חיים ברוידא // רעננה

רקע: באוקטובר 2018 התמודד חיים ברוידא בפעם השלישית לראשות העיר מול ראש העיר בפועל איתן גינזבורג וזכה בסיבוב הראשון ב-33.59% מן הקולות. בסיבוב שני זכה ברוידא ב-58% תמיכה וניצח את יריבו שזכה ב-42% מהקולות.
5 צפייה בגלריה
ברוידא. "אל תגבילו אותנו"
ברוידא. "אל תגבילו אותנו"
ראש עיריית רעננה חיים ברוידא
(צילום: פרטי)
מצב במועצה: לראשונה בהיסטוריה של רעננה ברוידא מתנהל עם מועצה לעומתית, כאשר רוב חברי המועצה הנבחרים - 12 במספר מתוך 19, אינם שותפים לקואליציה. ראשונה לפרוש הייתה חברת סיעתו אנה פוזמנטיר, אחריה הודיע עו"ד אלי אלוש על פרישה ולאחריהם, כל אחד בשעתו הודיע על פרישה, כאשר גולת הכותרת הייתה התפטרותו של סגנו וממלא מקומו ניר קריסטל. נכון להיום, ברוידא הוא ראש העיר השני בישראל (אחרי חיפה) שמתנהל עם מועצה לעומתית שתקשה עליו להתנהל כראוי בשוטף.
הפתיע לטובה: ברוידא שיפר את מעמדה הכלכלי של עיריית רעננה שהייתה במצב לא מזהיר. מאמציו, שכללו גם העלאת ארנונה בשנה הראשונה לכהונתו שהכעיסה רבים, מתחילים לשאת פרי.
עמידתו חסרת הפשרות נגד משרד התחבורה ונתיבי איילון באשר למתווה המוצע במסגרת הנת"צ הביאה לקורת רוח רבה בפנים רבים מבוחריו ומתנגדיו. את הבטחתו כי לא יעלה טרקטור אחד על אחוזה עד שלא יתקבלו כל ההשגות של העירייה, הוא עדיין מקיים.
ברוידא הצליח להעמיד בראש סדר העדיפויות גם את תחום החינוך ובזמן כהונתו, למרות קשיים רבים, הצליח להקים 19 גני ילדים חדשים שני בתי ספר ועוד שלושה שעתידים להיבנות בעתיד הקרוב.
איכזב: מערכת יחסים רצופת טלטלות עם עובדי עירייה ומנהלים שפרשו כמו גם חברי מועצה. מתנגדיו טוענים כי הוא מתנהל בחוסר שקיפות וחוסר שיתוף פעולה, והוא טוען כי מתנגדיו נגועים בשיקולים אינטרסנטיים.
למרות הבטחותיו לטפל בעייני התחבורה בעיר ברוידא עדיין לא הצליח לחלץ את "צוואר הבקבוק" מרחוב אחוזה.
יוקר המחיה ברעננה נותר עדיין גבוה מאוד, למרות ניסיונות לטפל במצב, ולבנות דירות קטנות לזוגות צעירים. מעבר לכך, הארנונה ברעננה גבוהה מאוד, בייחוד בשכונות החדשות, מה שמעורר לפרקים גלי מחאה נרחבים, שיכולים לאתגר אותו לקראת הבחירות.
נושאים לטיפול: מערכות יחסים. יודע כל ראש עיר לשעבר ומכהן כי בלי שיתוף פעולה עם צוות אמין ונאמן, גם קואליציוני וגם ממפלגות שונות, הוא יכול אולי להיות פופולרי אבל לא אחד כזה שיכול להבחר. אם חפץ ברוידא לשמור על מעמדו בבטחה עליו להושיט לא רק אצבע לשלום אלא, במקרה שלו, לפחות שתי ידיים וחיבוק (ואת זה הוא יודע לעשות).

