סוגרת מעגל: מרי וקנין בת ה 90, אלמנתו של רפי וקנין, אחד מעשרת הרוגי מלכות, עברה בימים אלה להתגורר ברעננה בקירבת בנותיה: מיכל ירדנה ויעל, נכדיה וניניה, זאת על רקע הכוונה להנציחו בעיר.
1 צפייה בגלריה
מימין: רפי וקנין ז"ל ובני משפחתו עם אלמנתו בלשכתו של ברוידא
מימין: רפי וקנין ז"ל ובני משפחתו עם אלמנתו בלשכתו של ברוידא
מימין: רפי וקנין ז"ל ובני משפחתו עם אלמנתו בלשכתו של ברוידא
(צילומים: ארכיון, פרטי)
קראו גם >>>
כזכור, ראש העירייה חיים ברוידא החליט להנציח את זכרו של רפי וקנין ז"ל, פעיל המוסד, הרוג מלכות שעונה בכלא המרוקאי בבית הספר בר טוב ברעננה. ברוידא נענה לבקשת שלוש בנותיו המתגוררות בעיר להנציח את זכרו ולהצמיד לוח מתכת על הגדר המקיפה את בית הספר המתאר את קורות חייו. למרות זאת, הודיעו מספר גורמים כי יעלו את הצורך להנציחו גם בדרך ראויה כגון קריאת רחוב או מוסד על שמו.
רפי וקנין נולד בשנת 1930 במרוקו ובשנת 1947 בעודו בן 17 עלה לישראל. הוא התגייס לכוחות היישוב היהודי ונלחם במלחמת העצמאות. בתום המלחמה חזר למרוקו בשירות "המסגרת" - שלוחתו של המוסד במרוקו.
וקנין עבד במסווה כמנהל חשבונות, אך בחשאי הכשיר צעירים יהודים לשימוש בנשק ולהגנה עצמית. לאחר אסון ספינת אגוז בשנת 61 בה טבעו בעליה החשאית כ-44 מיהודי מרוקו החליט המוסד לארגן עליית בזק ממרוקו לישראל וקנין היה מראשי המבצע. השלטונות המרוקאיים לכדו את וקנין, עינו אותו בעיניים חריפים כדי שיסגיר את שותפיו. בסופו של דבר עקב מצבו הרפואי הקשה בעקבות העינוים הוא נשלח לבית חולים בצרפת שם נפטר ביולי 61. לאחר כשנה הועלתה גופתו לישראל ונערכה לו הלוויה בטקס ממלכתי שם הוכתר כהרוג מלכות, תואר הניתן למתי מעט. וקנין הותיר מאחוריו אישה ושלוש בנות מיכל ירדנה ויעל המתגוררות כאמור ברעננה.
ברוידא: "התרגשתי לארח בלשכתי את מרי וקנין בת ה 90. אלמנתו של רפי וקנין, אחד מעשרת הרוגי מלכות. מרי עברה בימים אלה להתגורר ברעננה בקירבת בנותיה: מיכל ירדנה ויעל, נכדיה וניניה. שלושת הבנות שהיו בנות ערובה, בחרו את רעננה כביתן. הן מתגוררות שנים רבות בעיר ומגוללות בפני תלמידים בבתי הספר על גבורתו של אביהן. מרי יקרה, מברכים אותך על בואך לרעננה".