"תעשה לי כמו".
7 צפייה בגלריה
עדן בן זקן,  אייל גולן וזהבה בן
עדן בן זקן,  אייל גולן וזהבה בן
עדן בן זקן, אייל גולן וזהבה בן
(איור: ליאו אטלמן)
שלוש מילים מעצבנות שמאפיינות את המוזיקה הים תיכונית־מזרחית, ששכפלה את עצמה בשנים האחרונות במהירות שרק קצב ההתפשטות של הקורונה היה מהיר וכואב יותר. "תעשה לי כמו" המאיס את הים תיכונית־מזרחית וגרם להתחזקות משמעותית במניות מוזיקת הנשמה היהודית ובראשה חנן בן ארי, ישי ריבו, נרקיס, שולי רנד, עקיבא, נתן גושן ועוד.
רגע לפני איבוד הכתר הגיעה הקורונה ומנעה את המהפך: זמרי הים תיכונית פתחו שידורים ישירים בפייסבוק ואפילו איחדו כוחות כדי לשמור על ההגמוניה, אבל הצלילה נראתה כעובדה מוגמרת. עד שבאה עדן בן זקן ויצקה הכל לשיר אחד.
כולם רוצים בט בט בט
מועבט. בלאדינו muabet (שיש להגות מואביט) היא שיחה ופטפוט קל, שתורגמה גם למפגש חברים שמח. הטורקים יגידו לכם שמשמעותה 'אהבה, חברוּת, ידידות'.
הטיל הבליסטי של בן זקן ואיתי גלו כוון היישר למסיבות הבריכה והריקודים בקיץ, שהגיעו אחרי סגרים, הגבלות ו"שומר החומות". הלהיט של מלכת הצפון יצר עניין מחודש בים תיכוני ותרגם את הישיבה החברית אחרי הסגרים ללהיט.
בלימת החירום של מועבט היתה צריכה להעיר את הים תיכונית, רק שבמקום זה הגיע "תעשה לי כמו": זהבה בן חברה לעופר ניסים עם "אליי", אייל גולן הוציא את "וי כחול", עומר אדם עם "חצי דפוק", מושיקו מור הביא את "קורקינט בתל אביב", ספיר סבן וקווין רובין עם "שופוני", פאר טסי עם "מברוק", נוי פדלון עם "צ'ייסר", ליאור נרקיס עם "גן חיות", משה פרץ עם "טולום", ובזמן שאתם קוראים את זה יצאו עוד כמה. וואעליה, תפסיקו עם השטויות.
שירי השנה
מועבט. למרות שהוא פחות בא לידי ביטוי במצעדים הרשמיים (מקום שני במצעד השבועי של גלגל"צ, ראשון במדיה פורסט), לפעמים שיר השנה הוא זה ששינה את התמונה, הוביל תהליך חדש או יצר מגמה. ומועבט הוא בדיוק כזה.
בר צברי - ג'וני. הוא אמנם יצא ביולי 2020, אבל ההצלחה של ג'וני פרצה לתוך השנה העברית החדשה ונשארה שם, בדרך לאלבום מצוין של בר צברי, שסוף־סוף מצא את הצליל הנכון שלו. שיר שמתאר מה אנחנו ומה רוצים להיות, כי אחרי הכל, בכל אחד מאיתנו יש איזה ג'וני.
שרית חדד - ככה בלי שלום. היכולת של שרית חדד להמציא את עצמה מחדש פשוט פנומנלית. אחרי שנפרדה ממנהלה ב־25 השנים האחרונות, אבי גואטה, חדד יצאה לדרך עצמאית, השירים שלה קיבלו כיוון אחר והשירה הפכה עוצמתית יותר. שיתוף הפעולה עם אושר כהן הוביל לשיר שהלחן שלו נשמע כאילו הגיע מיוון, אבל הוא מקומי לגמרי וחדד הלחינה אותו עם כהן.