משה פדלון // הרצליה

רקע: ראש העירייה משה פדלון נבחר לקדנציה השנייה שלו בסיבוב הראשון לאחר שקיבל 50% מקולות המצביעים. סגניתו לשעבר מאיה כץ הפתיעה עם 36% מהקולות.
5 צפייה בגלריה
פדלון. מרפסת חוקית?
פדלון. מרפסת חוקית?
ראש עיריית הרצליה, משה פדלון
(צילום: אלי דסה)
המצב במועצה: הקואליציה שהרכיב פדלון מונה כיום 12 חברים, האופוזיציה מונה 8 חברים. כיום מונה הקואליציה שני חברי מועצה פחות מתחילת הקדנציה, והיא נשענת בעיקר על תמיכת מרצ. עם זאת, יציבותה מתערערת בהצבעות בנושאים ליברליים ואזרחיים בעיקר בלחץ חמשת חברי המועצה הדתיים, החרדיים והמסורתיים.
הפתיע לטובה: העירייה בראשות פדלון התמודדה היטב עם משבר הקורונה (כולל מתן הקלות לבעלי העסקים). בתחום התכנון והבנייה: פדלון הצליח להחזיר את תוכנית המתאר שכבר נידונה בוועדה המחוזית לדיון מחודש במועצת העיר (שם זכתה לרוב קולות), הצליח לעכב את סגירת שדה התעופה, הצליח לעכב את תוכנית הבנייה באפולוניה בגלל זיהום הקרקע, קידם את התוכנית לשיקום החופים ולהגנה על המצוקים הכוללת בניית שבעה שוברי גלים לאורך החופים הצפוניים. קידם את תוכנית הבנייה בשכון דרום למרות התנגדויות רבות של תושבי הרצליה הצעירה. בתחום החינוך והקהילה: נפתח (בעיכוב של שנה) בית הספר הדמוקרטי, חוזקו הקהילות בשכונות העיר, הוסדר מעבר לחילוניים שרוצים לעבור דרך החוף הנפרד לדתיים, ותחבורה הציבורית לים בשבתות ממשיכה לפעול באמצעות חברה פרטית.
איכזב: תחבורה - עומסי התנועה בתוך העיר גדלו, ביציאות ובכניסות. מחסור בקווי אוטובוס, בעיקר בגליל ים.
נדל"ן - במהלך הקדנציה הכריז פדלון כי יעצור את הליכי האישור של כל תוכניות הבנייה בעיר בטענה שהממשלה לא עומדת בהבטחתה לתקצב התשתיות. עצר - ושחרר בלחץ הקבלנים.
פרויקטים לפינוי־בינוי כמו מתחם אבן עזרא בשכונת ויצמן עדיין מתעכבים, פרויקט ההתחדשות העירונית ביד התשעה נתקע.
חינוך – מבנה הקבע לבית הספר היסודי של גליל ים עדיין לא מוכן. מחסור של 150 סייעות בגנים, שגורם להשבתת הלימודים.
קהילה - פדלון סירב לקיים בעיר את מצעד הגאווה.
נושאים לטיפול: פדלון חייב לשמור על יציבות הקואליציה. עליו להמשיך ולקדם את הפרויקטים של פינוי–בינוי במרכז העיר וביד התשעה, לפתור במהירות את בעיות התחבורה ומצוקת הסייעות, לפתור את הסכסוך עם מסעדות החוף ולעמוד בהבטחתו לבחון אפשרות לקיים בשנה הבאה את מצעד הגאווה.

