עיריית רעננה טוענת כי היא עושה כל שביכולתה כדי לחזק את העסקים בעיר וקוראת לציבור לקנות כל מה שאפשר בתוך העיר, במיוחד בתקופה קשה זו. אלא שלא תמיד נאה דורש גם נאה מקיים. חוברת שהפיקה העירייה בחודש האחרון במיוחד למען העסקים בעיר הודפסה דווקא בכפר סבא, וזאת על אף שברעננה יש כמה בתי דפוס גדולים.
1 צפייה בגלריה
החוברת שהפיקה העירייה. "זה לא הגיוני"
החוברת שהפיקה העירייה. "זה לא הגיוני"
החוברת שהפיקה העירייה. "זה לא הגיוני"
(צילום: פרטי)
השבוע דיברו בעלי בתי דפוס על האבסורד שהעירייה תתעלם מהם. והם לא לבד: בשיחה עם "מיינט רעננה" אמר אחד מהבעלים של עסקי המזון בעיר כי העירייה בוחרת לרכוש כיבוד לאירועים מעסקים חיצוניים. "היה אירוע לכל העובדים וכל הכיבוד הוזמן מתל אביב", הוא סיפר, "ניסינו לדבר על זה וכל אחד 'מרח' אותנו. הם לא יכולים לטעון שהמחירים שלנו יקרים יותר, כי אפילו לא שאלו אותנו מה המחיר", אמר והדגיש: "עיריית רעננה אף פעם לא משתמשת בעסקים פה בעיר".
על רקע המשבר שחווים העסקים הקטנים, והפרסומים בראש חוצות על חיפוש דרכים לסייע להם – בשטח מגלים בעלי העסקים תמונה שונה. גם תושבים נדהמו לגלות כי על החוברת שכותרתה "עיריית רעננה למען העסקים בעיר" חתום בית דפוס מכפר סבא. "מצדי שלא יקחו ממני, שיקחו ממישהו אחר, אבל לפחות שיקחו ממישהו שהוא רענני", אומר גורם בבית דפוס בעיר, "היום יש אנשים שבאים מחוץ לעיר במיוחד לתמוך בי – אז אני מצפה מעיריית רעננה פי כמה וכמה לתמוך בעסקים הקטנים שלה".
באחד מבתי הדפוס בעיר טוענים כי הוא ובתי דפוס אחרים חווים ירידה חדה במספר הצעות המחיר המגיעות לפתחם. באלו שכן מגיעות הם רואים מגמה ברורה של פער בין המפרט המבוקש בהצעה לבין הפרויקט שבסופו של דבר יוצא לאור. "מה שקורה זה שמסלפים הצעות מחיר. מבקשים משהו, ובפועל צריכים משהו אחר. רק כשאני רואה את העבודה בשטח אני מבין שקיבלתי הצעה שונה וזה הוביל לכך שהצעת המחיר שנתתי הייתה יקרה יותר", אומר בכיר בעסק.
על החוברת הספיציפית למען העסקים שהפיקה העירייה, הוא אומר: "קיבלתי בקשה להצעת מחיר לחוברת קופונים של 120 עמודים. שלחנו להם הצעה ואז מתברר שחברת הפרסום הצליחה לייצר את זה ב־84 עמודים. חברת הפרסום, שאמונה על העיצוב, אמרה לעירייה שזה יהיה 120 עמודים, ובפועל הם דואגים שהחוברת תהיה 84 עמודים ומביאים הצעה מספק דפוס שלהם. יש פער משמעותי במחיר, ובסופו של דבר העירייה רואה את שתי הצעות המחיר ובוחרת את מה שזול יותר. מתי אני מגלה שבחוברת יש פחות עמודים ממה ששלחו לי בהצעה? כשאני מקבל אותה הביתה. מתי משרד הפרסום יודע? כשהוא מתחיל לעבוד על החוברת. העירייה לא פנתה אליי לקבלת הצעה מעודכנת, וזה מה שמטריד".
לטענתו, עיריית רעננה עובדת עם חברת פרסום שפעמים רבות אמונה על הגרפיקה ומביאה הצעות מחיר מטעמה משירותי דפוס מחוץ לעיר, כמו טול כרם וכפר קאסם.
חלק בלתי נפרד מפערי המחירים, לטענתו, נעוץ בעובדה שהעלויות של אחזקת בית עסק ברעננה גבוהות בהרבה: "אני כתושב העיר משלם ארנונה של רעננה ולא יכול להתחרות במחירים של מקום שסביבת העבודה שלו הרבה יותר זולה; בשכירות, בארנונה. הוצאות התפעול של עסק ברעננה הרבה יותר גבוהות, אבל הפערים זעומים. ראש העיר בעצמו פרסם שהוא יעדיף עסקים ברעננה עם פער של חמישה אחוז במחיר. זה לא הגיוני שעסקים שמשלמים פה ארנונה, שכירות ושכר לתושבי רעננה, לא יזכו לעבודות מהעירייה בגלל פערים זעומים. כתושב העיר גם אני לא רוצה שהעירייה תבזבז כספים. תחרות זה לגיטימי, אבל אם אני יכול לייצר את זה במחיר דומה, אז יש פה בעיה".
המצוקה משותפת לרבים מבתי הדפוס בעיר, אבל לנוכח הדאגה מפגיעה בעסקיהם, הם חוששים לדבר. "בתי הדפוס חוששים ללכת ראש בראש בטרוניה הזאת מפאת הפחד שאינטריגות פנימיות יפילו אותם לגמרי מבחינה עסקית. אנחנו בסך הכל רוצים לציין עובדות שלא נבדקות על ידי אף אחד, בלי לפגוע בפרנסה של עצמנו, שהיא גם ככה בקשיים".
בעל בית דפוס נוסף אמר: "הרבה זמן לא הגיעו מהעירייה הזמנות גדולות. ההיגיון אומר שהעירייה תפרנס את העסקים בעיר שלה, ובמקום זה היא דואגת לעסקים מבחוץ".
מעיריית רעננה נמסר: "זו העירייה הראשונה בארץ שאימצה מתן עדיפות לספקים מקומיים במכרזים עירוניים, בהתאם לתנאים שמאפשר החוק. בבחירת בית הדפוס להדפסת חוברת העסקים ניתנה עדיפות ברורה לעסק רענני. העירייה פנתה וביקשה הצעות מחיר קודם כל מבתי הדפוס בעיר. כיוון שההצעות שהגישו העסקים המקומיים היו גבוהות בלמעלה מ־50% מההצעה הנבחרת, לא יכולנו לבצע את העבודה בבתי הדפוס המקומיים. כפי שציינו, ניתנת עדיפות לספקים מקומיים אך ישנן מגבלות חוקיות שהעירייה לא יכולה לחרוג מהן".