יוסי אהרוני, תושב עין הים בחדרה, אוהב קרח. לא לגלוש. לא לבנות איש שלג. אלא להיות בתוך הקרח. ממש. לטבול את גופו בתוך המים הקפואים האלה הוא דבר מרומם נפש עבורו.
3 צפייה בגלריה
יוסי אהרוני
יוסי אהרוני
יוסי אהרוני
(צילום: גיל נחושתן)
לפני שבועיים שב אהרוני, 46, נשוי ואב לשניים, מאוסטריה שם עבר השתלמות שחייה באגמים קפואים. באחד מרגעי השיא שחו המשתתפים במערת קרח שממוקמת בקודקודו של הר בגובה 3,250 מטרים. הטמפרטורה בחוץ עמדה על מינוס 19 מעלות.
אהרוני, הוא הישראלי השלישי שהשתלם אצל האוסטרי ג'וזף קוברל (שמחזיק בכמה שיאי עולם שקשורים בקור), אבל הראשון, שעשה זאת בתקופה הכי קרה באוסטריה.

איש מים

"מדובר בטרנד חדש של שיטת וים הוף", הוא מסביר. "קוברל הוא אוסטרי שמחזיק בשיא עולמי לאחר ששהה שעתיים וחצי בתא קרח. בהרים של אוסטריה הוא מעביר הדרכה לשחייה במים קפואים, כשהטמפרטורה בחוץ מגיעה למינוס 19 מעלות והמים מגיעים למינוס מעלה. מה שהופך את המקום לייחודי מסוגו בעולם הוא שהמים חסרי מינרלים ולכן הם אינם קופאים באפס מעלות".
לדברי אהרוני, להבדיל מהתרגול המוכר בארץ, ובמסגרתו מתקיימת טבילה בלבד, בשחייה נדרשת הפעלה של מערכות הגוף במצב דחק: "הייחודיות של ספורט האקסטרים הזה היא שאתה מגיע לרמות אדרנלין גבוהות מתוך מקום של ריכוז, ובניגוד לענפי ספורט אקסטרים אחרים, הסיכוי להיפצע הוא מינורי".
אהרוני הוא איש מים מושבע ופעיל סביבתי מוכר. הוא גולש גלים מגיל תשע ומאז כבר הספיק לגלוש במלדיביים, בסרי לנקה ובפורטוגל. התואר הראשון שלו הוא בכלכלה ובמערכות ימיות מהמכללה הימית מכמורת. הוא גם רכז "צלול" בקואליציית אנשי הים התיכון, ובשנים האחרונות מטפל ומנחה בשיטת מיינדפולאייס. החשיפה לקור איננה רק אתגר לדבריו, אלא גם סגולה לחיזוק המערכת החיסונית וכלי שנמצא יעיל בהתאוששות ממגוון מצבים פיזיים ומנטליים.
3 צפייה בגלריה
אהרוני בתוך המים. "מתחילים באגמים של 4 מעלות"
אהרוני בתוך המים. "מתחילים באגמים של 4 מעלות"
אהרוני בתוך המים. "מתחילים באגמים של 4 מעלות"
( צילום: אלבום פרטי)
לדבריו, הכול התחיל בשנת 2016 כשחבר שלח לו סרטון בנושא. "הלכתי לסדנה כזו ונדלקתי. אחר כך התחלתי לתרגל, להעמיק, והוספתי רובד. שנת 2018 הייתה בעבורי שנה די מטלטלת, היה לי עסק גדול שניהולו לווה בהמון סטרס, ומישהו קרוב אליי נפטר. תמיד היה לי איזון בין חומר לרוח, ככה שבמקביל לעסק תמיד למדתי דברים כמו קואצ'ינג, NLP, ופסיכולוגיה הוליסטית. אבל בעבורי, למצוא את הכלי הזה של מיינדפולאייס, נתן לי מפתח רציני לחיים טובים יותר בעולם לחוץ.
"זה נשמע משהו שגורם סבל ועינויי, אבל יש לזה הרבה יתרונות בפן הפיזי, המנטלי והרגשי. יש שם משהו חזק ועמוק שמביא לתוצאות טובות בתהליך יחסית מהיר של חמישה-שישה מפגשים. כיום כוללת הרוטינה שלי טבילה באמבטיה בטמפרטורה של 6 מעלות מידי יום ואי אפשר להסביר כמה היום שלי שונה".

