ממונה הקורונה במחוז דן בכללית, ד''ר מוטי רוטברד, קורא לתושבי העיר והסביבה: אל תתלבטו, בואו להתחסן נגד קורונה עוד היום.
1 צפייה בגלריה
ד"ר רוטברד. "פייק ניוז שרץ ברשת"
ד"ר רוטברד. "פייק ניוז שרץ ברשת"
ד"ר רוטברד. "פייק ניוז שרץ ברשת"
(צילום: דוברות מחוז דן-פ"ת, כללית)
קראו גם >>>
"החיסון הוא הכלי המרכזי שיש לנו להתמודדות עם המגפה. החיסון נבדק ונמצא יעיל ובטוח במניעת תחלואה קשה", כך אומר ממונה הקורונה במחוז דן-פ"ת בכללית, ד"ר מוטי רוטברד, לדבריו, "קיימת כיום זמינות ונגישות מרבית לחיסונים ולא קיימים חוסרים. למעשה, ישראל היא בין המדינות הבודדות שמאפשרות לכל אזרח שחפץ בכך להגיע ולהתחסן. חשוב לעשות זאת על מנת לעצור את התפשטות המגפה ולאפשר חזרה מהירה לשגרת החיים שכולנו משוועים אליה".
ד"ר רוטברד, תושב הוד השרון, הוא האיש שאחראי בין היתר על הקמת מתחם החיסונים של כללית ועיריית הוד השרון, שפועל מזה כחודש בהצלחה באולם הספורט הצמוד לתיכון הדרים ולקניון עזריאלי. בשבוע שעבר התיר משרד הבריאות לכל מי שחצה את גיל 16 להגיע להתחסן, אולם בינתיים לא נרשמת היענות גבוהה להתחסן בקרב תושבי האזור הצעירים. כעת מבקש ד"ר רוטברד לקרוא לכולם להגיע למתחם ולקבל את החיסון.
"ככל שיורדים בקבוצות הגיל מורגשת ירידה בהיענות לחיסון", הוא אומר, ומדגיש: "חשוב להבהיר כי מי שלא מתחסן יכול להיות מדבק ולהפיץ את הנגיף. לכן חשוב ורצוי להתחסן בכל גיל".
האם אתם מזהים התנגדויות למבצע החיסונים בקרב הצעירים? ואם כן, מדוע?
"קיים חשש מתופעות לוואי, אולם רוב תופעות הלוואי מקומיות וחולפות תוך 24-48 שעות. יש גם הרבה פייק ניוז שרץ ברשת, למשל בנושא פוריות – וכאן חשוב להבהיר שאין שום עדות לפגיעה בפוריות. אם כבר להיפך: יש עדויות שהמחלה, לא החיסון, יכולה לפגוע בפוריות אצל גברים".
מה תגיד לכאלה שמעוניינים להתחסן, אך מעדיפים להמתין ולראות כיצד זה ישפיע על התחלואה או על המתחסנים עצמם?
"אין מה לחכות. כל המתנה כזו כמוה כבזבוז זמן יקר שבו הנגיף בארץ מתפשט. יש מיליונים ברחבי העולם שכבר התחסנו ומהנתונים לגביהם אפשר לראות בפירוש שהחיסון עובד. באנגליה יש 11 מיליון מחוסנים, בארה"ב 27 מיליון, בישראל כמעט 3.5 מיליון".
יש גם כאלה שלא מעוניינים להתחסן בשל החדשות על המוטציות, והחשש שהחיסון לא יהיה עמיד בפניהן.
"מוטציה נגרמת בשל שינוי ברצף הגנטי של החלבון. יכול להיות מצב שבו חלק מהנוגדנים שהגוף מפתח לאחר החיסון הם לא בהתאמה מלאה לחלבון של הנגיף שעבר מוטציה. כיוון שהחיסון מוביל לייצור נוגדנים מסוגים שונים, השינויים הצפויים בשל המוטציה לא אמורים לפגוע ביעילות החיסון וגם אם יש ירידה ביעילות, הרי שהיא חלקית. החדשות הטובות שפייזר פרסמה שהחיסון יעיל גם למוטציה הדרום אפריקאית וגם לזו הבריטית, שהתפשטה בשבועות האחרונים ברחבי הארץ.
"בסוף חשוב לזכור כי לחיסון של פייזר יעילות של 95%, המושגת שבעה ימים לאחר קבלת החיסון השני, בעוד שה-FDA דרש יעילות של 50% בלבד. מדובר ביעילות גבוהה מאוד מכל חיסון אחר. לכן גם אם ואריאנט מסוים יגרום לירידה ביעילות, עדיין נקבל יעילות גבוהה מאוד".
מה עושים כדי לעודד להתחסן בקרוב האוכלוסיות המצויות בסיכון מוגבר לתחלואה בקורונה?
"רופאי המשפחה שלנו החלו בשיחות יזומות לבני 50 פלוס שטרם הגיעו להתחסן. אנחנו שולחים להם הודעות סמס, מתראיינים בנושא ומבצעים הסברה נרחבת ברשתות החברתיות. יש גם קהלים שמוגבלים פיזית מלהגיע למוקדי החיסון, דוגמת מרותקי הבית. בחלק מהמקומות בארץ בהם הדבר נדרש כללית מסייעת להביא אותם פיזית למתחם בעזרת אמבולנסים, תוך שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות וארגונים כמו איחוד הצלה".