7 צפייה בגלריה
משה פרץ
משה פרץ
משה פרץ
(צילום: אמיר מאירי)
השירים הגרועים
משה פרץ - עושה לי ת'יום. אם משה פרץ היה מוציא אצבע מהחלון ורואה לאן נושבת הרוח, הוא היה מגלה שהגל הלטיני חלף עבר לו. נישא על גלי ה"קרמלה" פרץ ניסה שוב, והגיש מנת אטריות מחוממת שגרמה לצרבת ותחושה שמישהו זלזל במאזינים. פלא שהשיר התאדה כלעומת שבא?
נועה קירל ועומר אדם - התקווה. זה נחת עלינו משום מקום, ובעיקר עורר תמיהה על השילוב של ההמנון הלאומי בבליל של עומר אדם ונועה קירל, שניים שבדרך כלל יודעים מה הם עושים, אבל הלכו רחוק מדי בטראש. מקירל ואדם מצפים ליותר ואולי זה יקרה בעתיד, עוד לא אבדה תקוותנו.
אייל גולן - קצב מזרחי. נשמע שהשיר המוזר מהאלבום האחרון של אייל גולן אמור היה להיות דאחקה, אבל יצאה לו אחת לא ממש מוצלחת. המקצבים הערביים, הניסיון לצאת גדול בשיר שאולי מעביר ביקורת על המתרחש בז'אנר דווקא יפים, אבל התוצאה? מביכה.
7 צפייה בגלריה
נועה קירל
נועה קירל
נועה קירל
(צילום: דנה קופל)
השירים שאולי פספסתם
אבנר גדסי - שוב להתאהב. רק להסתכל על היוצרים, מאור כהן ופיטר רוט, ואז לשמוע ולהבין שהזמר הוותיק קיבל שיר שנשמע כמו קלאסיקה של פעם, מותאם ומדויק. שיר אהבה קטן ויפה, הקול העמוק והבלוזי של גדסי שעף בתוך הצלילים 50 שנה לאחור ומזכיר נשכחות ורגש שלא חשבנו שנמצא בים תיכוני ב־2021.
אריק סיני ואייל גולן - מלחמה ושלום. מי שחשב על הרעיון לחבר בין גולן לסיני הוא גאון. מצד אחד, סיני עם קול הלאונרד כהן שלו ומצד שני גולן בעל קול הזהב והנגיעות המסולסלות בשיר שכולו אהבה פשוטה ויפה ודינמיות לטוב ולרע של מערכות יחסים.
עדי אלבחר - אנא מעאק. כל האלבום של אלבחר ראוי לציון, אבל "אנא מעאק" משלב את העברית והמרוקאית, את החמימות הביתית, את הסבתא עם העברית הרצוצה שמנסה להחמיא, ואת הביצוע של עדי אלבחר, שמחבר את הכל יחד בשיר שטס לתוך הלב בכל השמעה.
מושיקו מור - אני כבר מאושר. היה לו סגנון מקפיץ משלו, אבל מושיקו מור רצה לחקור גם כיוונים אחרים. "אני כבר מאושר" הוא מסוג השירים שמראים יכולת, ולמור יש בהחלט יכולות מצוינות שבאו כאן לידי ביטוי (גם ב"יפה שלי" שכתב והלחין לו דודו אהרון), אך השיר לא ממש פרץ. אני בטוח שהשיר עוד יקבל בקרוב את הבמה הנכונה לו.
7 צפייה בגלריה
עומר אדם
עומר אדם
עומר אדם
(צילום: יאיר שגיא)
נשות השנה
עדן בן זקן. על מועבט, על אלבום מלא להיטים טובים (בעיקר "ברחובות של תל אביב") ופחות טובים. על היכולת להפוך את עצמה בשנה הנוכחית למותג ולבסס את מעמדה דווקא בזמן שהזמרות הבכירות נותנות בראש, מגמה שמעידה שעדן בן זקן כאן כדי להישאר ואפילו להוביל ולהכתיב סגנון. החיבור שלה לעידן רייכל ונתן גושן הוכיח יכולות מעולות, שלעתים נבלעות בתוך המסחריות שלה. אם היא תדע לשלב בין העולמות, רק נרוויח.