גיים צ'יינגר

אהרוני מספר, כי השיטה מגובה במחקרים וכי חשיפה לקור יכולת להגביר זרימת דם, לחזק את המערכת החיסונית, להוריד לחץ דם, לשפר תהליכים דלקתיים בגוף, להוריד נפיחות וכאב ולהגביר תהליך של שריפת שומנים וחילוף חומרים. בפן הרגשי החשיפה מזרזת התאוששות מסיטואציות נפשיות, משפרת את איכות השינה, מגבירה ריכוז, משפרת עמידות בסטרס, משפרת יצירתיות, ומעלה את רמות האנדרופינים בגוף.
יש דוגמאות לאנשים שפתרו בעיות באמצעות מיינדפולאייס?
"זה גיים צ'יינגר. הפידבק הכי נפוץ שאני מקבל הוא שזו מתנה לחיים. אני לא טוען שזה תחליף לטיפול או לתרופה, אלא שבהרבה מקרים, זה יכול להגביר ולייעל את האפקט שלהם. היה מטופל שהגיע לאחר שסבל שנים מחרדת נהיגה וחזר לנהוג בכבישים מהירים. לפני כן הוא היה עושה עיקופים כדי לא להגיע אליהם. הייתה אשת קריירה בכירה שסבלה מחרדת בוקר, מתעוררת עם מועקה מאוד גדולה, ללא סיבה. והטיפול עזר לה".
מישהו מהמשפחה כבר התנדב לקבל טיפול?
"אשתי, שתי אחיותיי וכל האחיינים שלי שמעל גיל 18. אני אף פעם לא משכנע להגיע לטיפול. מי שלרוב מגיע זה כאלו שרוצים לעשות שינוי בדפוסי חשיבה. לפעמים אנשים רוצים לקנות את הטיפול כמתנה למישהו ואני מוודא לפני כן שיש עניין, כי זה לא בדיוק משהו שעושים בהפתעה".
אהרוני מסביר על הטיפול: "החלקים הראשונים של המפגשים מרתקים וחשובים, כי עוברים תהליך מעניין. לי כאדם היה תמיד רובד שקט, אבל בזכות המיינדפולאייס הגעתי לשקט עמוק יותר ולמצב שאני רוצה להעביר את זה הלאה לאנשים".
זה משהו שמומלץ לעשות בקיץ?
"לטעמי עדיף בחורף, כי ברגע שנדלקים על זה, כל הזמן מחפשים מעיינות בצפון באמצע החורף, או נוסעים לחרמון, בשביל לשבת שם עם בגד ים בחורף".
3 צפייה בגלריה
יוסי אהרוני. "הסתכלו עלינו כמו מטורפים"
יוסי אהרוני. "הסתכלו עלינו כמו מטורפים"
יוסי אהרוני. "הסתכלו עלינו כמו מטורפים"
( צילום: גיל נחושתן)
איך הגעת לג'וזף קוברל?
"התחלתי לקרוא עליו, גיליתי איש מעניין עם הרבה ידע ומצאתי הרבה נקודות השקה ביננו, למשל האג'נדה הסביבתית שלו וזה שקראתי שהוא סיפר שמה שעזר לו להישאר שעתיים וחצי במי קרח זה מחשבות חיוביות. קסם לי שהוא הראה אנושיות והערכתי את זה שהוא לא הציג את עצמו כאיזה איש על ואמרתי לעצמי, 'אני חייב להכיר אותו'.
"יצרתי איתו קשר, עשינו כמה מפגשי זום והוא הזמין אותי להתנסות אצלו בהשתלמות שחייה בטמפרטורות קיצון, שזה גם מצב קיצון של הגוף, כי בטבילה סטטית אין הפעלה של כל מערכות הגוף. כשהגעתי הוא אמר לי שאמנם הגיעו לפני שני ישראלים, אבל אני הראשון שהגעתי בתקופה בה הכי קר בשנה בהרי אוסטריה".
בהשתלמות היו שמונה אוסטרים, גרמני ויוסי אהרוני אחד: "חשבתי שבגלל שהם רגילים לקור, הם יאכלו את זה בלי מלח, אבל ביומי האחרון בווינה, ירדתי איתו לשחות בדנובה, כשכולם מכוסים במעילים, והסתכלו עלינו כמו מטורפים. אנחנו גם בחיים בתרבות של הגנה ועיטוף ולא לסבול, אבל לא מדובר כאן בסבל, אלא בשינוי דפוסי חשיבה. ג'וזף עצמו מסתובב תדיר עם מכנסיים קצרים וסוויטשירט גם במינוס 19 מעלות".
סכם את התהליך שעברת באוסטריה.
"זה שלב מתקדם של חשיפה לקור. מתחילים באגמים של 4 מעלות, ועל אחד ההרים שם יש מערת קרח, ללא מינרלים, 20 מטר מתחת לפיק של ההר. כל יום בסדנא מעלים את המרחק ששוחים. ההר גבוה מאוד, החמצן דליל וטמפרטורת המים מינוס מעלה. אבל גיליתי שם רובד עוד יותר עמוק כי החוויה הקיצונית לוקחת אותך לשלב אחר, זה מפעיל את כל מערכות הגוף, כי אתה במצב דחק.
"הרבה פעמים לפני טבילה ושחייה חשבתי 'מה לעזאזל חשבת לעצמך' אבל בתוך המים קורה משהו, שזר לא יבין אותו. לא משנה כמה תהיה איש של מילים, צריך לחוות על בשרך את התחושה אחרי שאתה יוצא מהבריכה. מדובר בתחושת התעלות חושים שקשה לתאר, אתה מרגיש מן חוזק פיזי ומנטלי בל יתואר. הגוף שלי נעטף בזרמים והנשימה הפכה להיות יותר רגועה".