אמיר כוכבי // הוד השרון

רקע: אמיר כוכבי התמודד בבחירות מול חברת הכנסת לשעבר יפעת קריב, והפתיע בתמיכה שקיבל בסיבוב הראשון: 29.5% מהקולות, שזכתה ב-18.9% תמיכה. בסיבוב השני ניצח ברוב של 69.7% ובגיל 37 הפך לאחד מראשי העירייה הצעירים בישראל.
5 צפייה בגלריה
אמיר כוכבי
אמיר כוכבי
ראש עירית הוד השרון אמיר כוכבי
(צילום: פרטי)
מצב במועצה: מועצת העיר בהוד השרון היא בין היציבות באזור. הקואליציה מונה 13 חברי מועצה מתוך 17, כאשר רק ארבעה חברי מועצה הינם חברי אופוזיציה בלבד.
הפתיע לטובה: ויתר על ההעלאה האוטומטית בתשלומי הארנונה של התושבים. הוד השרון הייתה העיר היחידה בה לא הועלו תשלומי הארנונה ב-2019 ו-2020.
עמדתו הנחרצת של כוכבי נגד תוכנית המתאר הארצית נוף הירקון (תמ"א 48/1), שהייתה צפויה להוסיף 20 אלף יחידות דיור להוד השרון, עיכבה את אישור התוכנית עד לימים אלו, וכוכבי מתכוון שלא לתת יד למהלך.
איכזב: הטיפול בנושא הצהרונים בעיר. למרות שהבעיה לא התחילה בקדנציה שלו, הרי שאי אפשר להתעלם מכך שהבעיות (כח אדם, תזונה ועוד) המשיכו והחריפו.
חזות העיר - העזובה בגינות הציבוריות כמו גם בחלקים נרחבים בחזות השכונות הוותיקות בולטת לעין כל.
נדל"ן - עצירת תוכניות פינוי־בינוי ברחבי העיר ובעיקר בשכונות. במבחן התוצאה, הדיירים במתחמים אלו, על אף שנעשו ניסיונות להידברות עימם, עדין מתגוררים במבנים מסוכנים ומוזנחים.
נושאים לטיפול: הנושא החם והמיידי הוא כמובן נושא הצהרונים. כוכבי חייב להפנים כי הזוגות הצעירים שבחרו בו ברובם המכריע, הם צרכני צהרונים, גנים ובתי ספר. באם לא תהיה רפורמה בשנתיים הקרובות שתביא לפחות למזעורה של הבעיה הבוערת הזו, כוכבי יכול להכוות ממנה בבחירות. גם עניין חזות העיר הוא נושא שכוכבי יכול לפעול בו במהירות יחסית ושינוי סדר עדיפויות בתחום זה הכולל הזרמה תקציבית רחבה יפחית לו כאבי ראש לא פשוטים על נדנדה חלודה והזנחה בגינות, במהלך שנת הבחירות.

רפי סער // כפר סבא

רקע: רפי סער מי שהיה מנכ"ל עיריית כפר סבא ומנכ"ל עיריית הוד השרון התמודד בבחירות מול יוסי סדבון, צביקה צרפתי, עילאי הרסגור-הנדין, הדר לביא, יובל לוי ומירית שקד ברק ועלה לסיבוב השני, שהתקיימו שבועיים לאחר מכן. בסיבוב השני מול יוסי סדבון זכה בכ-53.2 אחוזים מהקולות לעומת כ-46.8 אחוזים שבחרו בסדבון.
5 צפייה בגלריה
רפי סער. ביקש מימון
רפי סער. ביקש מימון
רפי סער. ביקש מימון
(צילום: ארכיון)
מצב במועצה: עם בחירתו הרכיב סער קואליציה יציבה יחסית כאשר היא מונה כ-14 חברים מתוך 21, אלא שמהר מאוד החלו הסדקים. הסנונית הראשונה הייתה חברת סיעתו ד"ר אסנת ספורטה שפרשה, עו"ד יובל לוי שהחליט לעמוד על הגדר "ולהצביע עניינית", ומספר חברי קואליציה, בינתיים בשיחות מאחורי הקלעים, שהביעו אי שביעות רצון מחברותם בקואליציה. אם עו"ד איתן צנעני (תנופה), כח בלתי מבוטל בהנהגת העיר, יפרוש הרי שסער יצטרך להתמודד עם אתגרים לא פשוטים.
הפתיע לטובה: אחד ההישגים הבולטים של סער הוא אישור פינוי־בינוי בשכונות תקומה, גבעת אשכול ויוספטל. כמו כן, העירייה בראשותו מקדמת הקמת קמפוס מדעי לתלמידי כפר סבא. בקמפוס שבו יורחבו תחומים כמו פיזיקה וכימיה בשיטות הוראה חדשניות. עוד יש לציין, את החזרת אירועי התרבות ההמוניים לכפר סבא, גם באיצטדיון העירוני, לשמחת רבים.
איכזב: אי שביעות רצון במערכת החינוך, כמעט בכל החלקות. לעתים הודה סער כי מדובר ב"ירושת עבר", וניסיונות, כך לזכותו, לשפרם בהחלפת כל השדרה הניהולית, שבינתיים, הועילה במעט.
עם בחירתו החליט לקדם באופן נמרץ את הנת"צ. נכון להיום, לוח הזמנים מדשדש, וככל הנראה העבודות שיפקקו את העיר בחלק העיקרי ברחוב ויצמן יתקיימו בשנת בחירות.
לראשונה בהיסטוריה של העיר, איבד סער את "השליטה" באגודה השיתופית של מפעל המים, וכעת מכהן שם יו"ר ממונה (מוטי דלג'ו). מעבר לפגיעה ביוקרה, מוביל הדבר לקשיים בתזרים תמיכה בעמותות שונות.
נושאים לטיפול: חינוך. הבעיות התכופות בהם נתקלים הורים רבים לילדים בגנים ותלמידים הם פצצה פוליטית בבחירות. אם חפץ סער לשמור על מעמדו כראש עיר הוא חייב לשפר את מערך החינוך בכל המחלקות והאגפים, אחרת סדרת החינוך שהוא יקבל תקשה עליו לשמור בבטחה על כסאו כראש עיר.

