם חשבו שאני פשוט רוצה תשומת לב. בחודשיים האחרונים הכל השתנה. העיניים של כולנו נפקחו. אני לא יכול להסביר לאף אחד איך הרגשתי אז, וזה קשה. היום ההורים שלי מדהימים. אבא שלי הולך איתי כל יום, הם תומכים במטרה שלי ללא הפסקה.
2 צפייה בגלריה
"עכשיו אני רוצה לעזור לאחרים"
"עכשיו אני רוצה לעזור לאחרים"
"עכשיו אני רוצה לעזור לאחרים"
(צילום: אסף פרידמן)
"כשאתה מדבר על זה, זה עוזר. ככל שאני הולך, כל המטרה זה לעורר מודעות. שאנשים יבינו אותי. חבריהם של ההורים שלי, חברים שלי, אומרים שמה שאני עושה זה מדהים. בהתחלה חלק מהאנשים ברחו, כי הם לא ידעו מה לעשות. היום הם מקשיבים, מבינים. לפעמים הייתי צורח בלי סיבה. הייתי עושה את זה למשפחה, לחברים. מרחיק אותם ממני בלי סיבה. זה משהו במוח שדחף אותי להתנהג ככה, והיום אני לומד איך לשלוט בזה. ואני מרגיש חופשי לדבר על זה".
במהלך חייו עבר ג'ושוע שלושה ניתוחים בלבו: "אומרים שמה שחשוב זה נפש בריאה בגוף בריא. ואני הייתי צריך לדאוג לשניהם. כשהייתי מאושפז בבית החולים אחרי הניתוחים היו כל כך הרבה מבקרים, מתנות, שוקולדים. כשאתה מתמודד עם מחלה נפשית, אף אחד לא מבין. זה הרבה יותר קשה לסביבה".

לעזור לאחרים

בלהט השיחה ג'ושוע מבריק. מסקנותיו חותכות, עיניו רגישות, וברור כי העולם כולו פתוח בפני העולה הצעיר. אך בעודו תוהה מה לעשות בהמשך חייו – הוא מרגיש כי המאבק להעלאת המודעות לקשיים נפשיים ילווה אותו. באתר שפתח, הוא משתף במחשבותיו לצד דברי תורה המתקשרים לנושא. פרשות השבוע משתלבות במחשבות רגישות על נפש האדם: "עכשיו אני רק רוצה לעזור לאחרים", הוא אומר, "יש לי עוד ארבעה חברים שעזבו את האוניברסיטה בגלל בעיות נפשיות, ולא כולם מרגישים בנוח לדבר על זה. צעירים תרמו כסף, כי רבים מהם מזדהים עם הקשיים הללו".
מנכ"לית "אנוש" ד"ר הלה הדס: "בשל הקורונה הייתה זו שנה מאתגרת במיוחד עבור מתמודדי הנפש. התרגשנו לשמוע על היוזמה הנפלאה של ג'ושוע ועל בחירתו באנוש. במיוחד עכשיו – בריאות הנפש היא הסיפור של כולנו".
ג'ושוע, אתה מרגיש אמיץ?
"אני חושב שהייתי יותר אמיץ כשעשיתי ניתוח לב שלוש פעמים".