7 צפייה בגלריה
שרית חדד
שרית חדד
שרית חדד
(צילום: יואב דודקביץ')
שרית חדד. משבר כמו שעברה שרית חדד כשנפרדה מהמנהל אבי גואטה אחרי 25 שנה היה יכול לרסק אותה, אבל היא יצאה ממנו אחרת. "כשהכל ייגמר" היה מדויק ועדכני, "ככה בלי שלום" המעולה שלה, הפתיחות התקשורתית והחשיפה של בתה הראו שחדד מבינה את מעמדה ומתייצבת בפרונט. וכן, נסלח לה על החידוש של "לב אחד" עם נטע.
זהבה בן. זהבה בן התנהלה נכון. "האח הגדול" נתן תנופה, הניהול הדיגיטלי בזמן השהות בבית עשה את שלו והזמרת הוותיקה עלתה שוב על הגל. היא מילאה את קיסריה, קיבלה קמפיין וגם יצרה מוזיקה טובה בגרסה עדכנית שלה: פחות בכיינית ויותר מזרחית מיינסטרים המתאימה ליכולת הנוכחיות שלה.
7 צפייה בגלריה
דודו אהרון
דודו אהרון
דודו אהרון
(צילום: ענת מוסברג)
אנשי השנה
דודו אהרון. הוא מיעט להוציא השנה שירים, אך מוטת הכנפיים שלו נפרשה בגדול. כל שיר שלו חשף עוד טפח ביכולות, הוא גילה את עדן מאירי עם "בחלומות שלנו" מיוני 2020, והמשיך איתו את ההצלחה ב"למה זה נגמר" המעולה. אהרון היה שם בלהיט חתונה ("האישה שלך") וגם שר בסטייל אחר ב"חלון לים". אחרי שנים בצל, אהרון היה חשוף יותר ובצורה מוצלחת מתמיד.
7 צפייה בגלריה
איתי לוי
איתי לוי
איתי לוי
(צילום: ענת מוסברג)
איתי לוי. כמו במקרה של שרית חדד, גם אצל איתי לוי רעדה האדמה (בגלל הסכסוכים ב"ליאם הפקות"). לוי נאלץ על פי הפרסומים לפדות את עצמו במיליוני שקלים, להתמודד עם האשמות מכל הצדדים, לקחת את עצמו לכיוון אחר, לטפל במסירות ראויה לציון באמו רות ולשמור על המומנטום הודות לתפקידו כשופט בכוכב הבא. מה שלא הורג מחשל, ואת התוצאות של השנה הקשה הזו עבור איתי לוי נראה היטב בשנים הבאות.
אבי אוחיון. מה שהתחיל בסערה עם "דרך השלום" הפך מאז לאימפריה של ממש, שלעתים מפיקה 15-10 להיטים ברבעון בכתיבה ובהלחנה - וזה המון. דודו אהרון, אייל גולן, עדן בן זקן, זהבה בן, שת"פ עם קרן פלס בפרויקט רביב כנר, עידן רייכל, יובל דיין, איתי לוי ועוד. בתוך שנה של קורונה אבי אוחיון הצליח למתג עצמו ככותב כל ישראלי, וזו קפיצה משמעותית מאוד בשבילו.
חמשת הזמרים הכי מושמעים השנה:
אייל גולן: 28,901
עומר אדם: 21,122
שלומי שבת: 18,210
משה פרץ: 17,481
דודו אהרון: 17,147
חמש הזמרות הכי מושמעות השנה:
שרית חדד: 20,162
עדן בן זקן: 17,432
נועה קירל: 10,330
זהבה בן: 10,252
מרגלית צנעני: 7,693
*הנתונים על פי מדיה פורסט בין התאריכים 1.9.20- 21.8.21