אבי גרובר // רמת השרון

רקע: אבי גרובר נבחר בסיבוב השני בתמיכת 54% מהמצביעים, חלקם דתיים שנענו להנחיית סגנו יעקב קורקצי, בעקבות פרשת החזיר.
5 צפייה בגלריה
אבירם (אבי) גרובר.
אבירם (אבי) גרובר.
אבירם (אבי) גרובר.
(צילום: מוטי קמחי)
מצבו הפוליטי: גרובר נשען על קואליציה רחבה מאוד (14 מתוך 17 חברי המועצה). האופוזיציה מונה שלושה - בלקין, גריידי וגדות שפרש מסיעת רמת השרון חופשית ומהקואליציה.
הפתיע לטובה: ההשקעה בתקציב החינוך והצלחתו לממש את התוכנית לבניית בית הספר החדש יעל רום. פתרון סוגיית המנהלת בקריית יערים.
הוכנס קו תחבורה חדש לעיר ושופרה תדירות הקווים הקיימים; כמו כן חודשה הפעלת קווי האוטובוס בשישי-שבת.
הוקפא השימוש במנחת המסוקים הצבאי שמשרד הביטחון הכשיר ממערב לעיר והקמת מתקן לשריפת אשפה לייצור חשמל בצומת מורשה.
איכזב: כשל ביישום התוכניות לפינוי-בינוי בסוקולוב, בניתוב "המטרו" העתידי על פי צורכי העיר, חיבור הביוב העירוני לשפד"ן, לא מנע את מעבר המטוסים מעל העיר, תקע את פרויקט העתיד של רמת השרון בפי גלילות (אזור הסינמה סיטי), לא הציע תוכנית חלופית ואפשר לוועדה המחוזית לבטל תכנית רבת שנים ולרמ"י להעביר את השטח לותמ"ל לצורך בנייה צפופה.
נושאים לטיפול: לקיים הבטחות בחירות כמו שיפור העומס התחבורתי ביציאות מהעיר בשעות השיא, קידום העבודות ברחוב החרושת (ציר מרכזי ביציאה מהעיר), שיפור הניקיון ותחזוקת התשתיות. אגב, הימנעותו של גרובר מבדיקת הפוליגראף בפרשת ראש החזיר ערב הבחירות האחרונות, לא הוסיפה לתדמיתו.